De marketingmogelijkheden met NFC

2 april 2012, 07:11

NFC wordt in steeds meer smartphones gebruikt. Wat is het precies en hoe zal dit zich op marketinggebied gaan ontwikkelen?

NFC staat voor Near Field Communication. Het is een korte afstand RFID-techniek (radio-frequency identification) die gebruikmaakt van een interactief electromagnetisch radioveld in plaats van de (nu nog) meer gangbare direct radio transmission-technieken zoals Bluetooth. Het is bedoeld voor toepassingen waarbij fysieke aanraking, zoals het bumpen van twee smartphones, nodig is voor het behouden van een hoge mate van beveiliging. Zeg maar het draadloos uitwisselen van data tussen bijvoorbeeld mobiele devices.

Mobiele Devices en NFC

Klinkt allemaal heel interessant en technisch, maar de grote vraag is natuurlijk: wat kan je ermee? Momenteel wordt met name gesproken over toepassingen binnen mobiele devices voor het doen van betalingen middels een electronische wallet en het opzetten van een Bluetooth-verbinding tussen twee devices zonder dat er pairing nodig is tussen de devices. Bij de nieuwe Sony smartphone, de Xperia 10, krijg je 2 stickers die kunnen communiceren met je mobiel. De mogelijkheden zijn nog enigzins beperkt. Je kan er een profiel mee instellen en ervoor zorgen dat als je bijvoorbeeld op kantoor komt en met je sticker communiceert, je mobiel automatisch in het desgewenste profiel gezet wordt – bijvoorbeeld geen ringtone en alleen een trilfunctie. Dit is natuurlijk een functie die uitgebreid kan worden en vooralsnog alleen interessant is voor de gebruiker zelf.

NFC voor adverteerders

Zodra er nieuwe technieken op de markt komen, is het altijd weer de vraag of en hoe merken en adverteerders hierop in kunnen spelen. Omdat NFC nog redelijk in de kinderschoenen staat, is het interessant om in dit vroege stadium al te kijken welke kant het op kan gaan. Om dit enigzins te kunnen voorspellen is het van belang naar de techniek en de daarbij behorende mogelijkheden te kijken.

NFC tags

Kort gezegd zijn NFC-tags stickers (of andere producten) met een ontvanger en zender erin die kunnen communiceren met een mobiel device voorzien van NFC-technologie. Deze tags kunnen op bepaalde wijze geprogrammeerd worden en verschillende functies oproepen van een smartphone. Denk bijvoorbeeld aan het openen van een kaart, het lanceren van een website, het configureren van de instellingen van je smartphone en nog veel meer.

Hier is een heel scala aan mogelijkheden voor marketingdoeleinden te bedenken. Zelf denk ik dat er veel kansen liggen voor 'on-pack acties' op verschillende producten. Een NFC-sticker is namelijk geheel naar wens te designen en kan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een QR-code, opgemaakt worden in de look & feel van het product.

Daarnaast kan de NFC-techniek niet alleen in stickers, maar ook in andere producten gebruikt worden. Zo kan een adverteerder de techniek in een goodie verwerken en bijvoorbeeld bij een product cadeau geven. De techniek die er in de goodie verwerkt wordt kan dan weer verwijzen naar actiesite, een mobile app die direct te downloaden is of je vragen een Facebook-pagina te laten liken.

De toekomst

Gezien de snelle technologische ontwikkelingen zal het niet meer lang duren voordat NFC in meer en meer mobiele devices te vinden is. Tegelijkertijd zullen ook de marketingmogelijkheden verder onderzocht worden. Toch is het altijd de vraag hoe een dergelijke techniek precies gaat lopen. Augmented reality is ook iets wat ontzettend veel mogelijkheden biedt marketing-wise, maar waar nog veel te weinig mee gedaan wordt. Vaak merken wij namelijk ook bij een dergelijke techniek dat wanneer marketingmanagers de techniek niet kennen er sceptisch tegenover staan. Erg jammer en het is dan zaak dat je als bureau met een sterk en overtuigend concept komt.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!