Digital Analytics - interview Justin Cutroni - gebruik conversie segmenten in Google Analytics

Nieuws van Webanalisten (121)

Digital Analytics - interview Justin Cutroni - gebruik conversie segmenten in Google Analytics

Digital analytics is de toekomst maar hoe begin je en wat zijn de valkuilen? Op de Google Analytics User Conference 2012 kregen we de mogelijkheid om key-note speaker Justin Cutroni, Web Analytics Advocate bij Google, te interviewen. En hoe gebruik je multi channel trechters om je ondersteunende en daadwerkelijke conversies door te meten?

Digital analytics is de toekomst maar ‘bezint eer ge begint’

Digital Analytics staat nog in de kinderschoenen, maar wordt steeds belangrijker. Ook bedrijven zien in dat digital analytics belangrijk is, maar hoe pak je dit aan binnen je organisatie? Focus op de elementen die er toe doen en groei stapsgewijs naar een volwassen aanpak. Onderstaande ‘viertrapsraket’ kan daarbij helpen:

  1. Technologie: een 100% accurate inrichting hiervan is de sleutel tot succes in de toekomst.
  2. Resultaat: zorg dat de eerste analysefocus is gericht op resultaat.
  3. Dialoog: het doel in deze fase is om de online dialoog die je met de bezoekers voert te begrijpen om deze te kunnen optimaliseren.
  4. Klantwaarde: wat is de waarde van een bezoeker? En meer specifiek; wat is de lifetime value van een klant die via een affiliate is binnengekomen?

Conclusie: Stapsgewijs groeien

Digital Analytics staat nog in de kinderschoenen, teams moeten in veel organisaties nog worden opgebouwd dus bezint eer ge begint en focus op de fase die past bij de staat van de organisatie. Alleen op deze manier zal web- digital- of online analyse (kies wat bij je past) een wezenlijke bijdrage leveren aan het online rendement en deuren openen voor groei in de toekomst.

Het volledige artikel Digital analytics is de toekomst maar ‘bezint eer ge begint’ van Egan van Doorn is te lezen op webanalisten.nl.

Interview Justin Cutroni - GAUC 2012 Amsterdam

Op donderdag 22 maart was Arend Zwaneveld een van de bezoekers op de Google Analytics User Conference 2012 in Amsterdam. Geheel onverwacht kreeg hij de mogelijkheid de key-note speaker van die dag te interviewen: Justin Cutroni, Web Analytics Advocate bij Google.

Arend vroeg hem onder andere wat die functie inhoudt. Justin antwoordde: “ik werk aan het verbeteren van de documentatie, de online trainingen, zorg dat feedback van gebruikers wordt verwerkt in onze producten en help onze Analytics producten promoten. I really dig my job”.

Op de vraag wat volgens Justin op dit moment de belangrijkste ontwikkeling binnen Online Marketing is, zei hij: “de sterke toename van mobiel internet en Social Media en het vinden van oplossingen voor de uitdagingen als gevolg van cookie-based meten, zoals conversion attribution en tracking van klanten over meerdere sessies en devices”.

Eén van de belangrijkste methoden om in data-driven decision making goed onderbouwde beslissingen te nemen, is door het uitvoeren van AB-testen. Wat is Google’s visie op AB-testen? Justin: Google gelooft ook sterk in AB testen omdat ze onze gebruikers waarde en inzichten leveren, maar vooral ook omdat gebruikers op basis van de uitkomsten van AB testen de algemene online ervaring voor bezoekers snel verbetert. Om die reden hebben we bij Google veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van Website Optimizer. Ik moet echter vaststellen dat de ontwikkelingen op het gebied van data-driven online marketing en het gebruik van de hiertoe benodigde tools niet zo snel zijn gegaan als we hadden verwacht.

Benieuwd naar de overige vragen en de antwoorden van Justin? Lees hier het hele Interview met Justin Cutroni op GAUC 2012.

Gebruik conversie segmenten in Google Analytics

Sinds enkele maanden is het mogelijk om multi channel trechters te gebruiken om je ondersteunende en daadwerkelijke conversies door te meten. Naast het aanmaken van kanaalgroepen, is het ook mogelijk om conversiesegmenten aan te maken voor de tijd en contactmomenten voorafgaand aan de conversie. Daarnaast kun je een segment aanmaken voor de waarde van iedere conversie. Daardoor krijg je nog betere inzichten om iedere online marketing euro optimaal te besteden! Klinkt interessant, maar de vraag is: hoe doe je dit? Gerard Rathenau geeft antwoord op deze vraag.

Volgens Gerard moet je beginnen met het bekijken van de tijd en contactmomenten voor een conversie. Met de multi channel trechters is het namelijk mogelijk om de dagen en contactmomenten voor de conversie te meten. Daarnaast legt Gerard uit hoe je de waarde van ondersteunende en daadwerkelijke conversies moet interpreteren.

Conversie segmenten geven je actiegerichte inzichten om mee aan de slag te gaan. Dankzij de segmenten tijd, contactmomenten en waarde, kun je de conversies uit jouw campagnes nader analyseren. Op basis van deze analyse kun je iedere online marketing euro uitgeven aan campagnes of kanalen, die ook daadwerkelijk geld opleveren.

Benieuwd naar het praktische tips over het segmenteren in Google Analytics? Lees dan het volledige artikel van Gerard Rathenau: Gebruik conversie segmenten in Google Analytics.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.