De week op social: meer muziek op Facebook, Snap’s filteradvertenties en ‘engagementbait’ bestraft

De week op social: meer muziek op Facebook, Snap’s filteradvertenties en ‘engagementbait’ bestraft

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Facebook bestraft engagementbait, Facebook zet gezichtsherkenning in voor het managen van je identiteit, Facebook partnert met Universal Music in deal om rechtenvrije muziek aan te bieden, Snapchat lanceert gesponsorde filters met animaties en Twitter voegt nieuwe Direct Message API-features toe. 

Facebook bestraft engagementbait-berichten

Facebook 'engagement-baiting' bestraft

Deze week kondigt Facebook nieuwe anti-spammaatregelen aan. Dit keer gaat het om berichten waarin gebruikers of pagina's oproepen om het bericht te 'liken, delen of een reactie te plaatsen'. Deze berichten beginnen meestal met "vind ons leuk als...". Facebook waarschuwt dat dergelijke zogenaamde 'engagement-baiting' berichten een lager bereik krijgen in de nieuwsstroom.  

Facebook heeft een speciaal team ingezet om duizenden berichten te categoriseren als 'engagementbait'. Met deze informatie bouwt Facebook een intelligente machine die zulke 'engagementbait' automatisch zal herkennen en degraderen in de nieuwsstroom.

Wil je niet bestraft worden met een lager bereik, post dan superwaardevolle content die mensen automatisch leuk vinden, willen delen of waarop ze willen reageren. Facebook waardeert authentieke engagement.

Nu vragen sommigen zich af of chatbots die gebruikt worden bij live video, ook bestraft worden. Je kunt namelijk mensen uitnodigen in je video om een specifiek zoekwoord te posten als reactie, in ruil voor het toesturen van content via een chatbot. Je zou dit ook een vorm van engagementbait kunnen noemen. Volgens Facebook-expert Mari Smith zullen deze videoberichten echter niet bestraft worden.

Chatbots zijn dus voorlopig veilig voor de engagementbait-politie. Hier lees je meer

Bron: Facebook

Facebook zet gezichtsherkenning in voor het managen van je identiteit

Deze week introduceert Facebook een optionele feature om je identiteit te bewaken. De feature is in staat om gezichten te herkennen. Je kent de toepassing wellicht uit de tag-suggesties van Facebook. Zo herkent Facebook met de herkenningssoftware je vrienden op foto's en stuurt je een suggestie om ze in de foto te taggen.

Sommige Facebook gebruikers nemen de identiteit aan van een bekendheid door het uploaden van een profielfoto van zo'n BN'er. Facebook zet de gezichtsherkennig-software nu in om dat tegen te gaan. Als iemand bijvoorbeeld een foto van een BN'er uploadt, zou zo'n bekendheid nu een bericht van Facebook kunnen krijgen.

Voorlopig rolt Facebook de feature uit naar een beperkt aantal landen. Nederland en andere Europese landen horen daar (nog) niet bij, omdat Facebook in die landen geen gezichtsherkenningsoftware aanbiedt. 

Bron: Facebook

Facebook biedt meer muziek aan dankzij deal met Universal Music Group

Facebook muziekrechten

Facebook en Universal Music Group sluiten een werelddeal voor meerdere jaren waarbij UMG licentierechten geeft om haar muziek te gebruiken in video's op Facebook, Instagram en Oculus.

Michael Nash, Executive Vice President van Digital Strategy, Universal Music Group, zei er het volgende over in een persbericht: 

“Together, Facebook and UMG are creating a dynamic new model for collaboration between music companies and social platforms to advance the interests of recording artists and songwriters while enhancing the social experience of music for their fans. This partnership is an important first step demonstrating that innovation and fair compensation for music creators are mutually reinforcing – they thrive together. We look forward to Facebook becoming a significant contributor to a healthy ecosystem for music that will benefit artists, fans and all those who invest in bringing great music to the world.”

Volgens Michael Nash is dit een 'triple-win' deal. Voor Facebook betekent het een vemindering van de eindeloze stroom aan verzoeken om video's die auteursrecht schenden te verwijderen. Voor gebruikers opent het meer mogelijkheden om hun persoonlijke video's te verfraaien met muziek. En voor de artiesten betekent het dat ze betaald worden voor hun creative uitingen.

Bron: Variety

Snapchat lanceert gesponsorde filters met animaties

Snapchat animatie filters

De grote sociale platformen hebben de afgelopen jaren diverse editingfeatures uitgerold om foto's op te leuken voordat ze live gaan. Zo kwam Snapchat als eerste met maskers en filters. Facebook en Instagram kopieerden de features met de lancering van de hun camera in de app. 

Het editen van foto's is heel populair, en dat geldt zeker voor Snapchat-filters. Zo bekijken Snapchatters elke dag 3 miljard gefilterde Snaps. Filters zijn de meest snelle en eenvoudige manier om je Snaps te verfraaien. Door het naar rechts bewegen op je Snap kies je een kleurfilter, een geofilter of een frame voor je selfie.

Onlangs breidde Snapchat het filterrepertoire verder uit met de introductie van animatiefilters. Dit zijn filters waarbij een animatie voorbij komt op het scherm.

Animatiefilters zijn een leuke manier om extra aandacht te vragen voor je bericht. En dat vinden adverteerders als Dunkin’ Donuts ook. Ze zijn de eerste adverteerder die een gesponsorde animatiefilter hebben gebruikt op Snapchat. Om het juiste moment te pakken heeft Dunkin’ Donuts haar dark roasted koffie gepromoot tijdens de donkerste dag van het jaar. De animatiefilter met een kop dark roasted koffie werd gedurende de donkerste dag van het jaar donkerder.

Merken en marketeers die kiezen voor gesponsorde animatiefilters, liften mee op het succes van mond-tot-mond reclame. Snappers delen deze filters namelijk vooral 1-op-1 met hun beste vrienden. En 87% van Snapchatters noemen hechte vrienden als het meest invloedrijk, aldus Snapchat. Een slimme zet dus van Snapchat. Benieuwd wanneer Instagram en Facebook de animatie filters gaan kopiëren. 

Bron: Adweek

Twitter voegt nieuwe Direct Message API features toe

Twitter API Timeline via Trello

In april lanceerde Twitter de Account Activity API (beta) en gaf daarmee ontwikkelaars toegang tot alle realtime activiteiten van een Twitter-account. Daarnaast rolde Twitter de Account Activity API voor Direct Messages in beta uit.

De Twitter API's stellen bedrijven in staat om met geavanceerde managementtools overzicht te houden van alle relevante Twitter conversaties. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld dankzij de API voor Direct Messages hun klantenservice via Twitter optimaliseren.

Deze week lanceert Twitter de Account Activity API op enterpriseniveau. De API geeft grote bedrijven met meerdere Twitter-accounts toegang tot Twitter activiteiten als @Mentions, Replies, Retweets, Quote Tweets, Likes, en Follows, zodat bedrijven met een tool toegang hebben tot alle activiteiten voor al hun accounts.

Tevens haalt Twitter de Direct Message API uit de betaversie en voegt features toe om 'type' activiteit en een leesbevestiging te kunnen registreren. Met deze features kunnen bedrijven die klantenservice aanbieden via Twitter, sneller reageren op klantvragen via DM.

Voor meer informatie en een overzicht van de API tijdlijn voor de toekomst, kun je het Twitter API Platform bezoeken.

Bron: Twitter

Credits afbeelding: Pexels.com, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.