Breedband: Hoge verwachtingen, lage opbrengsten

14 oktober 2003, 04:10

Adviesbureau Arthur D. Little heeft een somber rapport geschreven over de breedbandmarkt. Momenteel beslaat de markt voor breedbandinternet wereldwijd $30 miljard, tot 2008 groeit deze met 22% per jaar naar $80 miljard. Er worden echter lage winsten geboekt vanwege de hoge verwervingskosten per klant ($150).

Het adviesbureau stelt dan ook dat schaalgrootte noodzakelijk is, en verwacht dat onafhankelijke aanbieders (als Tiscali en Zonnet) omdat zij te weinig schaalgrootte kunnen ontwikkelen, zullen fuseren of verdwijnen.

Beste uitgangspositie hebben de voormalige staatsmonopolies, die grotere investeringen beter kunnen dragen dan alternatieve aanbieders (zonder eigen netwerk). Ter illustratie: in Engeland heeft British Telecom zo’n 14% van de smalband-markt, maar 30% van de breedband-markt.

Alternatieve aanbieders moeten zich dus wel hun beperkte marktaandeel compenseren middels het aanbieden van ‘unieke’diensten of service, nu gebeurt dit zelden. Internetaanbieders bieden vaak ‘me-too’diensten, waardoor ze gedwongen zijn op prijs te concurreren.

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!