Digitale krantenjongen

6 mei 2005, 04:47

Wie zich op internet beweegt, bezoekt al gauw zo’n vijf tot tien websites per dag. Meestal op zoek naar nieuws. Een hekel aan zoeken? Laten bezorgen kan ook. RSS struint de sites voor u af.

Stel, u neemt een abonnement op een krant. De krant zegt: prima, maar kom hem zelf maar halen. Klinkt gek? Nee hoor, de meeste mensen doen het al. Elke dag, op internet. Ze tikken www.nu.nl, of www.omroep.nl of surfen naar hun favoriete krant om te kijken of er nog nieuws is.

Dat kan handiger, ontdekten de websites. Met de elektronische nieuwsbrief. Elke dag, of elke week de headlines van het nieuws als e-mail in uw Postvak-In. Het nieuws kwam naar u toe. Maar het kan n?g makkelijker. Via RSS . RSS staat voor Really Simple Syndication (het eenvoudig publiceren van content), ook wel webfeeds (webvoer). Een idee van Netscape van begin jaren negentig. Wereldwijd schijnen vele miljoenen mensen er nieuws en weblogs mee te volgen.

RSS klinkt ingewikkelder dan het is. Wie met een e-mailprogramma als Outlook kan omgaan, kan hier ook mee uit de voeten. Als een website nieuws heeft, zorgt RSS ervoor dat het bij u terechtkomt. Het enige wat u nodig heeft, is een zogeheten RSS -lezer, een (meestal gratis) computerprogramma, dat de meeste kranten en nieuwsbronnen op hun website aan bieden. In het leesprogramma sla je de websites op waarvan je updates wilt ontvangen. Niet alle websites ondersteunen RSS . Websites die het wel ondersteunen, zijn te herkennen aan een oranje RSS -icoontje.

Filter

Via een RSS -lezer ben je altijd op de hoogte van het (aller)laatste nieuws. Maar ook het kopen van een leuke tweedehands auto wordt makkelijker. In Groningen biedt iemand om 11.00 uur zijn Audi te koop aan. Dankzij de RSS -feeds van de elektronische tweedehandsmarkt Markplaats.nl krijgt u een minuut later een melding daarvan op uw beeldscherm.

RSS dankt zijn populariteit vooral aan weblogs, de persoonlijke dagboeken op internet. Iedereen die wat te vertellen denkt te hebben, kan op deze manier zijn ei kwijt. En iedereen in de wereld kan de verhalen lezen. De weblog wordt de laatste jaren ook door politici (bijvoorbeeld Jan Marijnissen van de SP) omarmd om binding te krijgen met de doelgroep. Voor bedrijven is een ‘business blog’ tevens een manier om proefballonnen op te laten. Denk hierbij aan de voor de hand liggende zaken die nu via marktonderzoek en panels worden onderzocht. General Motors , Nike en Nokia deden er al ervaring mee op. Het spreekt vanzelf: door RSS zijn deze weblogs makkelijker te volgen.

En RSS is ook een alternatief voor een volle e-mailbox, schrijft R. Groeneveld op de weblog van Proven partners. ‘Ik probeer door middel van RSS de druk op mijn mailbox te verminderen. Alle mailings van nieuwssites en magazines vervang ik zo veel mogelijk door newsfeeds.’ En er is nog een voordeel, zegt hij. ‘Dankzij RSS kan ik veel meer sites volgen dan daarvoor, toen alles handmatig moest worden afgelopen.’

RSS -gebruiker Ton Zijlstra kijkt verder. RSS is volgens hem een filter op de wereld. Die kun je zelf instellen. ‘De redactie van de krant is niet langer je filter of sensor, maar de totaalsom van individuele oordelen van de hele wereld.’ De ‘information overload’ zelf te lijf dus. De pers zal overigens niet verdwijnen door de overvloed aan webfeeds, weet Zijlstra. ‘Maar consumenten kunnen de pers wel kritischer volgen.’

Verplichte kost

Beleggingswebsites denken praktischer. De klant moet gewoon voorzien worden van het laatste financi?le nieuws. De SNS-bank is de eerste bank in Nederland met RSS -feeds hiervoor. Sinds begin dit jaar bieden ze de dienst aan. Een logische keuze, vindt Maurits-Jan Groen, bij SNS-bank verantwoordelijk voor internetdiensten. ‘Door het gebruik van RSS heb je alle informatie in ??n oogopslag bij elkaar en kun je heel snel scannen.’ Bij SNS hebben ze zelfs even gedacht om mutaties van bankrekeningen via RSS te bezorgen. Praktisch niet uitvoerbaar, merkten ze al gauw bij de bank. Groen: ‘Je hebt dan te maken met veiligheidsaspecten. Dat is heel erg moeilijk.’ Vacatures worden later dit jaar wel aangeboden via RSS , belooft Groen.

En de Nederlandse kranten? Ook die zien ??n voor ??n het belang van de RSS -dienst. De consument bepaalt tegenwoordig zelf wel hoe en waar hij zijn nieuws tot zich wil nemen, weten ze. En RSS -feeds kun je bijvoorbeeld ook lezen via een smartphone. De kranten moeten dus iets doen, weet Pieter Broertjes, hoofdredacteur van de Volkskrant en voorzitter van het Genootschap van Hoofdredacteuren: ‘Het trage en ietwat ouderwetse krantenbedrijf moet een swingend en snel multimediabedrijf worden’, riep hij deze maand in de Volkskrant.

Unieke artikelen levert RSS -feeds natuurlijk niet op. Wel snellere levering. En dat is ook wat waard in een tijd dat belangrijk nieuws zich snel via sms verspreidt. RSS is dus verplichte kost. Dat heeft de Volkskrant overigens al begrepen. De krant biedt al enige tijd RSS -feeds en kwam vorige maand zelfs met een eigen digitale krantenjongen voor

Volkskrant-nieuws: de Nieuwsklikker. Als de krant nieuws heeft, meldt het klikkertje dit rechtsonder in het beeldscherm. Voordeel is dat ook gezocht kan worden op je favoriete voetbalclub of nieuws over de Europese Grondwet bijvoorbeeld. Maar de weblezer van de Volkskrant heeft ook een nadeel: alleen Volkskrant-nieuws kan worden gelezen. Andere kranten, nieuwsdiensten, persberichten en weblogs moeten toch echt in een andere weblezer bekeken worden. Niet echt handig dus. Ook het Algemeen Dagblad zit wat dat betreft op de verkeerde weg. Ook die krant biedt een RSS -lezer aan die alleen geschikt is voor eigen nieuws.

Ondanks de stijgende populariteit van webfeeds zijn er ook minpunten aan te wijzen. RSS wordt vooral gebruikt voor het aanbieden van nieuwsfeeds – bijvoorbeeld ANP, Volkskrant en Teletekst. Leuk voor de nieuwsfreaks, maar de gemiddelde internetgebruiker zit niet te wachten op een continue stroom van nieuwsberichten. Er zullen dus meerdere zinvolle RSS -toepassingen moeten komen. Denk daarbij aan alertservices voor files, weerberichten, wijzigingen rentestanden, vluchtinformatie en winkelaanbiedingen.

Dat dit soort diensten er nog niet zijn, zal te maken hebben met de onbekendheid van het fenomeen RSS in Nederland. Veel mensen hebben er gewoon nog nooit van gehoord. Jan Bakker bijvoorbeeld. Hij bezoekt regelmatig de website Beurs.nl (m?t RSS ), omdat hij in aandelen handelt. ‘Ik weet helemaal niet wat RSS is.’ Hoe zorgt hij er dan voor dat hij ‘bij’ is? ‘Ik klik zo nu en dan op F5 om de pagina te vernieuwen.’

Bron:

Het Financieele Dagblad, 7-5-2005

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!