Joost de Valk over conversie optimalisatie en content SEO

Joost de Valk over conversie optimalisatie en content SEO

Joost de Valk van yoast.com sprak al op de eerste editie van Fusion Marketing Experience. Toen sprak hij over content marketing en SEO om meer relevante bezoekers aan te trekken. Op de tweede editie van Fusion Marketing Experience ging hij in op het uiterlijk van de zoekresultaten, en hoe je nog meer uit social media kan halen. Zie ook de presentatie van Bryan Eisenberg bij de Fusion Marketing Experience.

Spice it up

Joost geeft aan dat de zoekresultaten over het algemeen er saai uitzien en dat het een stuk spannender kan. De zoekresultaten moeten de aandacht van de searcher trekken, want een (organische) conversie start niet op de landingpage, maar juist in de zoekresultaten. Joost liet zien hoe de zoekresultaten eruit kunnen zien. De url kan er schoner en netter uitzien door breadcrumbs op de website te gebruiken.

Social proof

Social proof is ook ontzettend belangrijk, zoals Google+ circles en daarbij ook een profielfoto. Als je een auteur bent en je wil dat jouw foto in de zoekresultaten wordt weergegeven naast de meta description dan moet je een koppeling maken tussen jouw website en je Google Plus profiel. Joost gaf aan toen zijn profielfoto werd weergegeven in de zoekresultaten dat het voor 20% meer traffic zorgde.

Reviews

Naast social proof zijn reviews ook heel erg waardevol, want als je (veel) positieve reviews hebt zal dit een impact hebben op de CTR en conversies.

Als je een perfect score wil hebben dan kun je besluiten om alleen de positieve reviews op je site weer te geven. Meningen daarover zijn verdeeld. Om in aanmerking te komen voor de review rich snippets moet je ervoor zorgen dat je de juiste mark-up in je code hebt toegevoegd voor rich snippets. Als je wil testen of je dit goed gedaan hebt kun je gebruik maken van Google Webmaster Tools Rich Snippets Tester. Het komt steeds vaker voor dat rich snippets in de zoekresultaten worden weergegeven zonder dat de code van de website data mark-up bevat. Naast de reviews op je eigen site crawled Google ook sites, zoals Trustpilot, Tweakers, Ciao, Kieskeurig en nog meer review sites om beoordelingen te verzamelen. Reviews worden ook in Adwords weergegeven daarvoor heb je echter minimaal 30 unieke reviews nodig van 4 sterren of meer anders worden deze niet weergegeven.

Tweak de weergave

Bryan Eissenberg wordt ook aan de tand gevoeld over zijn aanwezigheid in de zoekresultaten.

De titel is te lang en wordt afgekapt. Deze mag niet langer dan 70 karakters zijn (soms zelfs 60 á 65 karakters) en moet beschrijvend zijn met de hoofdkeyword erin verwerkt. Ook is er geen profielfoto en dus social proof. Er staat een datum in de meta description en dit zorgt ervoor dat de meta description 15 karakters minder kan bevatten. Door de datum te verwijderen is er nog meer ruimte om te vertellen waar de pagina over gaat. Kortom als je de datum op de pagina benoemt zijn er 3 opties:

• Van de datum een image maken
• Gebruik maken van javascript om de datum weer te geven
• Datum verwijderen

Kortom: genoeg optimalsatie mogelijkheden. Naast het strakker neerzetten van jouw propositie in de zoekresultaten moet je ook gaan testen met verschillende elementen. Zo kun je kijken welke profielfoto voor meer bezoekers zorgt. Je kunt ook testen met verschillende achtergrondkleuren en je gezichtsuitdrukking. Hetzelfde geldt voor video’s in de zoekresultaten. Je kunt zelf aangeven welke thumbnail gebruikt moet worden.

Advertenties

In Adwords wordt flink getest met advertentieteksten. Als je dat niet doet dan moet je dat vanaf nu gaan doen! Maar je moet ook je teksten gaan testen voor SEO doeleinden. Probeer te achterhalen wat de beste titel en meta description is door verschillende varianten te proberen. Kies een keyword die over de afgelopen maanden consistent is qua bezoekers. Test vervolgens met de titel en meta description van die landingpage. Wanneer je een wijziging hebt doorgevoerd kan het handig zijn om in Google Webmaster Tools de pagina op te halen als Google Bot en vervolgens op te laten nemen in de index.

Zo kun je ervoor zorgen dat de wijzigingen sneller in de index worden opgenomen. Wanneer de wijziging zichtbaar is in de zoekresultaten dan laat je deze staan totdat je genoeg data hebt verzameld om het verschil te analyseren.

Als laatste ging Joost in op social media en met name blogs. Als je over een product schrijft integreer dan ook een koop knop. Zorg er ook voor dat aan het einde van een blogpost bezoekers kunnen subscriben en het bericht kunnen sharen op wat voor manier dan ook. Hier is een voorbeeld van wat er onder een artikel staat bij Search Engine Land.

Kortom het wordt tijd dat je met rich snippets aan de slag gaat en dat je niet alleen pagina’s moet gaan testen en optimaliseren, maar echt alles en dus ook de weergave in de zoekresultaten!


Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Duidelijke samenvatting. Door het gebruik van de term social proof, werd ik getriggerd te reageren :-)

    Social Proof als een van de zes overtuigingsprincipes van Cialdini heeft volgens mij alleen een andere 'definitie'. Daarbij wordt uit gegaan van het principe van kuddegedrag van mensen: 'als meerdere, of een groep, mensen iets goed vindt, dan zal het wel goed zijn'. Dat komt in dit artikel dus ook terug onder het kopje reviews.

    Het toevoegen van je profielfoto aan een snippet werd door Google ook als 'Author Authority' geïntroduceerd. Laat Authority nou ook onder de zes principes van persuasion vallen. Niet geheel onlogisch dat Joost hiermee 20% meer traffic heeft weten te genereren. Zijn positie als autoriteit op dit vakgebied wordt door die afbeelding ook versterkt.

    En met het toevoegen van de +1 button aan de snippets speelt Google ook nog in op een derde overtuigingsprincipe. 'Liking' zorgt ervoor dat je eerder geneigd bent onderwerpen interessant te vinden die ook door je vrienden interessant gevonden worden. Als een snippet aangeraden wordt door iemand binnen je Google+ circles, dan ben je geneigd eerder te klikken.

    Mooie en herkenbare technieken die dus ook onsite te gebruiken zijn. En inderdaad, zoals in het laatste kopje genoemd wordt, zorgt een share button er voor dat je meer social proof kan genereren!

    geplaatst op
  • Hoi Jurascho,
    de social proof die ik noemde was ook meer het cijfertje van het aantal mensen dat mij aan hun Google+ cirkels hadden toegevoegd, wat volgens mij toch echt wél Social Proof is :)

    geplaatst op
  • Hoi Joost,

    Ah op die manier. Dat is zeker Social Proof, ik had er overheen gekeken. Dan zou je het ook nog kunnen classificeren als Social Proof voor jouw autoriteit? ;-)

    geplaatst op
  • Ha Joost, om ruimte in de Google resultaten te creëren suggest je om compleet correcte semantische informatie te vervangen met een plaatje, niet te tonen of te vervangen met Javascript.. Meen je dat echt?

    geplaatst op
  • Ruben: voor de datum? Zoals het in het artikel staat heb ik het volgens mij niet gezegd, maar HAD ik het wel kunnen zeggen. Dus: ja. Dat meen ik echt. Ik kan er ook niks aan doen dat Google die informatie zo vervelend gebruikt. Overigens ben ik er meer voor om het niet te tonen op artikelen die tijdloos zijn.

    geplaatst op
  • @Ruben: Joost gaf niet aan hoe je het moet doen, dus dat zijn mijn woorden ;-).

    geplaatst op
  • Beste Joost,

    Ik heb in mijn hoofdpagina ook de datum in de snipper staan en wil daar graag vanaf. Jij schrijft hierboven dat het mogelijk is om deze te verwijderen maar hoe dan? Ik heb het responsieve pro theme en overule de home page. zie http://www.debudgetcoachvenlo.nl.

    Heb je voor mij misschien een oplossing?

    Alvast dank,
    Loek

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.