Hoe YouTube steeds belangrijker wordt voor adverteerders
Robbert van der Hulst (M2Media): “Bedrijven zijn bang niemand meer te bereiken”
YouTube, televisie, on demand: kijkgedrag is de afgelopen jaren flink veranderd en blijft veranderen. Dat heeft ook effect op de manier van adverteren. Robbert van der Hulst, Insights Director bij M2Media: “Mediagedrag van consumenten moet je goed in de gaten houden. Hoeveel en waar consumeert welke doelgroep? Wat zijn de goede momenten om te publiceren?”
Robbert van der Hulst is momenteel werkzaam bij M2Media; een bureau dat media- en marketingvraagstukken oplost om merken te laten groeien. Zijn rol als Insights Director is om data te verzamelen en onderzoek te doen naar consumenten- en concurrentiegedrag. “Ik analyseer deze gegevens om vanuit die informatie het beste advies te geven.”
“Online platformen en klassieke televisie gaan pas samenwerken als het water hen aan de lippen staat”
Tijdens zijn studie marketing ontstond bij Van der Hulst de liefde voor onderzoek. Die twee vakrichtingen brengt hij samen in zijn rol van Insights Director bij M2Media, onderdeel van Candid. Vanuit zijn rol verbindt Van der Hulst kennisdomeinen tussen de verschillende Candid-bureaus. Zowel de media-, creatie- als online bureaus maken gebruik van zijn expertise.
Televisie versus YouTube
In Nederland is een grote groep van 45-plussers die op een traditionele manier naar televisie kijkt. Daardoor kan met tv nog altijd een ongekend groot publiek bereikt worden. Inmiddels gebeurt er online en on demand heel veel bij de jongere generatie en dit verschuift langzaam naar de oudere generatie. “De echte samenwerkingen tussen online platformen en klassieke televisie zijn er nu nog niet, omdat het water nog niet tot aan de lippen staat.”
“YouTube is een belangrijk kanaal, maar het maken van alleen content is niet genoeg”
Terwijl het video on demand-landschap snel verandert, blijft YouTube een goed platform om doelgroepen online te bereiken. “Op dit moment is de kracht van YouTube dat het een open platform is. Consumenten zijn via dit platform minder op zoek naar langere content, die kwalitatief hoogstaand is, en waar men ’s avonds écht voor op de bank gaat zitten. Stapje voor stapje verandert de content echter naar meer eigen en langere series. In de mediaplannen die we bij M2Media maken, pakt YouTube een steeds grotere rol. Vaak was YouTube slechts een aanvulling op het bereik wat je als adverteerder verliest op tv. Inmiddels heeft het platform goede businesscases voor de tell- of sell-fase van een campagne.”
Succesvol adverteren
“Om als merk en adverteerders succesvol op YouTube te zijn, is het belangrijk dat je goed in kaart brengt wat je doelstellingen zijn voor dit platform. Het is een belangrijk kanaal, maar het maken van alleen content is niet genoeg. Je moet je boodschap ook bij je publiek zien te krijgen. Het mediagedrag van consumenten moet je goed in de gaten houden. Hoeveel YouTube consumeert welke doelgroep? En wat zijn de goede momenten om te publiceren?”
Bekijk het hele interview met Robbert van der Hulst in onderstaande video.