De strijd om jouw beleving

5 december 2013, 08:29

Waarom Apple analysebedrijf Topsy overneemt

Het doel van technologie is om de mens te helpen en indien mogelijk zelfs te verbeteren. Technologie is een extensie van de mens. Daar waar het menselijk lichaam tekortschiet, moet technologie bijspringen. Zo is het altijd al geweest. Vanaf de uitvinding van het wiel tot en met de uitvinding van de allereerste computers. Technologie moet de mens het werk uit handen nemen, opdat de mens zich meer kan richten op het allerhoogste niveau van de pyramide van Maslow, namelijk dat van ‘zelfontplooiing’.

De productiviteitsparadox voorbij

Informatietechnologie heeft heel lang bovenstaande belofte niet waargemaakt. De waarneming van Nobelprijswinnaar Robert Solow uit 1987, dat “we see computers everywhere but in the productivity statistics”, heeft lang als een zwaard van Damocles boven IT-budgetten gehangen. In september 2009 kwam pas de definitieve afrekening met deze zogeheten “productiviteitsparadox” in een boek van Erik Brynjolfsson en Adam Saunders met de veelzeggende titel “Wired for Innovation. How Information Technology Is Reshaping the Economy”. De verzamelde data van de afgelopen decennia lieten nu duidelijk zien dat een investeringspiek in ICT-middelen na anderhalf jaar als effect opdook in de multifactorproductiviteit.

Jij bent de interface

Omstreeks 1490 tekende Leonardo da Vinci de Vitruviusman. Het was een studie naar het menselijk lichaam, geschetst volgens de ideale verhoudingen zoals voorgeschreven zijn in het werk ‘De architectura’ van de Romeinse architect Vitruvius. De figuur werd destijds het symbool van het humanisme. Een levensbeschouwing waarin de mens het middelpunt van het heelal is. In mijn presentaties maak ik dankbaar gebruik van deze tekening. Ook in mijn verhaal is de mens de maat van alle dingen. Het digitale universum is hier verantwoordelijk voor. Digitaal zijn we nu zover gevorderd, dat alle onderlinge verhoudingen kloppen. De juiste informatie weet ons steeds vaker op het juiste moment te vinden, in plaats van van andersom.

Cognizant computing

Onderzoeksbureau Gartner maakte begin november bekend dat in 2017 smartphones slimmer zullen zijn dan hun baasjes:

“By 2017 mobile phones will be smarter than people not because of an intrinsic intelligence, but because the cloud and the data stored in the cloud will provide them with the computational ability to make sense of the information they have so they appear smart.”

Cognizant computing‘ noemt Gartner dit met een mooi woord. Het is de volgende stap in personal cloud computing. Om de stip aan de horizon te bereiken, moet een viertal fases doorlopen worden. De eerste twee fases (Sync Me en See Me) zijn in het verleden al in gang gezet. De hierop volgende fase (Know Me) vindt nu plaats en de laatste fase (Be Me) vindt in de nabije toekomst plaats.

Cognizant Computing

De nieuwe IT: Intieme Technologie

Technologie wordt intelligenter, intiemer, persoonlijker, intuïtiever en meer anticiperend. Technologie wordt hierdoor een wezenlijk onderdeel van onze identiteit. We kunnen niet meer zonder. Technologie is onze alleskunner, onze steun en toeverlaat, het is de moeder die voor ons zorgt en en de vader die ons beschermt, het is onze beste vriend die altijd voor ons klaar staat, het is de partner die ons liefheeft. Zo laat de aankomende film ‘Her‘ zelfs een toekomstscenario zien waarin de mannelijke hoofdrolspeler een relatie aangaat met een kunstmatige intelligentie die hem in al zijn behoeften voorziet.

We the Web

Zo ver is het echter nog niet. In februari 2011 publiceerden Jaap Bloem en ondergetekende het gratis trendrapport We the Web – De herovering van het leven op de hectiek. In dit rapport stonden we uitgebreid stil bij hoe informatietechnologie de mens naar een hoger niveau kon tillen. Over de rug van de ‘interest graph‘ hebben bedrijven de kans om realtime inzicht te verkrijgen in de intenties van hun consumenten en hen zodoende op maat te bedienen:

“Met de komst van de Interest Graph krijgen bedrijven eindelijk een waardevol instrument in handen. De Interest Graph stelt hun in staat om consumenten als unieke individuen tegemoet te treden op basis van realtime informatie over gedrag. Tot nog toe namen bedrijven beslissingen op basis van historische gegevens, informatie en kennis. In de huidige fase van het Web of People kunnen ze nu de realtime-informatiestromen van afzonderlijke individuen aanboren, hen op hun wenken bedienen en hun gedrag direct beïnvloeden. Hoe ze daarmee moeten omgaan en wat ze moeten doen, weten organisaties meestal niet. Gartner-analist Stephen Prentice zegt het zo: ‘We moved from hindsight to insight, but we need to move to foresight.’”

Jij bent de query

Marissa Mayer staat sinds vorig jaar aan het roer van Yahoo. Het is haar taak om het bedrijf zodoende te transformeren dat de gebruiker wederom centraal staat. In januari van dit jaar deed ze in een interview op het World Economic Forum uit de doeken hoe ze deze transformatie via de Interest Graph wil bewerkstelligen: “In the future, you become the query. […] The Internet is so vast that you can’t just categorize it anymore. But could we provide a list of information? A feed, if you will? The Web, that’s ordered for you.”

Waarom Apple analysebedrijf Topsy overneemt

Eergisteren werd bekendgemaakt dat Apple voor een bedrag van meer dan 200 miljoen dollar het Twitter-analysebedrijf Topsy overneemt. Onmiddellijk rees de vraag waarom Apple tot deze overname had besloten. Met Topsy hebben ze toegang tot de firehose van Twitter en hebben ze de beschikking over een historie van meer dan 426 miljard tweets, maar welke toegevoegde waarde levert dit Apple concreet op?

Het antwoord schuilt ook hier in de interest graph. Gebruikers willen een totale beleving die naadloos aansluit op hun directe behoeften. Het is hyperpersonalisatie. Microsoft heeft Bing, Hotmail en Xbox om deze beleving te verwezenlijken. Google heeft zoeken, Gmail, Google+, Google Now, YouTube, Maps en Android. Facebook heeft de Social Graph. Apple heeft iOS, iTunes, Apple TV en Siri, maar de diverse platformen geven geen inzicht in de intenties van haar gebruikers. Het zijn losstaande apps die onderling niet of nauwelijks met elkaar communiceren. Topsy moet de interest graph voor Apple ontsluiten, opdat ook Apple een beleving kan realiseren die rekening houdt met de intenties van haar gebruikers.

Strijd om jouw aandacht

John Battelle, auteur van het boek ‘The Search’ en de man die de term ‘database of intentions’ uitvond, verwoordt het als volgt:

“My guess is some kind of intelligent, search-driven interface that “understands” you, based on the intent you signal through your use of all kinds of apps – including browser apps, of course, as well as true search apps like Siri (or Google Now). This new kind of interface responds to your voice as well as your location, your history, and anything else you might willingly (or unwittingly) feed it. It will strive to always put the very thing you need at your fingertips – something that simply isn’t possible without understanding your interactions as the equivalent of …. well, a personal interest graph.”

Om deze uiterst persoonlijke, intieme interest graph zullen de komende jaren de grote 4 (Amazon, Apple, Facebook, Google) strijden. Wie als winnaar uit deze strijd zal komen, is nu nog niet duidelijk. Mijn kaarten zet ik echter op Google. Zij hebben naar mijn mening de meeste ingrediënten in huis om mij de ultieme ervaring te leveren. Eén ding is echter duidelijk: we gaan een periode in waarin informatietechnologie de gebruiker eindelijk centraal stelt. En dat is de grootste winst.

Bronnen

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

2 Reacties

    arjanharing

    Dude, je moet voor ons evangelist worden 😉 Leuk stuk!


    5 december 2013 om 09:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!