Brian Solis: voorkom een Kodak-moment #TNWEurope

25 april 2014, 10:59

Brian Solis vertelt tijdens The Next Web Conference 2014 over digitale disruptie

Brian Solis is een gepassioneerd spreker en pleitbezorger van disruptie en ondernemerschap. Een deel van de grote zaal van de The Next Web Conference 2014 krijgt -voor mijn gevoel- zin om zijn baan op te zeggen. Een ander deel wordt in zijn ondernemerschap bevestigd. En dan heb je natuurlijk ook nog de mensen die vooral met smartphone of tablet of tablet. The Next Web is namelijk livestreamed, hyperconnected, strak geproduceerd en bevolkt door meer schermpjes dan in de gemiddelde Mediamarkt te koop zijn. Het digital native gedrag is niet irritant, eerder een extra dimensie: de sprekers zijn erop ingesteld.

Oeps, je hebt het helemaal verkloot

Voor de generatie van Brian Solis was een ‘Kodak-moment’ een mooi moment; een moment dat het waard was om te bewaren. Maar Kodak is failliet, 'een Kodak-moment' betekent nu: ‘oeps, je hebt het helemaal verkloot'.

Kodak wilde zelf namelijk niet in digitale fotografie. Bij Kodak waren ze van mening dat het opstarten van een afdeling digitale fotografie hun omzet van fotorolletjes zou kannibaliseren. En daar kregen ze gelijk in. Alleen verdienden ze er zelf niks aan, en gingen ze failliet. Dit soort voorbeelden komen vandaag veel langs. De adoptie van nieuwe platformen, diensten en devices gaat steeds sneller. Brian stelt terecht dat heel veel bedrijven zijn fantastisch in ‘concurreren voor het nu’ maar heel slecht in het ‘concurreren voor de toekomst’. En dat moet anders. Dat verhaal is natuurlijk niet nieuw, maar Brian weet het verhaal fantastisch te vertellen en legt de nadruk niet op de technologie.

Disruptive raakt je ziel

Disruptieve innovatie gaat voorbij 'reguliere' innovatie. Bij innovatie gaat het om het verbeteren van het huidige model. Disruptieve innovatie is het creëren van een heel nieuw model. Wat hem betreft raakt dit niet alleen technologie maar juist ook de maatschappij en het gedrag van mensen. Hij stelt dat platformen als Airbnb (slaapplekken bij mensen thuis), Uber (taxi), Wikipedia (kennis) niet alleen een mooi product zijn maar ook de manier waarop je leeft, denkt, anderen vertrouwd en omgaat met bezit veranderen.

“Downsize, rent, work differently, share, trust more, more transparant live, this goes beyond innovation, this is disruption. Disruption is about experience…”

Be the disruption

Brian beklaagt zich dat iedereen hem als adviseur vraagt naar de ‘industry best practise’. “Everyone wants the best practises, top 10 ways, preferably presented to them as an animated gifs and poweroints but… the future is unwritten!”, aldus Brian. Oftewel, best practise is altijd iemand anders zijn best practise, van een paar jaar geleden, in een andere situatie, opgesteld om de opdrachtgever of consultant in het zonnetje te zetten.

De wereld verandert, en verandert steeds sneller. Je hebt een keus. Laat je deze verandering over je heen komen of geef je deze zelf vorm? “If it isn’t broken, don’t fix it” gaat het raam uit. “If it isn’t broken, break it”, aldus Brian.

Brian Solis is een spreker naar mijn hart. Energiek, goed en je voelt dat het niet zomaar een praatje is maar dat er nog een ijsberg aan kennis onder de oppervlakte zit. Voor mij is het tijd voor een boek van hem.

Meer over Brian Solis:

Brian Solis' Little Blue Book of Social Transformation

Brian Solis en de 'speed of social business'

Interview Brian Solis: gemiste en niet te missen social media kansen

Brian Solis op #fusionmex: een verslag

Brian Solis over adverteren binnen earned media

Brian Solis: Don’t compete for the moment, compete for influence (interview)

Michiel Jansen
Global Conversion Lead -Centre of Excellence bij ING Global

Michiel Jansen werkt voor ING, de NL Bank die in meer dan 40 landen actief is. Zijn taak is om de organisatie wereldwijd nog meer factbased te maken met data en experimenten. pre-ING 3 jaar bij LeasePlan & Carnext als Global CRO lead 7 jaar voor ABN AMRO, Adidas, Essent, Marktplaats, MasterCard, MoneYou, Visa en vele anderen. Ik geloof heilig in testen boven opinie en een goed product met een goede pitch en bewijs. Verder: goede service en kwaliteit duurt het langst. Voor Marketingfacts Vanuit zijn online en marketing ervaring schrijft hij columns over inspirerende voorbeelden en de uitdagingen waar bedrijven zich voor gesteld zien.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief