De week op social: LinkedIn introduceert nieuw design en nieuws over Facebook, Snapchat & Twitter

21 januari 2017, 08:30

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met de nieuwsitems die de afgelopen week opvielen.

LinkedIn introduceert nieuw desktopdesign en wijziging zoekfuncties

LinkedIn doet er alles aan om content en conversaties centraal te stellen. Het nieuwe design maakt het volgens LinkedIn eenvoudiger om ideeën te delen, deel te nemen aan discussies en nieuws en relevante onderwerpen te ontdekken. De meest in het oog springende wijzigingen zijn:

  • een aangepaste navigatiebalk met zeven kernonderwerpen: startpagina, berichten, vacatures, notificaties, profiel, mijn netwerk en zoekfunctie;
  • een nieuwe realtime berichten interface die overal op LinkedIn toegankelijk is;
  • een rijkere nieuwsstroom;
  • een nieuwe intuïtieve zoekfunctie;
  • meer inzicht in wie je content bekijkt;
  • betere suggesties om je profiel meer te laten opvallen;

Onderstaande video geeft je alvast een indruk van het nieuwe design:

Bron: LinkedIn

Twitter plaatst video’s korter dan 6,5 seconden in een loop

Met het verdwijnen van Vine, heeft Twitter besloten de unieke plaats van Vine als sociaal platform voor korte video’s over te nemen. Vanaf nu plaatst Twitter alle video’s die korter dan 6,5 seconden duren in een loop. Dat zijn niet alleen clips gepost met de Vine Camera-app, maar elke video, inclusief die opgeslagen zijn via Snapchat.

De volgende Tweet is een voorbeeld van zo’n video in een loop:

Bron: TechCrunch

Twitter wijzigt e-commercefocus met verwijdering koopknop

MarketingDIVE meldt dat Twitter stopt met het ondersteunen van de koopknop, een functie waarmee bedrijven koopfunctionaliteit kunnen toevoegen aan tweets. TechCrunch bericht over een officiële notitie die Shopify gebruikers ontvingen, waarin het e-commerceplatform uitlegt:

Starting February 1st the Twitter Sales channel will no longer be available as a result of the Twitter team pivoting away from their commerce focus.

Bron: MarketingDIVE

Pinterest introduceert advertentiegroepen

Deze maand rolt Pinterest een nieuwe structuur uit voor advertentiecampagnes. Naast de campagne zelf en de promoted pins, voegt Pinterest advertentiegroepen toe. De structuur is een kopie van Facebook’s campagnestructuur. Je promoted pins zijn onderdeel van een advertentie groep en het budget, de targeting, het bod en begin/einddatum stel je in op advertentie groep niveau.

Nieuwe Pinterest Campagne Structuur

Bron: Pinterest

Facebook introduceert reminders voor paginabeheerders

Volgens Adweek introduceert Facebook een reminderfeature voor paginabeheerders. In het paginabeheerderdashboard verschijnt een instelling waarmee je reminders kunt instellen voor speciale feestdagen of aangepast aan je post frequentie.

Reminder Dashboard Facebook Bedrijven Pagina's

Bron: Adweek

LinkedIn introduceert PYLON voor betere interactie gegevens

LinkedIn is een partnerschap gestart met DataSift om B2B-marketeers geavanceerdere data inzichten te geven. Dankzij de rapportage-API van DataSift krijgen marketeers toegang tot LinkedIn-data. Met deze gegevens kunnen adverteerders betere campagnes opstellen om gericht premium professionals op LinkedIn te bereiken.

De gegevens maken filteren op interesses en meningen mogelijk met behulp van een reeks dimensies zoals industrie, senioriteit, bedrijfsomvang, functie en meer. Voor meer informatie ga je naar LinkedIn Marketing Solutions.

Bron: LinkedIn

Google rolt nieuw Androidapp-feature uit voor slechte internetverbinding

Stel je start een zoekopdracht en plotseling valt je internetverbinding weg. Niets aan de hand met de nieuwe feature in de Google Android-app. De nieuwe feature werkt achter de schermen om vast te stellen of je verbinding al weer terug is en levert je dan alsnog de zoekresultaten.

Bron: Google

Facebook voegt automatische video-ondertiteling toe

Facebook is uitgegroeid tot een belangrijk videoplatform waarop honderd miljoen uur aan video per dag op wordt gekeken. Video is een uitstekend medium om je merkboodschap over te brengen en de stille videos die automatisch afspelen op Facebook dragen daaraan bij. Facebook heeft onlangs een gratis automatische ondertitelingtool gelanceerd voor alle Engelstalige bedrijfspagina’s. Het wachten is op het moment dat Facebook deze nieuwe feature voldoende heeft getest en dan uitrolt naar de rest van de wereld.

Bron: TechCrunch

Snapchat moedigt adverteerders aan video-advertenties te bundelen

Adweek meldt dat Snapchat adverteerders aanmoedigt om advertenties te bundelen door het maken van een reeks opeenvolgende berichten. Het idee is dat adverteerders een bundel van video-advertenties plaatsen in Discovery die samen een verhaal vertellen. Volgens een Snapchat woordvoerder zijn deze advertenties met opeenvolgende berichten alleen direct via Snapchat beschikbaar en niet via de advertentie-API.

Bron: Adweek

Snapchat maakt targeting mogelijk met offline aankoopdata

De Wall Street Journal bericht dat Snapchat in de voetsporen treedt van concurrenten als Facebook, Twitter en Google met het sluiten van een deal met Oracle Data Cloud. Dit bedrijf, voorheen bekend als Datalogix, maakt een koppeling tussen online data met offline aankopen mogelijk via registratie van klantenkaartgegevens bij onder andere supermarkten. In de huidige digitale business lijkt deze vorm van datakoppeling onvermijdelijk om meer advertentie-inkomsten te genereren, maar saillant is wel dat Snapchat’s CEO Evan Spiegel deze vorm van targeting ooit “creepy” noemde.

Bron: The Wall Street Journal

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Paula de Boer-de Schipper

    Waardevol artikel en super handig om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in social media en een overzicht te hebben van de actuele nieuwsitems. Chapeau Juan!


    24 januari 2017 om 09:57
    juanfelix

    Dank je wel Paula. Dat is super aardig van je. Blij te horen hoe handig dit artikel voor je is. Heb je een favoriet social media platform?


    24 januari 2017 om 10:57
    Paula de Boer

    Jazeker Juan, .. Facebook is mijn paradepaardje!


    5 februari 2017 om 11:05
    juanfelix

    Smart choice! Gezien het bereik en alle features om gericht te kunnen targeten en remarketen.


    7 februari 2017 om 14:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief