Corporate blogging in de lift?
Hans Mestrum verwijst op zijn weblog naar een onderzoek van Guidwire Group (pdf) over de status van corporate blogging. Het online onderzoek stond open voor iedereen maar is speciaal onder de aandacht gebracht van de 5000 lezers van CMO Magazine. Uiteindelijk hebben 140 bedrijven meegedaan aan het onderzoek.
Alhoewel de resultaten m.i. een vertekend beeld geven van de werkelijkheid (ik verwacht dat er relatief meer bloggende bedrijven hebben gereageerd), geven de resultaten wel een indicatie dat corporate blogging (met name in de VS) in de lift zit.
89% van de respondenten geeft aan dat ze op dit moment al een corporate weblog hebben of deze binnenkort starten. Meer dan 50% van de respondenten heeft in het afgelopen jaar een of meer weblogs gestart. Minder dan 10% heeft al meer dan 3 jaar een weblog. Het betreft hier zowel interne (ook wel dark blogs genoemd) als externe weblogs.
Belangrijkste reden om een interne weblog te starten is kennisdeling (63%), interne communicatie (44%) en project management (30%). Belangrijkste reden om een externe weblog te starten is PR/marketing (61%) en kennisprofilering (61%).
Grootste uitdaging om een corporate weblog van de grond te krijgen is het enthousiasmeren van (mede)bloggers. Een conclusie die ik vanuit eigen ervaring kan onderstrepen.