Delen kan niet zonder vertrouwen

25 september 2013, 13:44

Betrouwbaarheid vraagt om het inleveren van privacy

Het was Lisa Gansky, oprichter van Ofoto (onderdeel van KODAK, met op het hoogtepunt 65 mln gebruikers), die de toon zette tijdens het seminar van Share NL. Via een Google Hangout heeft zij met ons van gedachten gewisseld en antwoord gegeven op vragen. Met haar visie op sharing is het mij nog helderder geworden waar deze nieuwe disruptieve markt om draait.

Dirsruptie

Sociale technologie is de oorzaak van veel veranderingen. Een van de meest interessante is het openbreken van oude businessmodellen. Modellen die gebouwd zijn rond ontoegankelijke netwerken zijn bijvoorbeeld zeer kwetsbaar geworden. Er werd verdiend aan het verbinden van vraag en aanbod zonder er meerwaarde aan toe te voegen.

Door de transparantie van sociale media zijn al deze modellen op de helling komen te staan en heeft de shareconomy de kans gekregen om zich te ontwikkelen. Alle shareconomy-concepten ontlenen hun bestaansrecht aan het gemak waarop we vandaag elkaar kunnen vinden en spreken, dank aan sociale technologie.

Vertrouwen

Communicatie is de motor van elk sharing-concept en werkt alleen wanneer het gevoed wordt door vertrouwen. Gezien het bij een shareconomy niet om bezit gaat, maar om gebruik, is vertrouwen een van de belangrijkste onderdelen die bijdraagt aan het succes van een sharing-concept. Er zijn overigens twee soorten belangen te definiëren in deze markt; het belang van een bedrijf en dat van een persoon.

Voor een bedrijf geldt het vertrouwen dat er goed wordt omgegaan met de spullen of diensten die worden gedeeld. Verzekeringsmaatschappijen halen zekerheden uit afspraken die in een nieuwe economie anders worden gemaakt dan voorheen. Voor hen is bijvoorbeeld een digitale entiteit veel te kwetsbaar en brengt het teveel risico’s met zich mee, waardoor ze niet in staat zijn om diensten te leveren aan de nieuwe markt. Nieuw in deze markt is Kroodle, een verzekeraar die start bij de online entiteit van een persoon, in hun geval je Facebook-ID.

Voor personen geldt het in mindere mate, maar toch. Stel dat ik mijn huis heb aangeboden bij Airbnb, hoe kan ik vertrouwen op de eerlijkheid en integriteit van een mogelijke gast die bij mij thuis komt logeren? Hoe kun je zeker zijn dat Susan Susan is en niet Hugo?

Zonder vertrouwen gebeurt er niets.

Een manier om vertrouwen te versterken bij het opstarten van een nieuw concept, is om dat te doen met een kleine en hechte community. Verder is het belangrijk dat er altijd consistentie is in de verwachtingen die worden geschept. Wanneer dat niet gebeurt, is het afbreukrisico veel te groot en zal die community snel afbreken.

Privacy

Maar om even terug te komen op wie je in je huis toelaat, hoe kan ik hem of haar vertrouwen? Het antwoord is te vinden in privacy. Privacy is de valuta die we online gebruiken om vertrouwen te winnen. Hoe meer we van onszelf laten zien, hoe transparanter we zijn, hoe meer een onbekende geneigd is om je te vertrouwen. We moeten niet vergeten dat alle shareconomy-initiatieven in eerste instantie mensen verbindt die nog niets van elkaar weten.

Op het seminar waren veel medewerkers van sharingplatformen aanwezig: peerby.com, thuisafgehaald.nl, floow2.nl en anderen. Met de deelnemers is er door middel van een workshop gezocht naar mogelijkheden om het vertrouwen nog beter te borgen. Uit de resultaten vond ik het idee goed om de waarde van vertrouwen te verpakken in een gamification-vorm of het onderling uitwisselen van vertrouwen-checks. Het laatste zou kunnen in de vorm van een verificatie op het ID van de bezoeker van een site, tot aan het uitwisselen van reviews die bezoekers krijgen op verschillende platformen. Zo zou de ervaring over een klant bij Uber direct zichtbaar kunnen zijn op een platform als Airbnb. Zie het als een soort review van consumenten. Dit zijn overigens ideeën die zouden kunnen leiden tot nieuwe businessmodellen voor de sharing-industrie.

Marktpositie

Opmerkelijk is dat de sharing-markt in de VS enorm aan het groeien is. De reden van die groei is te herleiden uit de enorme aandacht van investeerders die kansen zien in deze nieuwe opkomende markt. Lisa gaf aan dat de markt verdeeld is in drie belangrijke groepen: verkopers van spullen net als bij Etsy, verkopers van diensten zoals bij Airbnb en het crowdfunden van nieuwe ideeën net als bij Kickstarter.

Het zijn interessante ontwikkelingen, ze veranderen het paradigma. Het feit dat we privacy moeten inleveren om betrouwbaar te worden klinkt als een paradox en in feite is dat zo. Ook onze waarden worden beïnvloed door disruptie. Zoals Lisa Gnasky zei: “The sharing economy is reshaping the way we think about value and about work.

Bron afbeelding: The Mesh Manifesto (pdf) via Meshing.it

Kristian Esser
Digital/Brand Strategist | Public speaker | Community builder bij Mr.Harder

Kristian Esser is altijd zelfstandig ondernemer geweest en heeft verschillende wendingen gegeven aan zijn werk voor hij zich volledig is gaan richten op innovatievraagstukken. Hij adviseert en begeleid middelgrote ondernemingen in transformatieprocessen daar waar technologie een rol in speelt.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Joost Kostelijk

    dat wil ik ook bereiken maar ik wil mijn vertrouwen delen met vrouwen die dat nodig hebben maar ik wil daar reacties op dat ze mij zien staan dat ik de kans heb om vertrouwen te kunnen geven dat maakt mij bijzonder dat ik dat kan.

    ik ga goed met gevoelens om ik ben een vrouwenkenner ik wil dat ze hun angsten met mij gaan delen dan werkt het dat ik er vertrouwen voor terg kan geven.


    3 augustus 2017 om 13:03
    Joost Kostelijk

    dat wil ik ook bereiken maar ik wil mijn vertrouwen delen met vrouwen die dat nodig hebben maar ik wil daar reacties op dat ze mij zien staan dat ik de kans heb om vertrouwen te kunnen geven dat maakt mij bijzonder dat ik dat kan.

    ik ga goed met gevoelens om ik ben een vrouwenkenner ik wil dat ze hun angsten met mij gaan delen dan werkt het dat ik er vertrouwen voor terug kan geven.


    3 augustus 2017 om 13:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!