De strijd om de online marktplaats
Interessante column van Maarten Legene over de strijd om de online marktplaats. Nederland kent meer dan 80 websites waar je rubrieksadvertenties kunt plaatsen en zelf kunt zoeken naar tweedehands aanbod. De meest bekende is marktplaats.nl, maar als het aan de Telegraaf ligt wordt dat binnenkort speurders.nl.
Lijst van online marktplaatsen in volgorde van bezoekcijfers (helaas kan Maarten Leg?ne zijn bron voor de cijfers niet noemen; cijfers in onderstaande tabel zijn uit bronnen Marketingfacts):
http://www.marktplaats.nl (1 mln advertenties; 2,7 mln unieke bezoekers/maand)
http://www.ebay.nl (2,1 mln unieke bezoekers/maand)
http://www.2dehands.nl (100 duizend advertenties)
http://www.spullenbank.nl (10 duizend advertenties)
http://www.advertentiesonline.nl
http://www.restpartij-goederen.nl
http://www.tekoopaangeboden.info
http://www.advertentieindex.com
http://www.joostmaghetvinden.nl
http://www.tweedehandsmarkt.com
http://www.onlineadvertentie.com
http://www.advertentiepaleis.nl
http://www.snuffeladvertenties.nl
http://www.advertentieportaal.nl
Bron:
Zie ook:
Gevecht om markt mini-advertenties (augustus 2003)
Met alle respect voor de 100+ iniatieven die er in Nederland zijn op het gebied van online marktplaatsen, is er volgens mij slechts ruimte voor 2-3 marktplaatsen die op termijn echt succesvol zijn. Op dit moment zijn Marktplaats en eBay veruit het grootste. Naast deze twee verwacht ik dat Speurders (Telegraaf) en Spullenbank (Schoolbank) zullen gaan meestrijden om de gunst van de consument. De overige online marktplaatsen (of veilingsites) zullen commercieel nooit een succes worden tenzij ze zich gaan richten op een niche markt.
Interessant overzicht. Mijns inziens zijn de e-bay cijfers door hun zelf aanegeleverd. Het marktaandeel van E-bay in Holland was vorig november nog maar 12% of zo.
Lol 🙂
Imitatie is het grootste compliment, nietwaar Maarten? 😉 Het is niet de enige 100% Speurderskloon die ik de afgelopen dagen heb gezien, ben alleen de url kwijt van die andere.
Maarten, is dit een iniatief van jullie of gewoon een ordinaire kopie?
Ai, da’s trouwens wel een uitspraak die zich ongetwijfeld ergens in de komende 50, 70, 80 jaar tegen me gaat keren. Al was het maar als ik later de awardwinning geranium van mijn buurman in Huize Zonnerood probeer na te bootsen. Nou ja, niks meer aan te doen 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!