Christa Bakker (Schiphol): “Wij willen in 2018 ‘best digital airport’ zijn”
Schiphol Airport is niet het grootste of mooiste vliegveld ter wereld. Maar Christa Bakker, digital airport transformation lead bij Schiphol, doet er alles aan om van Schiphol wél het beste ‘digital airport‘ te maken. Wanneer mogen we deze titel op onze luchthaven plakken? 2018 is het streven.
Bakker: “Wie niet kan groeien, moet slim zijn. Het is ontzettend druk op de luchthaven. We moeten dus heel veel processen efficiënter gaan insteken, zowel voor passagiers, airlines als bagage.”
Logistieke uitdagingen
Veel mensen herkennen het onrustige gevoel dat ontstaat als je op weg bent naar de luchthaven om vanuit daar door te reizen naar een ander adres. Files of werkzaamheden in het openbaar vervoer? Kies je voor hand- of ruimbagage? Zijn er vertragingen, stakingen of weersomstandigheden die het niet toelaten om te vliegen? Voordat je in het vliegtuig stapt, is er zowel aan passagierszijde als achter de schermen van de luchthaven al een aantal logistieke ‘uitdagingen’ gepasseerd.
Een groot deel van deze hindernissen wordt opgevangen met de Schiphol-app. Bakker: “Maar niet iedereen maakt gebruik van deze app. Op weg naar het vliegtuig zet je misschien een TomTom aan of de app van de airline. Wij willen al deze informatie bundelen. Daarvoor moeten we kijken in hoeverre we data kunnen uitwisselen en of dat überhaupt veilig is.”
Kan het hele proces – van voordeur tot eindbestemming – eenvoudiger en efficiënter? Zo ja, welke techniek past daar bij en is veilig? Christa Bakker praat ons bij!
Christa Bakker
In die rol van digital airport transformation lead is Christa Bakker bij Schiphol verantwoordelijk voor alle digitale doelgroepen van Schiphol. Data – van de doelgroepen en van Schiphol zelf – krijgen een steeds belangrijkere rol in haar job. Christa Bakker denkt na over de mogelijkheden en toepassingen die mogelijk zijn met deze informatie.
Dit interview verscheen eerder op 7ditches.tv.