Content en mobiel centraal in 2014

19 december 2013, 08:29

Het mediagebruik krijgt een steeds gefragmenteerder karakter en consumenten staan steeds sceptischer tegenover traditionele reclame. Er rest marketeers daarom geen andere keuze dan content én mobiel centraal te stellen binnen hun marketingstrategie voor 2014.

Deze gastbijdrage is geschreven door Marcel Molenaar, head of marketing solutions Linkedin Benelux.

Content

Contentmarketing blijkt in de praktijk te zorgen voor rijkere interactie, verbeterde klantenloyaliteit en meer brand advocacy. Onze steeds geavanceerdere meetinstrumenten zullen de duidelijke impact hiervan op de omzet zichtbaar maken. Om te spreken met de woorden van Steve Rubel, hoofd content bij Edelman, moet de marketingorganisatie hiertoe een 'message mindset' inruilen voor een 'content mindset'. Dit vereist regelmatig contact, een effectieve contentplanning en de juiste vaardigheden om deze content aan te leveren.

Het valt dan ook te verwachten dat traditionele mediabureaus het komende jaar interne content-teams zullen aanstellen of kleinere, specialistische bureaus zullen overnemen. Bureaus, media-exploitanten en technologieplatforms zullen wedijveren om de gunsten van de meest talentvolle mensen binnen de branche. De strijd om talent zal zich hierdoor ook in de digitale mediawereld en technologiesector verhevigen.

Een goed voorbeeld van contentmarketing vanuit het hart van een organisatie is ABN AMRO die zowel vanuit sectoren– als carrièreperspectief gericht content deelt via sociale netwerken.

Mobiel

Iedereen die nog roept dat 2014 het jaar van mobiel wordt, loopt hopeloos achter. We leven al in een volop mobiele maatschappij. De penetratiegraad van smartphones onder de Nederlandse bevolking is nu al 67 procent ofwel ruim 8,3 miljoen mensen en het aantal Nederlanders met toegang tot een tablet telt 7 miljoen ofwel 53 procent van de Nederlanders (bron: GfK). Meer dan de helft van de Nederlanders checkt hun smartphone meer dan 10 keer per uur op nieuwe updates.

CEO’s zouden zich ernstig zorgen moeten maken als hun marketeers mobiele technologie nog altijd niet tot hun speerpunt hebben gemaakt. Merken moeten het komende jaar de gebruikservaring voorop stellen. Hun mobiele marketing moet naadloos en niet-verstorend zijn en daarnaast een bepaalde vorm van toegevoegde waarde bieden. Merken die dit niet doen, lopen het risico volstrekt genegeerd te worden.

Er zijn nog teveel organisaties in nagenoeg alle sectoren waarbij content en transacties vrijwel uitsluitend gestroomlijnd (kunnen) verlopen als de klant achter een laptop of PC zit. Maar zoals we zien, is dit niet langer het voorkeurskanaal voor de consument. Die wil met zijn of haar ‘eerste scherm’ aan de slag, dus tablet of mobiel.

Een mooi voorbeeld van hoe hier goed op ingespeeld kan worden is T-Mobile. Zij hebben sinds kort zelfs WhatsApp (!) omarmd als kanaal om overeenkomsten te sluiten met hun klanten. Of zoals laatst de directeur van een grote energieleverancier me zei: “Elke week sluiten we nu 20 mensen over via de iPhone (!), het aantal is wellicht nog klein maar voor zover ik weet zijn we de enige leverancier die het überhaupt mogelijk maakt. Dát is voor ons belangrijk in het streven naar optimaal gemak voor onze klanten.”

Credits afbeelding: Pascal Maramis (CC)

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!