Brian Solis en de ‘speed of social business’

JDC
14 mei 2012, 09:54

Social business is een fenomeen met twee snelheden: hoe real-time ben jij?

Eerder dit jaar publiceerde ik een interview met Brian Solis naar aanleiding van de verschijning van zijn boek ‘The End of Business as Usual’. Dit weekend schreef ik een ander interview uit met Brian, waarin ondermeer de rol van content ter sprake komt. Zoals je misschien al hebt gemerkt op Twitter (dank Marco en redactie van Marketingfacts) komt Solis op 28 juni naar Antwerpen voor een reeks workshops in de voormiddag over social business. Die worden gemodereerd door Olivier Blanchard, auteur van ‘Social Media ROI’, waarvoor Brian het voorwoord schreef.

De redactie van Marketingfacts vroeg me om een hoofdstuk te schrijven voor het komende jaarboek over de trends in social media en het zal je niet verbazen dat social business daarin centraal staat. Bij één trend liet ik me deels leiden door Brian Solis. Een voorproefje.

Nog even dit: je kunt tot volgende week inschrijven voor het evenement aan een voordeelprijs. Bovendien schenken we alle lezers die komen een gratis kopij van het komende jaarboek. Tweet gewoon even deze link als je ingeschreven bent met de hashtag #marketingfacts en #fusionmex en we zorgen dat jouw jaarboek klaar ligt.

De twee snelheden van sociale media

Social media is een fenomeen met twee snelheden. Enerzijds is er de consument. Die heeft sociale media omarmd aan een ongezien tempo. De tijd die sociale netwerken nodig hadden om een massa mensen te bereiken is enkel vergelijkbaar met het tempo waarmee het mobiele Web oprukt. De adoptiecurve van ‘social’ is enorm.

Anderzijds is er de bedrijfsrealiteit. Veel organisaties kunnen het tempo van een snel veranderend communicatie- en consumptiegedrag niet bijhouden. Terwijl massa’s mensen Facebook en andere netwerken gebruiken als een vanzelfsprekend deel van hun leven, buigen ondernemingen zich nog over de vraag wat ze moeten aanvangen met het gebruik van die netwerken op de werkvloer.

Die kloof van twee snelheden speelt overal. Ondernemingen weten vaak niet wat ze moeten doen met de vraag naar ondersteuning door consumenten via sociale netwerken. Denk bijvoorbeeld ook aan hoe moeilijk het is om de stap te maken van het verspreiden van content via social media naar engagement, participatie en wat uiteindelijk telt: het vervullen van de bedrijfsdoelstellingen en noden van de klanten.

Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen wat de consument doet en wil enerzijds en wat organisaties kunnen bieden anderzijds. Brian Solis heeft het in dit verband over ‘Digital Darwinism’. Wie niet mee is, zal er de prijs voor betalen. Word wakker: de consument is ‘connected’, of je dat nu wil of niet.

Sneller schakelen in een realtime economie

De grootste uitdaging daarbij is de organisatiecultuur: de sloomheid van beslissingen. Dat laatste is zelden de fout van mensen die in contact staan met hun klanten maar van C-level managers die in hun ivoren torens de marktevoluties niet zien en, als ze het wel doen, vaak bang zijn voor de gevolgen er van.

Sociale media gaan niet weg. Leer er mee te leven. Snelheid is in een real-time economie cruciaal. En je bereikt het enkel als je organisatie klaar is voor verandering en gestroomlijnde processen waarbij vertragende obstakels weg worden gewerkt. De ‘speed of business’ is veranderd. Het is niet meer dan logisch als je kijkt naar de snelheid van het veranderende consumptiegedrag. Die snelheid is zo groot dat een grafiek die de adoptie van social door de consument toont, bij het posten al achterhaald is.

De vraag is hoe ver jij als bedrijf staat in die andere adoptiecurve: die van de social media-maturiteit. De meeste bedrijven zitten nog in de fase van ‘emerging’ en ‘tactical’. Integratie is zelden een realiteit, de volgende stappen zijn nog uitzonderlijker.

Meer in het komende Marketingfacts jaarboek en op 28 juni in Antwerpen.

PS: als je van de laatste werkdag voor de zomer een hele ‘sociale’ dag wilt maken, kun je in het zelfde gebouw waar in de voormiddag de workshops met Brian plaats vinden ook terecht op de jaarlijkse Social Media Day, een ander evenement waar naast cases vooral feesten centraal staat…

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Auto Verkopen

    Het is niet makkelijk om snel te schakelen in een realtime economie.


    15 mei 2012 om 00:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!