Crm kan retailers helpen klantinformatie om te zetten in persoonlijke promoties

16 oktober 2003, 17:46

Retailers hebben moeite om zorgvuldig verzamelde klantinformatie om te zetten in persoonlijke promoties op de winkelvloer. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Blue Martini Software onder 150 Europese managers van grote retailbedrijven.

Het is gebleken dat 63% van de Europese retailbedrijven klantgegevens verzamelt en dat slechts 27% daarvan in staat is om persoonlijke promoties op de winkelvloer aan te bieden.Het toepassen van crm kan retailers helpen. Globaal gezien zijn er twee businessmodellen die hierop van toepassing zijn: Persoonlijke Klantrelatie en Snelle Vriendelijke Service. In de praktijk is echter vaak sprake van een soort hybride model dat aspecten van beide modellen bevat. Bij het eerste model staan vooral het bieden van hoogwaardige service aan klanten en een persoonlijke klantbenadering centraal. Hierbij gaat het vaak om de verkoop van producten met een hoge marge waarbij de klant zich sterk betrokken voelt. Ander aspect bij dit type businessmodel is dat retailers vaak op zoek zijn naar betere geautomatiseerde tools om meer klanten te bedienen met minder middelen. Bij het businessmodel Snelle Vriendelijke Service is meestal sprake van een tijdelijke relatie tussen verkoper en klant.

Bron:

Adfo Direct nr. 10, p. 20, 2,3 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!