De oplossing voor RSS overload?

8 augustus 2005, 03:00

De meeste e-mailgebruikers kennen het verschijnsel; je inbox staat vol met nieuwe berichten en heb je er net twee afgehandeld komen er vier nieuwe berichten binnen. Je wordt overladen met informatie. RSS was wat dat betreft een verademing. Je maakte zelf uit van wie je informatie ontving en het was lekker overzichtelijk. Mening blogger weet inmiddels dat dit van korte duur is. Voordat je het weet heb je een scala aan rss-feeds in je reader staan en komen er dagelijk zoveel berichten binnen dat het ook daar onmogelijk is om alles goed in de gaten te houden.

Via adverto werd ik geattendeerd op een nieuwe techniek genaamd attention.xml die wellicht een oplossing hiervoor biedt.

Volgens Technorati’s developers wiki is het “an open standard, built on open source, that helps you keep track of what you’ve read, what you’re spending time on, and what you should be paying attention to”.

Alle feeds en alle posts die je leest worden hi?rarchisch bijgehouden. Per feed en per post wordt informatie opgeslagen over de laatste keer dat de feed/post is bekeken, de tijd die dat heeft gekost en ook een eventuele rating van een feed/post. Attention.xml houdt dus bij wat je leest en hoeveel tijd je hieraan besteedt. Gevolg is dat op basis van deze informatie er een advies kan worden gedaan waar je aandacht aan zou moeten besteden!

Een mooie oplossing, dus voor je RSS overload. Als we nu eens al die attention.xml-files via technorati koppelen, krijgen we dan een overall ranking die net zo belangrijk zal gaan worden als Google’s ranking?

Erik van Roekel
Corporate Communications bij ING Groep

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Momenteel werkzaam bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en is sinds 2004 ook op de achtergrond actief voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Xander

    …En weer een aanknopingspunt voor een nieuwe Standaard: namelijk om attention.xml-files aan elkaar te knopen en te ordenen.

    Ik ben erg benieuwd of dit aan gaat slaan. Het idee is in ieder geval erg sterk!


    8 augustus 2005 at 08:18
    Fred

    Daar hebben ze overigens al een standaard voor uitgevonden: die heet OPML.


    8 augustus 2005 at 09:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief