Brandpreventie met social media: #testjerookmelder

3 november 2012, 08:59

Tijd voor een social media-case op Marketingfacts van een in mijn ogen niet allerdaagse organisatie die op een mooie en uiterst nuttige manier social media inzet: De Nederlandse Brandwonden Stichting. Zij houdt zich niet alleen bezig met het beperken van de gevolgen van brand, maar ook met het voorkomen van brand. Jaarlijks organiseren ze in samenwerking met o.a. Brandweer Nederland de brandpreventieweken. Dit jaar werden voor het eerst ook sociale media ingezet om de doelen te bereiken. In dit artikel vertellen Rob Baardse (manager Preventie, Zorg & Kwaliteit van Leven van de Brandwonden Stichting) en Wilco Verdoold van Budeco over de aanpak en tot nu toe bereikte resultaten. Tenslotte vragen ze ook jullie hulp om aanstaande maandag 5 november om 12 uur je rookmelder te testen en dit te delen met #testjerookmelder. Snel door naar de case.

Jaarlijks vinden meer dan 6000 woningbranden plaats. Dat betekent dat je in je leven een kans van 1 op 1000 hebt dat je een keer brand in je huis meemaakt. Baardse: ‘’Je zou denken dat tegenwoordig alles veiliger is dan vroeger, maar dat is dus niet zo. Door veranderd materiaalverbruik had je vroeger 17 minuten na het begin van een brand om je huis veilig uit te komen. Nu is dat nog maar 3 minuten. Dat betekent feitelijk dat als je ’s nachts niet snel genoeg wakker wordt als er brand is, je erg weinig kans hebt om de brand te overleven. Zonder werkende rookmelders wordt je namelijk niet wakker.”

Van tv naar radio naar social

Tot 2 jaar terug leunde de Brandwonden Stichting erg op televisiespotjes om tijdens de brandpreventieweken voldoende aandacht te krijgen voor het thema, maar sinds 2011 is ze daarvan afgestapt omdat de kosten niet meer in verhouding stonden tot de opbrengsten. Dit jaar wilde de stichting voor het eerste serieus onderzoeken of social media een bijdrage kunnen leveren aan het bereiken van de doelgroep en, belangrijker nog, aan het tot stand brengen van een gedragsverandering. Daarvoor werd Budeco ingeschakeld.

Baardse: “Samen met Budeco hebben we een campagne opgezet die 2 dingen beoogt:

  1. mensen bereiken via hun eigen relaties in de verwachting dat dat effectiever is dan mensen bereiken via reclamespotjes, en

  2. mensen aanzetten tot gedragsverandering. Heel concreet: we willen ze rookmelders laten ophangen en laten nadenken over hun vluchtroute.

We hebben een website gemaakt: watdoejijbijbrand.nl met daarop een indringende test om mensen bewust te maken van de risico’s die ze lopen als er onverwachts brand ontstaat in hun huis. Alle vragen in de test zijn eenvoudig deelbaar, evenals de test zelf. Daar roepen we mensen aan het eind ook expliciet toe op. Op dit moment is de hele test al bijna 1.000 keer gedeeld via verschillende social media kanalen.’’

Wilco Verdoold: ‘’Na 3 weken campagne is de test door ruim 15.000 mensen gedaan. Het mooie is dat dat ook statistisch interessante informatie voor de Brandwonden Stichting oplevert. Van de deelnemers weten we hoeveel er bijvoorbeeld een brandblusser hebben, of hoeveel mensen een vluchtplan gemaakt en geoefend hebben. Dat is een basis voor effectmeting van nieuwe campagnes de komende jaren. Bovendien hebben we door bijvoorbeeld de brandervaringsverhalen de site interessanter gemaakt ook voor de periode naast de campagne. Dat zie je nu al terug in de zoekresultaten. Bij een search op ‘brand’ staan we al in de top 10 organische resultaten.’’

De test is niet alleen beschikbaar via de website, maar ook als Facebook App. Bovendien beheert de stichting dit jaar voor het eerst een Twitteraccount: @doejijbijbrand, dat binnen 2 weken al meer dan 1000 volgers had. Baardse: “Onder de volgers van het eerste uur bevindt zich een groot aantal mensen uit het professionele netwerk. Veiligheidsregio's, brandweerkorpsen, maar ook brandweerlieden. Deze groep mensen is niet alleen medeverantwoordelijk voor het grote aantal retweets (elk bericht wordt gemiddeld 8 keer geretweet), maar voor wat betreft brandveiligheid hebben deze mensen ook echt autoriteit. Naast tweets hebben we het voor de veiligheidsregio's en brandweerkorpsen ook erg eenvoudig gemaakt om de test te integreren in hun eigen website en/of Facebook-pagina. Dat helpt allemaal om de kans te vergroten dat mensen de test uiteindelijk doen en daarmee aan het denken worden gezet. Iedereen die daardoor een rookmelder ophangt is een veiliger gezin extra.’’

25% laat zijn e-mailadres achter

“Op dit moment komt ongeveer 25% van het verkeer via sociale kanalen. De verwachting is dat daardoor – in tegenstelling tot voorgaande jaren – het verkeer ook veel langer op hoge niveaus zal blijven. Opvallend is dat al meer dan een kwart van dat verkeer afkomstig is van Twitter. Ook goed om te zien is dat ruim 25% van de mensen die de test doet hun e-mailadres achterlaat.”, aldus Verdoold.

De kracht van social: #testjerookmelder

“Omdat een werkende rookmelder in je huis met afstand de meest effectieve maatregel is die je kunt nemen om brandwonden en -doden te voorkomen, sluit de campagne dit jaar met de invoering van de nationale rookmeldertestdag. Tijdens de maandelijkse test van de sirenes op maandag 5 november om 12 uur roepen we alle mensen op hun rookmelder te testen. Het liefst overstemmen we de sirene,” aldus een glimlachende Baardse. Hij vervolgt: “dit idee ontstond pas twee weken geleden. Met traditionele communicatiemiddelen zou het absoluut niet realistisch zijn om op zo’n korte termijn zoveel mogelijk mensen te informeren, maar we zijn zo enthousiast over het effect van sociale media tot nu toe, dat we het via Twitter en Facebook gaan communiceren.”

De komende dagen verspreidt de Brandwonden Stichting zowel via Twitter als Facebook een oproep “Als de sirene gaat… test je rookmelder! #testjerookmelder” die uiteindelijk maandag 5 november in de ochtend zoveel mogelijk mensen bereikt moet hebben. Ik help mee met het verspreiden! Jij ook?

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!