De NOS brengt internet naar de TV

2 augustus 2012, 09:55

De sportzomer van 2012 is de ideale testcase voor vele mobiele, sociale en digitale initiatieven. Zo ook die van de NOS, die met 'Altijd. Overal. Dichtbij'. gaan voor de internet first strategie. Geen deadlines maar direct publiceren op NOS.nl. Toch blijft de TV voor sportliefhebbers het belangrijkste medium om de Olympische Spelen te volgen, gemiddeld brengen we zo'n 3 uur en 40 minuten achter de beeldbuis door. De NOS had tot nu toe echter slechts één kanaal tot zijn beschikking terwijl er bij de Olympische Spelen ruim 2000 medailles in 17 dagen worden verdeeld. Met de Connected TV app van NOS Sport hoef je echter geen medaille meer te missen.

De wereld is 24 uur per dag in beweging. Online en via mobiel gelden er geen deadlines, alles wordt direct gepubliceerd op de verschillende platformen. Binnen de internet first strategie van de NOS is video leidend. Beeldmateriaal is wat de NOS, volgens Jan de Jong, onderscheidend maakt. Niet vanuit een commercieel maar een journalistiek oogpunt en niet verstoren maar versterken.

Mobile apps

Momenteel bezit de NOS een media aandeel van 32% van de Nederlandse bevolking. De iPhone-app is inmiddels 300.000 keer gedownload en de Android-app (eerder vandaag gelanceerd) moet dit aantal met afstand gaan overtreffen. Met de komst van nieuwe, slimme devices verwacht de (sport)consument altijd en overal content van gelijkwaardig niveau. De uitdaging is om deze gebruikersvriendelijk en persoonlijk beschikbaar te maken.

Connected TV

Sinds 2009 is Connected TV bezig met een opmars die in 2012 langzaam vorm begint te krijgen. De verwachting is dat er in 2016 wereldwijd een half miljard Connected TV's zijn verkocht.

De Connected TV app van de NOS brengt de livestreams, statistieken en on demand video's van alle sporten. Het is daarmee de eerste app in de Benelux met live content. Zowel de content als de interface worden gestuurd vanuit de nieuwe media afdeling (8 mensen sterk) van de NOS. Deze afdeling stuurt zowel mobiel als de website aan.

Sinds 7 juni heeft de app zo'n 180.000 bezoekers mogen verwelkomen, gemiddeld zo'n 10.000 per dag met een sterke stijging vanaf het EK en de Spelen. Momenteel is er alles over het afgelopen EK, de Tour de France en natuurlijk de Olympische Spelen (met 13 livestreams) te vinden en te volgen. Hoewel het uiterlijk soms per toestel kan verschillen is de app overzichtelijk en werkt de navigatie soepel. Met de komst van de Connected TV app lijkt de rode cirkel voorlopig rond en is er een sterke basis gezet voor de komende sportzomers. Dat is maar goed ook, want sport is er anno 2012 Altijd, Overal, en nu ook Dichtbij.

Wijnand van der Waal
Account- & Projectmanager bij The Cre8ion.Lab

Accountmanager bij reclamebureau The Cre8ion.Lab. Talent bij de oprichting van Sportnext, Frontrunner bij Golazo Sports en veelzijdige middenvelder bij Triple Double Sportmarketing.

Categorie
Tags

6 Reacties

    sander voortman

    dan moet wel de sport live app wel werken want dat doet het niet op je samsung tv


    2 augustus 2012 om 10:30
    Marc

    Vandaag gelanceerd voor Android? Waar dan? Niet te vinden in de Google Play Store of op NOS.nl. Dus als je zoiets roept is een linkje wel handig.


    2 augustus 2012 om 10:43
    koertj

    Wat een reclamepraat voor een vage app.


    2 augustus 2012 om 12:07
    Marc

    Thanks 🙂


    2 augustus 2012 om 21:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!