DM Barometer Special: Zoekmachine marketing

  • Onderzoek
  • Search
  • 17581 X bekeken

In het derde kwartaal van 2012 heeft de DM Barometer het thema ‘zoekmachinemarketing’ uit de branche onder de loep genomen.  Er is onder andere gevraagd naar het budget van zoekmachine marketing, de doelstellingen voor het inzetten van zoekmachine marketing, belangrijke innovaties voor de organisatie en actualiteiten zoals de Cookiewet en de marktpositie van Google.

De belangrijkste bevindingen

Adverteerders

  • 83% van de adverteerders past zowel SEA als SEO toe. 8% past alleen SEA toe en 6% alleen SEO.
  • 56% van de adverteerders beheert SEA-campagnes volledig of gedeeltelijk zelf en 80% voert SEO volledig of gedeeltelijk zelf uit. In beide gevallen is kostenbesparing de belangrijkste reden om het in eigen beheer te houden.
  • 55% van de adverteerders budgetteert tussen € 1 – 2.500 per maand voor SEA. Bij 62% van de adverteerders is dit budget tussen 5% en 25% van het totale marketingbudget.
  • Meer dan de helft van de adverteerders (57%) geeft aan dat het budget voor SEA in 2013 stijgt (33%) of flink stijgt (24%) ten opzichte van dit jaar.
  • 35% van de adverteerders investeert tussen € 1 – 500 per maand aan SEO. Bij 57% van de adverteerders is dit budget minder dan 5% van het totale marketingbudget.
  • De helft van de adverteerders (51%) geeft aan dat het budget voor SEO in 2013 stijgt (31%) of flink stijgt (20%) ten opzichte van dit jaar.
  • De top drie van mogelijke doelstellingen voor het inzetten van zoekmachine marketing is bij adverteerders: 1) leads genereren (86%), 2) webtraffic (62%), en 3) omzet genereren (54%).
  • Bij 73% van de adverteerders is de ROI van zoekmachine marketing positief.
  • Adverteerders zijn over het algemeen tevreden over de resultaten van hun zoekmachine marketing activiteiten. 57% geeft aan (zeer) tevreden te zijn en 32% is neutraal.
  • De meeste adverteerders (64%) hebben inzicht in de conversieattributie tussen de verschillende (online) marketingkanalen.
  • Het opslaan van SEM-data in systemen als CRM, CMS en/of andere (interne) systemen zou voor 62% van de adverteerders een belangrijke innovatie zijn.
  • Een ruime meerderheid van de adverteerders (94%) is op de hoogte van de invloed van de ingevoerde cookiewet op de online marketing activiteiten.

Bureaus

Bijna alle bureaus (94%) bieden SEO aan en 82% van de bureaus biedt SEA aan. Het aanbod van conversie optimalisatie en webanalytics volgen met respectievelijk 79% en 76% van de bureaus.

  • 73% van de bureaus beheert gemiddeld een maandbudget van minder dan € 50.000 voor haar klanten aan SEA. 65% van de bureaus schat in dat het budget voor SEA bij haar klanten in 2013 zal stijgen (46%) of flink zal stijgen (19%) ten opzichte van dit jaar.
  • De helft van de bureaus (52%) genereert met haar SEO-activiteiten een gemiddelde maandomzet tussen € 2.501 – 10.000. Een ruime meerderheid van de bureaus (84%) schat in dat het budget voor SEO bij haar klanten in 2013 zal stijgen (47%) of flink zal stijgen (37%) ten opzichte van dit jaar.
  • De top drie van mogelijke doelstellingen voor het inzetten van zoekmachine marketing bij klanten is volgens de bureaus: 1) omzet genereren (79%), 2) leads genereren (76%), en 3) webtraffic (62%).
  • Bijna alle bureaus (94%) adverteren op Google voor haar klanten. Facebook en LinkedIn volgen met respectievelijk 68% en 47%.
  • Webanalytics en SEO-tools zijn de meest gebruikte tools door bureaus ten behoeve van de zoekmachine marketing activiteiten (resp. 91% en 88%).
  • De meeste bureaus (59%) bieden haar klanten inzicht in de conversieattributie tussen de verschillende (online) marketingkanalen.
  • Het opslaan van SEM-data in systemen als CRM, CMS en/of andere (interne) systemen zou voor 67% van de bureaus een belangrijke innovatie zijn.
  • Alle bureaus geven aan op de hoogte te zijn van de invloed van de ingevoerde cookiewet op de online marketing activiteiten.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.