Het grote social media jaaroverzicht 2017

De grootste en belangrijkste veranderingen van het jaar op een rijtje. En wat er nog gaat komen in 2018.

Het grote social media jaaroverzicht 2017

Social media zijn misschien wel de meest veranderlijke en dynamische platformen van binnen digitale marketing. Dat is ook weer te zien als we terugkijken naar de veranderingen en transformaties die ze hebben ondergaan het afgelopen jaar. In dit overzicht de grootste en belangrijkste veranderingen van 2017 op een rijtje en wat er nog zal gaan komen in 2018.

Snapchat het meest innovatief

Snapchat is het jongste social media kanaal en het meest innovatief. Dit komt mede doordat Snap Inc. gedwongen wordt om te blijven innoveren omdat grootmeester Facebook alle populaire toepassingen kopieert. Zo is dit jaar bijvoorbeeld het hele design van Snapchat op de schop gegaan, zijn er diverse Lenses en Filters bij gekomen en kan je zelf je eigen Geofilter en Lens maken. 

Redesign Snapchat

In november is de hele interface van Snapchat op de schop gegaan. Zo zitten chats, vrienden en Stories nu aan de linkerkant van het beginscherm en Discover aan de rechterkant van het beginscherm.

Sponsored 3D World Lenses

Snapchat introduceerde in september een nieuwe manier van adverteren, namelijk Sponsored 3D World Lenses. Dit zijn Lenses die bedrijven kunnen ontwerpen om hun product of dienst op een ludieke manier neer te zetten.

Je eigen Geofilter maken

Op een super eenvoudige manier kan je nu een eigen Geofilter aanmaken in de Snapchat-app. Zo heb ik op mijn verjaardag een Geofilter gemaakt die iedereen die zich in de buurt van mijn huis bevond kon gebruiken. Hoe leuk is dat?!

Mijn eigen Geofilter met mijn verjaardag.

Introductie Context Cards

Snapchat heeft sinds september de mogelijkheid een locatie toe te voegen aan je Snap. Mensen kunnen op deze tag drukken en vinden dan meer informatie over de locatie, zoals een telefoonnummer, een website of reviews. 

Uitleg Context Cards

Links toevoegen aan Snaps en Gesponsorde Filters

In de loop van het afgelopen jaar is het mogelijk geworden om links toe te voegen aan je Snaps en Gesponsorde Filters. Wanneer je hierop drukt, wordt de URL in-app geopend. Dat betekent dat je nog wel binnen Snapchat blijft, terwijl je de website achter de URL bezoekt.

Een eigen verhaal maken met vrienden met Custom Stories

In 2017 is het mogelijk geworden een gezamenlijke Story te maken met vrienden. Je voegt alle mensen die je wilt in een groep en maakt samen een Story die jouw volgers kunnen zien.

Introductie World Lenses

In april van 2017 heeft Snapchat het mogelijk gemaakt dat je niet alleen jezelf leuker kan maken op foto’s en video’s, maar ook de wereld om je heen. 

Uitleg World Lenses

Snapcodes voor bedrijven

Elke Snapchat-gebruiker heeft zijn eigen Snapcode, je weet wel, die QR-code met een spookje erin. Wanneer je deze scant met de app, kan je diegene direct toevoegen als vriend. Nu zijn er ook Snapcodes voor bedrijven waar een URL achter zit die je doorstuurt naar een website wanneer je deze scant.

Slimme filters die zich aanpassen op wat jij op de foto/video zet

Snapchat introduceerde kort geleden slimme filters. Het platform herkent elementen uit je foto of video en stemt daar de beschikbare filters op af. Maak je bijvoorbeeld een foto van eten of een dier, dan worden filters beschikbaar die hierop inspelen.

Loopbutton toegevoegd

De loopbutton maakt het mogelijk om je video achter elkaar te laten afspelen, totdat degene die je video bekijkt verder drukt.

Je eigen Lens maken met Lensstudio

Snapchat maakt het vrij eenvoudig een eigen (3D) Lens te ontwerpen via Lensstudio. Zonder dat je een grafische pro hoeft te zijn, maak je tegenwoordig je eigen (3D) Lens.

Uitleg Snapchat Lensstudio

Instagram aapt na

Waar Snapchat lekker innovatief is geweest afgelopen jaar, is Instagram dat totaal niet. Er is niet veel aan het platform gesleuteld, alleen dat paid partnerships beter zichtbaar zijn geworden en er zijn wat dingen toegevoegd aan Instagram Stories. 

Hashtags volgen

Vanaf vorige maand kun je nu naast bedrijven en mensen ook hashtags volgen op Instagram.

Advertenties tussen Instagram Stories

Toen Instagram Stories werd geïntroduceerd, had je het al aan zien komen: er staan advertenties tussen de Stories van je vrienden. Hoe je zo’n advertentie maakt, lees je in de blogpost: Advertenties tussen Instagram Stories; zo werkt het.

Instagram Stories opslaan en “highlight-en”

Vlak voor het nieuwe jaar gooide Instagram nog even een feature in de strijd: je kunt voortaan je Instagram Stories opslaan of highlighten. De highlighted Stories staan boven je galerij op je Instagramprofiel.

Comments op Instagram overzichtelijker

Instagram heeft eindelijk haar commentsectie wat overzichtelijker gemaakt. Reacties op een reactie staan nu onder elkaar met een inspringer (iets naar rechts) in plaats van alles op chronologische volgorde. 

Redesign Instagram comments

Vrienden uitnodigen voor Live video

Live video is erg belangrijk voor Instagram, dus ze doen er alles aan om dit zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zo is het nu mogelijk om vrienden uit te nodigen om mee te doen in je live video.  

Paid Partnership tags

Het afgelopen jaar heb je het vaak gehoord: samenwerkingen tussen influencers en merken of bedrijven moeten duidelijker worden. Daarom heeft Instagram een tag toegevoegd waarin paid partnerships geuit kunnen worden.

Voorbeelden paid partnership tags

Face Filters in Instagram Stories

Ook Instagram Stories heeft Face Filters gekregen afgelopen jaar. Surprise!

Introductie Instagram carrousels

Tegenwoordig is het mogelijk maximaal 10 foto’s en video’s in één post te plaatsen op Instagram.

Instagram Stories nu ook op desktop en mobiele web

Instagram Stories zijn nu ook te bekijken op desktop en het mobiele web.

Story uploads langer dan 24 uur

Wanneer je iets uit je filmrol wilde toevoegen aan je Instagram Story, dan kon je alleen foto’s en video’s kiezen die je in de laatste 24 uur hebt gemaakt of ontvangen. Dit tijdslimiet is er nu af; je kan alles toevoegen aan je Instagram Story, zolang het maar in je filmrol staat.

Facebook is Facebook

Facebook focust zich vooral op hun grootste bron van inkomsten: advertenties. Ze blijven nieuwe functies en plaatsen om een advertentie te tonen ontwikkelen om bedrijven zoveel mogelijk opties te bieden om advertenties te maken.

Advertenties in Messenger

Tussen je contacten in Messenger worden tegenwoordig ook advertenties weergegeven.

Introductie automatische regels in Facebook-advertenties

Je kunt nu automatische regels instellen voor je Facebook-advertenties. Dit betekent onder andere dat je een frequency cap kunt instellen op je advertentie. 

Facebook voegt Marketplace toe

Facebook wil graag dat je het platform voor niks en niemand meer hoeft te verlaten. Daarom heeft Facebook sinds dit jaar ook zijn eigen Marktplaats genaamd Marketplace.

Introductie Facebook Stories en Messenger Day

Naast Instagram hebben ook Facebook en Messenger hun eigen versie van Stories gekregen dit jaar. Dit zorgde voor nogal wat hilariteit op Twitter:

Nieuwe look voor reacties

Facebook gooide het design van de comments om door ze speelser te maken en een ronde profielfoto te tonen. 

Facebook’s redesign

Video in slider

Afgelopen jaar is het mogelijk geworden om een video als slider te tonen op je bedrijvenpagina.

Live location voor 60 minuten in Messenger

Het is mogelijk om live je locatie te delen met iemand voor maximaal een uur.

Gecombineerde inbox Facebook, Messenger en Instagram

Dit jaar heeft Facebook het de webcare wat eenvoudiger gemaakt en de inboxen van Facebook, Messenger en Instagram op één pagina en in één app gevoegd.

Koppeling online en offline data in advertenties

Facebook heeft de eerste stappen gezet in het koppelen van offline en online data. Door middel van het inladen van offline klantdata kan dit gekoppeld worden aan de online data die je verkrijgt door Facebook-advertenties. Zo kan je bijvoorbeeld zien wie van de winkelbezoekers een advertentie heeft gezien op Facebook.

Live video nu ook via desktop mogelijk

Live video was vorig jaar alleen nog mogelijk op mobiele apparaten, maar tegenwoordig kan je ook live video uitzenden vanaf een desktop of laptop met camera.

Geen linkshares meer bewerken

Misschien wel de grootste ergernis van het afgelopen jaar: de linkshares zijn niet meer te bewerken, maar komen allemaal uit je open graph. En vaak is dit dan net de verkeerde afbeelding of verkeerde tekst ;)

Reageren met gif’s

In 2017 bestond de gif 30 jaar! En dat vierde Facebook met het mogelijk maken van het reageren met een leuk gifje. 

Dynamische advertenties

Eerder was het al mogelijk om te a/b-testen op advertentiesetniveau, maar tegenwoordig kan je ook op advertentieniveau a/b-testen. Hierin kun je bijvoorbeeld diverse titels, afbeeldingen, teksten en call-to-actions tegenover elkaar zetten, waaruit Facebook dan de best presterende kiest.

Pinterest timmert zachtjes aan de weg

Net zoals vorige jaren blijft Pinterest zich langzaam doorontwikkelen. Er is helaas niet veel gebeurd omtrent dit kanaal en nee, Pinterest-ads zijn er nog steeds niet. 

Pinterest lanceert Pincodes

Nog niet zo lang geleden heeft het visuele platform haar eigen Pincodes gelanceerd. Dit zijn een soort QR-codes die mensen kunnen scannen met de app, waarna ze op een deel van een Pinterestpagina van een bedrijf belanden. 

Secties op borden

Je Pinterestborden kan je sinds een maand indelen in secties. Op die manier zijn je pins overzichtelijker en eenvoudiger te vinden. 

Secties op Pinterest borden

Hashtags Pinterest

We dachten allemaal dat het functioneel was, maar vanaf een maand geleden werken hashtags écht op Pinterest. Wanneer je op een hashtag klikt, krijg je een overzicht van alle pins waarin die hashtag is gebruikt.

Zoekfunctie Lens gelanceerd

Pinterest brengt zijn zoekfunctie naar het volgende plan en lanceert Lens: richt je camera op een voorwerp en Pinterest zoekt relevante pins erbij voor je.

Twitter staat stil

We hoorden weinig van Twitter dit jaar, maar als we dan wat hoorden, was het ook wel een grote verandering. Twitter nam dit jaar afscheid van het kenmerkende limiet van 140 tekens. Zal 2018 dan eindelijk het jaar zijn dat er een functie komt om je tweets aan te passen?

Van 140 naar 280 tekens

Lancering Bookmarkingtool

De like-button had eerder een dubbele functie, namelijk een tweet liken, maar ook liken zodat de Tweet werd opgeslagen om het later te lezen. Dit is nu verleden tijd met de Bookmarkingtool. Hiermee kan je tweets opslaan, zonder dat je daarvoor de like-button voor hoeft te 'misbruiken'.

Whatsapp is niet vernieuwend

Naast diverse nieuwe emoji’s is WhatsApp niet echt vernieuwend geweest. Het enige dat er is veranderd dit jaar aan WhatsApp is de toevoeging van Stories (surprise!) en het delen van je live locatie.

Whatsapp Stories:  “Mijn Status”

Een versie van Stories is dit jaar ook toegevoegd in WhatsApp, al ken ik niemand die hier gebruik van maakt. Het heet: “Mijn Status”. De status-update die er oorspronkelijk was (het zinnetje dat je zelf kon intypen) heeft hier zelfs even voor moeten wijken, maar is nu weer terug.

Live Locatie delen

Net als in Messenger, kan je tegenwoordig live je locatie delen met een persoon of een groepsapp. Super handig voor als je onderweg bent naar je vrienden en ze vragen hoelang het nog duurt voordat je er bent.

How to: live locatie delen in Whatsapp

YouTube is ook niet vernieuwend

Dit jaar zijn er niet veel updates of vernieuwingen geweest aan het videoplatform; de targetingopties zijn uitgebreid en er is een chatfunctie toegevoegd. 

Custom Affinity Audiences als targetingoptie toegevoegd

Met de Custom Affinity Audience target je mensen die een sterke affiniteit met jouw merk of product hebben. Door op zoekwoorden en URL’s te zoeken, neemt YouTube automatisch gerelateerde zoekwoorden mee in de targeting.

YouTube is socialer geworden door chatfunctie

Chatfunctie op YouTube

LinkedIn maakt een inhaalslag(je)

Het zakelijke platform liep qua post-mogelijkheden nog een beetje achter op de rest van de sociale kanalen, maar heeft een inhaalslag gemaakt dit jaar. Zou het komen door de overname door Microsoft?

Meerdere foto’s in post plaatsen

Sinds dit jaar kan je (eindelijk) een post plaatsen op LinkedIn met meerdere afbeeldingen.

Reageren met een afbeelding

Wanneer woorden niet genoeg zeggen, kan je sinds dit jaar reageren met een afbeelding op een post.

Video’s posten

Toch wel het meest memorabele moment van dit jaar op LinkedIn: je kan eindelijk video’s posten! 

Een video gepost op LinkedIn door Juan Felix

Redesign LinkedIn

LinkedIn heeft begin dit jaar een hele nieuwe uitstraling gekregen. Ik vind het een aangename verbetering.

LinkedIn’s redesign

Audience Network toegevoegd aan advertentieplaatsingen

LinkedIn heeft dit jaar het Audience Network toegevoegd aan de plaatsingsopties van LinkedIn-advertenties. Dit betekent dat jouw LinkedIn-ads nu ook te zien zijn op websites buiten LinkedIn, zoals Outlook.com en MSN.com.

Wat er nog komt in 2018 en de voorspellingen

Er zijn een paar functies waarvan ik weet dat deze gaan komen in 2018 en er zijn een aantal voorspellingen die ik durf te doen voor het nieuwe jaar. Hou je vast!

Tweetstorm met threads

Twitter maakt het volgend jaar mogelijk om een hele tweetstorm in een keer te plaatsen met een functie genaamd threads. Met deze functionaliteit kan je meerdere tweets in één keer plaatsen.

Twitters nieuwe functie threads

Soort Stories in YouTube “Reels”

YouTubers met meer dan 10.000 abonnees krijgen volgend jaar de mogelijkheid om korte video’s (max. 30 seconden) te uploaden in een nieuw apart tabblad. YouTube hoopt op die manier dat contentcreators nog meer content van zichzelf gaan delen, omdat ze nu niet een hele vlog hoeven te maken.  

Facebook pakt engagementbait aan om eerlijke en oprechte content te stimuleren

Het beïnvloeden van het algoritme in jouw voordeel, met behulp van het vragen om likes, comments en shares, is een kunstje dat elk bedrijf toepast. Dit noemen we engagementbait. Facebook wil de content die mensen zien zo relevant mogelijk houden, dus gaat het platform dit soort posts aanpakken. De posts krijgen minder bereik toebedeeld en mocht je als bedrijf engagementbait structureel toepassen, dan wordt het bereik van al je posts verlaagd. 

Focus op (live) video en kennismaking met interactieve video’s

Zoals elk jaar zal de focus nog meer komen te liggen op (live)video. De ZZP’ers en MKB’ers gaan langzaam en voorzichtig beginnen met video, waar grote bedrijven het een stapje hoger zoeken en meer live video gaan delen.  

Misschien dat we dit jaar al wel kennis gaan maken met interactieve video’s. Hiermee bedoel ik video’s waarmee je het verloop van video in de handen legt van de kijker. Denk hierbij aan een video van een hoofdpersonage die uiteindelijk twee kanten op kan: rechts of links. De kijker bepaalt waar het hoofdpersonage naartoe gaat door in de video op links of rechts te klikken. 

Snapchat zal blijven innoveren om niet ten onder te gaan door grootmacht Facebook

Snapchat weigert door de knieën te gaan voor grootmacht Facebook en blijft innoveren het komende jaar. De focus ligt helemaal op augmented reality bij het platform, dus ik verwacht dat daar heel veel innovatieve en leuke concepten uit voortkomen!

Eindelijk Pinterest-advertenties

Het wordt al jaren gezegd, maar ik verwacht dat we dan ein-de-lijk de mogelijkheid krijgen om te adverteren op Pinterest. Deze vorm van adverteren biedt zoveel mogelijkheden voor de e-commerce, dus laat ze alsjeblieft opschieten!

Makkelijker producten aanbieden op Instagram

Een tijdje geleden heeft Instagram er al mee getest, maar ik denk dat 2018 het jaar is dat we eindelijk producten kunnen taggen in onze posts op Instagram. Net als op Facebook krijg je dan de mogelijkheid een product uit je catalogus aan een afbeelding te hangen die jij plaatst op Instagram. Wanneer iemand op het product klikt, zijn de productdetails en de prijs te zien. Daarnaast wordt er een ‘shop now’-button toegevoegd die jou doorstuurt naar het product op de website. 

Share-button op Instagram

Niet lang geleden testte Instagram een share-button bij een select groepje Instagrammers. Zal 2018 dan eindelijk het jaar worden dat we geen screenshots meer hoeven te maken of een externe app nodig hebben om user generated content te delen?

Het was een bewogen jaar met veel veranderingen, vêtes, strijd en overwinningen.. maar ik hou ervan. 

Een heel fijn, succesvol en sociaal 2018 gewenst aan jullie en ik hoop jullie volgend jaar weer van dienst te kunnen zijn met de nieuwste updates omtrent social! :) 


Delen

0
8


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.