De toekomst van hardlopen? Sport 2.0 tijdens de Sky Radio Run

6 september 2008, 07:37

Vijf internetatleten liepen gisteren de Sky Radio Run in Amsterdam, terwijl ze live te volgen waren via GPS en video. Het was boven alles een experiment om aan te tonen dat de premisse van sport 2.0 (improving sports experiences through the internet) voor alle sportliefhebbers op gaat: zowel actieve sporters als sportkijkers. Als actieve sporters verzorgden we een directe live-uitzending en speelden daarmee “NOS-je”, zoals tijdens de Tour de France of tijdens de Olympische Spelen. Graag delen we met jullie wat er goed ging, wat er mis ging en wat onze verdere ervaringen waren.

Geboorte van het idee

Vorig jaar deden vijf hardlopers via twitter live verslag van de Sky Radio Run. Dat was leuk, maar niet praktisch (wel eens geprobeerd een smsje te typen als je aan het hardlopen bent?) en bovendien ook niet in de verste verte interessant voor de massa. Dit jaar wilden we de ervaring overtreffen: we zouden live te volgen zijn via GPS en video op een makkelijke en toegankelijke manier. Al snel waren Gijsbregt Brouwer, Krijn Schuurman, Peter Ros, JanHenk Bouman en ik (Polle de Maagt) enthousiast om dit jaar weer mee te doen.

De applicatie: tracken en live volgen

Er zijn behoorlijk wat partijen die gps tracking en live video casten (gratis) beschikbaar maken. Het uitgangspunt was om dit te laten doen door partijen die (gratis) beschikbaar waren voor andere consumenten en bij voorkeur ook nog eens Nederlands waren. We wilden, kortom, geen tool die de komende jaren onbereikbaar zou zijn voor zo’n beetje elke consument. Zo kwamen we terecht bij Marco Kraaijeveld van trackr.nl en Ralph Cohen van LiveCastr.

Trackr is een applicatie die je kunt downloaden voor je telefoon en vervolgens je gps signaal omzet naar een weergave op een Google Maps kaart. Kortom, fantastisch als basis om weer te geven waar we lopen op het parcours. Meer over trackr lees je op de Trackr site.

LiveCastr is een initiatief van IceMobile en Muse en laat je live video zenden vanaf je mobiel naar internet. Vervolgens werden deze video streams weergegeven in de LiveCastr player (hieronder zie je de player van Gijsbregt).

Vervolgens combineerde het Amersfoortse Admium het geheel tot de Hardlopen 2.0 mashup op hardlopen.admium.nl en voegde daar gelijk de mogelijkheid toe om YouTube video en Flickr foto’s te aggrereren.

De hardware

Het bleek vooralsnog onmogelijk om met een en hetzelfde apparaat goed EN video EN gps data te verzenden. Snel werd daarom al besloten om met twee telefoon te lopen: een dedicated voor gps tracking en het versturen van het signaal naar trackr, de andere om het video signaal naar LiveCastr te sturen. Voor dat laatste stelde Samsung de nieuwe Samsung Omnia‘s beschikbaar (ja, die van die viral).

Wat ging er goed, wat ging er mis?

De ervaring was geweldig: het is een enorm apart gevoel om live video uit te zenden en online te volgen te zijn. Veel niet-internetatleten reageerden erg positief en geinteresseerd. Met name Gijsbregt heeft tijdens het lopen nog een hoop mensen kunnen interviewen.

Hardware-technisch is alles mogelijk; de keuze om de twee signalen te splitsen maakte alles stabieler. Nadeel was wel dat je een extra apparaat meezeult. Met name de Omnia’s waren erg prettig: goed in de hand en prima en snelle video cast verbinding. De techniek haperde af en toe echter wel: met name de signaalsterkte liet te wensen over rondom de Bosbaan waardoor we niet altijd goed via gps te volgen waren en ook het video casten niet altijd mogelijk was. Mijn video verbinding viel na 3 kilometer uit omdat er geen bandbreedte beschikbaar was en ook de andere lopers hadden hier last van. De applicatie was onder tijdsdruk in elkaar gezet en werkte geweldig. Met meer tijd hadden we het geheel nog strakker en intuitiever kunnen maken.

Volgend jaar hopen we de stabiliteit van het systeem en de sociale component te versterken. Het zou bijvoorbeeld geweldig zijn als de kijkers ook (via een oortje bijvoorbeeld) de lopers kunnen aanmoedigen of als de lopers elkaar ook kunnen volgen en aanmoedigen.

We staan ook open voor jullie tips, ideeen en adviezen. Hoe gaat Sport 2.0 er uit zien?

{title}

O ja … en het hardlopen?

Het miezerde en het was lekker koel waardoor het geweldig weer was om hard te lopen. Na een uitgebreide warming up onder begeleiding van Gijsbregt werd er om 15h30 gestart vanaf de Bosbaan in Amsterdam. En daarna was het ieder voor zich, op weg naar de finish. Krijn liep naar een bijzonder nette 52 minuten samen met Gijsbregt. Gijsbregt had donderdag al een 10 kilometer wedstrijd in de benen en gebruikte de Sky Radio Run dan met name ook om te trainen en om met de Samsung Omnia’s medelopers en (vooral) medeloopsters te interviewen. Karaktermens Peter Ros liep puur op wilskracht naar 54 minuten en Jan-Henk bevestigde met zijn tijd van 57 minuten nogmaals zijn weg terug na blessureleed. Helaas viel ik zelf net buiten het grote podium met mijn 40:11 als zevende overall en vierde bij de mannen senioren.

Meer over hardlopen 2.0 tijdens de Sky Radio Run

Polle de Maagt
Independent digital media consultantWebsite

Hello. My name is Polle de Maagt and I am an independent digital / social media consultant based in Ghent, Belgium. I try to change companies to be more about acts and less about ads.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Gijsbregt

    Het belangrijkste leerpunt was voor mij de bepertke bandbreedte op 3G. Hoe kan je met een gloednieuwe toptelefoon nu geen 3G-bereik hebben, midden in Amsterdam en nog wel op één van de traditionele mobile providers? Aan en uitzetten leverde geen toegang meer op tot het netwerk, aan laten staan als je connectie had werkte dan beter.

    Volgend jaar denk ik dan aan meer interactiviteit met de (online) toeschouwers. Feedback (of cheerleading) zal de prestaties doen opstuwen. Dan kunnen we in 2010 (mooi jaar) ook de sociale aspecten toevoegen: ofwel waarschuwen wanneer ik iemand inhaal met wie ik een online challenge heb of het tonen van een Hyves-profiel van iemand die ik inhaal.


    6 september 2008 om 13:38
    Jan-Henk Bouman

    Ik heb de stream van Gijsbregt bekeken. Je merkt direct dat hij ervaring heeft als verslaggever van Eurosport. Het is aantrekkelijk om te kijken. Je zit echt in de race en de emotie, de 10 km is voor sommigen zwaar en dat zie je ook en anderen trekken met camera nog een tussensprintje. Anderen pakken echt hun promotiemomentje.

    Het is verslaglegging vanuit het midden van de sport. Wat mij tegenvalt is de beeldkwaliteit. Youtube heeft er voor gezorgd dat we minder kritisch zijn op beeld maar deze kwaliteit moet mijn inziens beter.

    Het was erg leuk om aan dit project mee te werken. Ik had moeite om met natte en bezweette vingers mijn toestel te bedienen waardoor ik niet in het menu kwam waar ik kon bellen. En als ik daar eindelijk was dan had ik geen 3G bereik. Ik ben niet zo’n geoefende loper als Gijsbregt en Polle en dan is het lastig met een vermoeid lijf het op te brengen om het thuisfront op de hoogte te houden via deze techniek. Maar dit zijn tijdelijke obstakels, over een paar jaar lachen we hierom. Het motiveert wel om je eigen prestatie te verbeteren. Voor deze loop had ik niet getraind en zonder al deze apparatuur was ik misschien wel uitgestapt en dat laat je wel uit je hoofd als iedereen op kantoor meekijkt.


    6 september 2008 om 15:22
    mgvandenbroek

    Mooi verslag, goede impressie. Erg interessant hoe techniek en internet hier samenkomen. Loop zelf ook wel eens, zit me wel af te vragen of het niet lekkerder is om je te focussen op alleen de sport. Ik zie sport juist als een escape uit online (geen negatieve keuze, juist positief), en hier wordt duidelijk voor de koppeling gegaan.


    6 september 2008 om 16:10
    Joost Brouwer

    Vet hoor. Lijkt me geen makkie, rennen en filmen tergelijk. Die unbox viral is massive. Komt uit UK of de states. Hier heeft Samsug ook een viral -dagjemiljonair.nl- gemaakt voor die Omneo gsm, maar dat hebben ze echt niet begrepen. Wat een gare film zeg. Dan ben ik liever sloeber. Dat ze dan meewerken aan een live rennen project maakt weer wat goed.


    6 september 2008 om 20:24
    Adri Ulfman

    Geweldige experience!

    Ook heel erg goed dat jullie alle ervaringen met ons delen.

    Zonder meer is dit een fenomeen waar we in de komende maanden (schrijf met opzet niet: jaren) heel veel van gaan leren.

    Over Consumer Generated Experiences gesproken!

    Dit gaat echt een belangrijk element worden voor Sport 2.0.

    Nogmaals dank en mail gerust als er meer initiatieven op stapel staan.


    7 september 2008 om 13:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!