De leukste inhakers van 2020 op een rijtje

18 januari 2021, 07:00

Wie maakte volgens jou de grappige, leukste en meest creatieve inhaker?

Inhakers zijn een leuke manier om onder de aandacht te komen. Ze toveren een lach op je gezicht, je geeft het bericht een like of reactie en dat zorgt voor bereik. Missie geslaagd, toch!? Ja, maar het lijkt makkelijker dan het is. Het moment en het verrassingseffect spelen een grote rol bij de effectiviteit van een inhaker. Er is dus niet alleen creativiteit nodig, maar ook een gevoel voor timing. In dit artikel zetten we de leukste inhakers van 2020 op een rijtje gezet.

Lees ook: Geïmproviseerde inhakers zijn goed voor een merk

1. In januari lagen er al paaseitjes in de schappen

De social-media-afdeling van Hema weet als geen ander dat het moment van een inhaker belangrijk is. En dat je niet hoeft te wachten tot de feestdag zelf. Toen er aan het einde van januari nieuwe smaken paaseitjes in de schappen verschenen, vond Hema het tijd voor een gewaagde inhaker. Door de timing en het verrassingseffect was dit een van de succesvolste inhakers van de Hema van 2020.

2. Goede voornemens en Dry January

Het is een succesvol concept van bol.com: grappige reviews schrijven over hun eigen producten en deze koppelen aan een inhaakdatum of actueel onderwerp. Dit keer was Dry January aan de beurt. De maand die veel mensen proberen door te komen zonder een druppel alcohol te nuttigen. En dat schijnt zelfs met een wijnstopper nog een behoorlijke opgave te zijn. Leuk feitje: in 2019 won bol.com, met een vergelijkbare knipoog over het trollenleger van zanger Dotan, de prijs voor de beste inhaker van het jaar.

3. De mannengriep heerst weer als vanouds

Het heerst weer: de mannengriep. En die griep verschilt op één cruciaal punt met die van vrouwen: hij is véél erger! Het nagelt de meest stoere mannen hulpeloos aan de bank met een dekentje en een warme kop thee. Met dit samengestelde overlevingspakketje van de Kruidvat ben je snel weer op de been en zijn ook vrouwen snel van dit gezeur af. De ludieke inhaker laat zien dat men bij Kruidvat precies weet wat er zich binnenshuis afspeelt.

4. `Stop met handen schudden`

Als de dag van gisteren: het coronavirus heeft Nederland bereikt. De eerste persconferenties van Mark Rutte stonden in het teken van ‘was je handen stuk’ en ‘stop met handen schudden’. De meeste bedrijven hielden hun handen af van een inhaker, maar Hornbach durfde het wel aan en schudde deze uit de mouw. Een verwijzing naar de gedragsregels van het RIVM en de werkhandschoenen voor het tijdens het klussen.

5. Voor alle schijterds onder ons

En opeens greep het coronavirus vliegensvlug om zich heen en belanden we binnen de kortste keren in lockdown. Er werd massaal toiletpapier ingeslagen en dat werd hamsteraars niet in dank afgenomen. Het tekort aan toiletpapier was landelijk nieuws. Voor Vakantieveilingen was dat een geweldig moment om in te haken. Het had een ‘grote boodschap’ voor alle schijterds die zo nodig willen hamsteren: een megaverpakking toiletpapier met maar liefst 96 rollen. De megaverpakkingen verlieten voor hoge prijzen de veiling.

6. Kappertjes gingen weer open

Na ongeveer twee maanden kwamen de langverwachte versoepelingen. Dat was goed nieuws voor mensen met een coronakapsel, want ook de kappers mochten weer hun contactberoep uitoefenen. Een veelbesproken en heugelijk moment. Je verwacht hier een inhaker van een kapsalon, maar toch ging een supermarkt hiermee aan de haal. Deze creatieve inhaker van de Jumbo lijkt zo simpel, maar kom er maar eens op..

7. Veel lof voor dit Halloween-kostuum

Een inhaker mag best een vooropgezet plan zijn, maar hier geldt wel de regel: als je het doet, doe het dan goed. Neem een actueel thema, verwijs naar een product uit je assortiment, sluit af met een woordgrapje en je hebt een succesvolle inhaker te pakken. Het ging hier natuurlijk over Halloween en de witlof-aanbieding van de Albert Heijn. ‘Alle lof voor Albert Heijn’ voor deze creatieve uitspatting.

Wie maakte volgens jou de grappige, leukste en meest creatieve inhaker? Of ontbreekt volgens jou de leukste inhakers in dit overzicht? Laat het dan weten!

Jeroen van der Zwet
Content marketeer bij JM Promotions

Ik ben contentmarketeer bij een bedrijf dat promotiematerialen en relatiegeschenken levert in de B2B markt. Naast mijn algemene werkzaamheden, schrijf ik zo nu en dan blogs over marketing gerelateerde onderwerpen waarvan ik denk dat mensen het leuk vinden!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief