De week op social: een nieuwe Facebook-app, Pinterest Pincodes en Instagram Stories op het web

De week op social: een nieuwe Facebook-app, Pinterest Pincodes en Instagram Stories op het web

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Facebook lanceert een speciale app en website voor creatievelingen, Instagram rolt Stories uit naar het mobiele web, Snapchat voegt websitelinks toe aan lenzen en filters, Pinterest introduceert Pincodes en YouTube en Ticketmaster starten ticketverkoop op YouTube.

Facebook lanceert een speciale app en website voor creatievelingen

Facebook verrast deze week met een speciale app voor creatievelingen. Ben je creatief met koken, gamen, freerunnen of visueel design en wil je je passie via video delen met anderen, dan is deze nieuwe app speciaal voor jou.

De nieuwe app biedt creatievelingen de volgende opties:

  • Live creative kit: exclusieve tools om live uitzendingen te maken met een persoonlijke en grappige look and feel.
  • Community tab: een speciale inbox die directe fanberichten op Facebook, Instagram en Messenger verzamelt.
  • Camera & stories: grappige camera-effecten en frames, plus de mogelijkheid om content te crossposten en Stories op te nemen
  • Insights: inzicht in de performance van je content via relevante statistieken over je pagina, je fans en je video

Naast de app lanceert Facebook een website met bronnen en tips die helpen bij het creëren van video's, contact te leggen met fans en te groeien via Facebook.

Ben jij een creatieveling en wil je je aanmelden voor deze app, ga dan naar Facebook for Creators.

Bron: Facebook 

Instagram rolt Stories uit naar het mobiele web

Instagram Stories via het Web

Een Instagram Story is momenteel de meest kansrijke content voor marketeers om aandacht te krijgen op Instagram.

Elke week rolt Instagram weer een nieuwe feature uit om toegang tot Stories voor zowel gebruikers als kijkers eenvoudiger te maken. Zo heeft Instagram deze week het camera-icoon toegevoegd aan het mobiele web.

Zodra je naar instagram.com gaat, verschijnt linksboven het camera-icoon om Stories te delen via het mobiele web. De functionaliteit is beperkter dan de Stories in de app. Zo kun je foto's nemen, kiezen uit foto's in je camerabibliotheek en tekst toevoegen met een kleurtje.

Een ander nieuwtje is de feed die verschijnt op Instagram via desktop. Op de startpagina van je Instagramprofiel zie je nu rechts, naast de reguliere feed, een aparte feed met Stories.

Kortom, mocht je Instagram willen inzetten voor het promoten van je bedrijf, overweeg dan zeker te starten met Stories. Ze zijn eenvoudig op te maken en de distributiemogelijkheden zijn steeds ruimer.

Bron: Instagram

Snapchat voegt website links toe aan lenzen en filters

Snapchat link feature for lenses and filters

Snapchat maakt het gebruik van gesponsorde lenzen en filters aantrekkelijker voor adverteerders. Ter herinnering: met lenzen kun je een 3D-masker over je gezicht heen plaatsen, terwijl filters via de swipefunctie een overlay plaatsen op je afbeelding. Deze filters - tekst en visuals - kunnen gekoppeld zijn aan een locatie, de zogenaamde geofilters die bijvoorbeeld alleen verschijnen op een speciaal event.

Deze week voegt Snapchat een feature toe aan lenzen en filters waarmee gebruikers door kunnen klikken naar een website. De feature verschijnt in een zogenaamde contextcard onderaan de Snap en is gelinkt naar een website die opent in de app.

Een aantrekkelijke feature voor adverteerders die Snapchat kijkers willen uitnodigen voor hun speciale salesactie.

Bron: Adweek 

Pinterest introduceert Pincodes

Pinterest Pincodes

Pinterest werkt momenteel met een selecte groep merken en bedrijven om haar nieuwe Pincodes te introduceren. 

Je kunt Pincodes bijvoorbeeld plaatsen in winkels, op verpakkingen, bij autodealers en in principe elke fysieke locatie die potentiële kopers aantrekt.

Het gebruik van de Pincode is heel eenvoudig:

  1. Open je Pinterest-app;
  2. Klik op het camera-icoon rechtsboven;
  3. Richt je camera op het icoon en wacht totdat de Pincode automatisch gescand is.

Zodra de Pincode is gescand verschijnen er losse Pins of een Pinbord.

Pincode voor Pinterest profielen

Naast de Pincode voor producten kun je nu ook een persoonlijke Pincode delen met je vrienden en familie. Zodra ze die Pincode scannen, kunnen ze je volgen op Pinterest.

Bron: Pinterest

YouTube en Ticketmaster starten ticketverkoop via YouTube video's van artiesten

YouTube en Ticketmaster tourdata en kaartverkoop feature

YouTube is een samenwerking gestart met het internationale kaartenverkoopbedrijf Ticketmaster. Artiesten die YouTube-video's gebruiken voor promotie van hun artistieke uitingen, kunnen nu tourinformatie en kaartverkoopopties toevoegen onderaan hun video's. De informatie verschijnt onder de beschrijving van de video. De nieuwe feature toont alleen de eerste concerten, maar gebruikers kunnen klikken op het scherm om de hele concertreeks te openen. Naast de tourdata verschijnt een kaartverkoopknop, zodat je meteen een kaartje kunt aanschaffen.

Vooralsnog rolt YouTube deze nieuwe tourdate- en kaartverkoopfeature uit naar artiesten met optredens in Noord-Amerika, maar het plan is de feature uit te rollen naar de rest van de wereld.

Bron: TechCrunch

Credits afbeelding: Pexels.com, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.