De Amerikaanse cadeaumarkt in kaart gebracht

5 juni 2004, 11:23

Amerikanen geven jaarlijks 253 miljard dollar uit aan cadeautjes voor familie en vrienden. Inzicht in deze gigantische markt is dan ook van belang voor adverteerders.

De gemiddelde serieuze koper van cadeautjes geeft in een jaar tijd 2.000 dollar uit. Babyboomers geven 8% meer uit en mannen 5% meer dan vrouwen.Wat consumenten belangrijk vinden bij hun winkelkeuze zijn de prijzen (65%), makkelijk te vinden (54%), bereikbaarheid van de winkel (49%), groot assortiment (49%), mogelijkheid tot ruilen (47%), aparte producten (39%), verkooppersoneel (29%), verkrijgbare merken (22%), mogelijkheid cadeaubonnen te kopen (20%), online dienstverlening (20%), kaarten en cadeaupapier zijn verkrijgbaar (14%) en het cadeau ingepakt krijgen (11%). Belangrijk bij het uitkiezen van het cadeau is iets kopen waar de ontvanger van houdt (84%), kwaliteit (62%), band met de ontvanger (55%), gelegenheid (47%), prijs (39%), uitdrukking van individuele keuze (37%), nut (36%), uniek product (33%), dient als herinnering (33%), iets waar de gever zelf van houdt (28%), ziet er duur uit (16%), merk (14%), aanpassing aan individuele ontvanger (14%) en noviteit (10%).

Bron:

Admap nr. 450, p. 43, 4 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!