Casey Neistat: “Eyeballs kijken alleen naar wat ze willen zien” #TNWeurope
Casey Neistat is de co-founder van Beme en een YouTuber met ruim drie miljoen volgers. Best een big deal dus. Hij produceerde ook twee films, series voor HBO en een aantal shorts voor de New York Times. In 2014 bouwde hij, met partner in crime Matt Hackett (voormalig head of engineering bij Tumblr), een platform voor gebruikers die ervaringen en video’s willen delen zonder moeilijk te doen over editten, creëren en uploaden. Op TNW praat Casey over hoe sociale media het medialandschap op z’n kop hebben gezet en de verschuiving in creatie van grote partijen naar individuen.
Eerst maar eens over zijn eigen mediageniekheid. Donderdag hing hij in een pak achter een boot in de Amsterdamse grachten te wakeboarden. Een vergelijkbare opzet van de video (14 miljoen views) begin dit jaar waarin hij aan het snowboarden was door de straten van New York.
Even terug in de tijd
Casey is er van overtuigd dat veel mensen een verkeerde perceptie hebben van wat er nodig is om vandaag succes te hebben. In video, maar ook in algemene zin. En voor eenieder die er op zat te wachten: ook hij heeft de gouden formule niet. Hij staat deze vrijdag op de Gashouder-stage van TNW om te vertellen hoe hij het deed.
Het begon allemaal met video’s maken op een ouwe iMac, die ene die lijkt op een vissenkom met dat handvat aan de bovenkant. Die video’s werden op een server gezet, hij deelde het wachtwoord uit via email, mensen konden alles downloaden en vervolgens lokaal kijken. Hij werkte als bike messenger in New York en maakte ondertussen video’s over wat hij zag tijdens het bezorgen. Daarop volgde het maken van bruiloftsvideo’s en andere opdrachten en het eindigde bij het maken van films met serieuze budgetten, series op HBO en vertoningen op Sundance festival en in Cannes.
Alleen, dat was niet wat hij wilde. Hij creëerde niets meer, hij moest opdrachten uitvoeren en agents vertelde hem wat werkte en wat niet. Hij stopte ermee, ging weer zelf video’’s maken en online publiceren. Op kleine schaal: met 200 subscribers en een paar duizend views,
Die ene video
Het tij keerde definitief met deze video over het fietsen op bike lanes in New York. Je kent hem wel, maar hij is nog steeds leuk.
Met deze video zag Casey het licht. Er zat geen filter meer tussen hem en zijn publiek, niemand bepaalde wat hij ging maken. De politiek was er tussenuit en Casey en zijn publiek bleven over. Dat was 520 video’s geleden. Er zijn volgens Casey geen digitale media meer, geen nieuwe media en geen oude media. Het is gewoon media. Het is een open speelveld en eyeballs kijken naar wat ze willen zien. Dat is de enige regel.
De kracht van invloed
Hoewel Casey het haat om een influencer te zijn en genoemd te worden, opent het wel deuren. Bijvoorbeeld de deur om een advertentie te schieten voor de film van The Secret Life of Walter Mitty. Hij zei: geef me het budget en ik spendeer het helemaal aan het helpen van mensen op de Filipijnen die net getroffen waren door een verwoestende typhoon. Dat leverde deze video op:
Youtuber’s worden vaak weggezet als simpele videomakers, maar dat is een enorme onderschatting, aldus Casey. Maar waar zit dat succes nou in? Niet in een strategie, zegt Casey. Je kan een strategie maken die is afgestemd op hoe het nu is en als je strategie dan eindelijk klaar is om uit te rollen, ben je alweer ingehaald door iets anders. Maken waar je in gelooft en maken wat je zelf graag wilt doen, lijken in ieder geval de bouwstenen voor zijn succes. Super inhoudelijk was het allemaal niet, inspirerend zeker. En dat is een prima resultaat zo op de vrijdagmiddag.
Wat een held!