Boeven vangen via Twitter

Politie en hulpdiensten op social media

Boeven vangen via Twitter
, Freelance
@tjans

De politie op Twitter. De reactie is vaak “ga toch boeven vangen”. Nou, dat doen ze! Op dinsdag 17 april kwam de politie bij de Social Mediaclub Den Haag vertellen hoe zij Twitter inzetten. Ook @regio15, altijd als eerste op de hoogte van calamiteiten in de regio Haaglanden, was van de partij. De sprekers bleken het door de wol geverfde publiek te verbazen en te prikkelen. Een verslag.

Ga toch boeven vangen

Er zijn veel meningen over de aanwezigheid van de politie en wijkagenten op twitter. Bij de Social Mediaclub Den Haag kwamen Marco Leeuwerink en Wijkagent Singels vertellen hoe zij dit doen. 

De politie in Nederland loopt wereldwijd voorop op het gebied van online communicatie met publiek. Internationaal is men verenigd in SMILE; social media in law enforcement. Twitter wordt door de politie ingezet om te informeren, de binding met de wijk te versterken, maar zeker ook intensief voor opsporing en preventie. Alles wat de politie doet wordt uitvergroot in de media, ook als de politie zelf niet actief social media gebruikt. Daarom is het slim om wel mee te doen en mede de discussie te bepalen. En uiteraard is het een slim pr-instrument en door de directe interactie zeer geschikt voor binding met de achterban.

Maar ook voor opsporing is Twitter dus zeer geschikt. In samenwerking met Burgernet helpen twitteraars de politie steeds vaker door het melden en fotograferen van verdachte situaties. Zo zijn er al een aantal verdachten opgepakt en misdrijven voorkomen.

Tenslotte is Twitter bij uitstek geschikt als informatiemedium en -bron tijdens grote evenementen en voor crowd control. Bij de WK-huldiging 2 jaar geleden informeerde de politie Amsterdam waar het druk was en waar je nog wel kon lopen bv. Hetzelfde gebeurde bij het Glazen Huis van Serious Request in Leiden. Daar meldden toeschouwers ook gevaarlijke situaties via Twitter. Hiermee kan men de reactietijd verkorten, gaat de kwaliteit van de afstemming omhoog en wordt overlast zoveel mogelijk beperkt.

Twittercop

Vervolgens kwam de twitterende wijkagent aan het woord, actief onder de Twitternaam @wijkagentsingels, uiteraard volledig in uniform ;-).  Hij verduidelijkte met concrete voorbeelden hoe ze in de wijk Ypenburg Twitter inzetten voor opsporing en preventie. Het door de wol geverfde publiek klapperde met de oren toen ze hoorde hoe geavanceerd en met welke (vaak gratis) apps de politie werkt. Om maar een paar te noemen: Photofon en Boxcar, TweetDeck, Hootsuite en Bing Maps, en Klik voor gezichtsherkenning. Sommigen natuurlijk welbekend, maar een aantal hadden wij nog nooit van gehoord.

Via Photofon bekijkt men foto’s uit een Twitter-timeline. Die blijven altijd bewaard en geven vaak verrassende informatie. Je zult je verbazen hoeveel 'kwajongens' foto’s van hun daden op Twitter zetten. Via Bing Maps kun je precies lokaliseren waar tweets vandaan komen en dus ook wie er op een bepaalde tijd bij elkaar waren. Foto’s kun je analyseren met KLIK, dat gezichten herkent. Handig als je foto’s hebt van groepjes hangjongeren.

Ook de netwerken van verdachten zijn goed in kaart te brengen: wie volgt elkaar op Twitter en Facebook, wie zitten bij elkaar op school of wonen bij elkaar in de buurt? Big brother is watching you indeed. En vaak via informatie die mensen zelf uploaden.

Voor preventie wordt Twitter vooral gebruikt als mensen verdachte situaties twitteren bij hun in de buurt. De telefoon pakken doen mensen niet snel, tweeten wel. Sociale media leveren dus veel sneller meer informatie op. De politie gaat op onderzoek uit en meldt terug wat er met de melding is gebeurd. Want met alleen informatie halen bouw je natuurlijk geen netwerk op.

Zwaailichtnieuws

Na de pauze was het de beurt aan Redactie Regio15.nl. Voor mensen buiten Haaglanden een onbekende, maar binnen de regio één van de meest gevolgde accounts. Als er ergens iets aan de hand is weet Regio15 vaak als eerste wat er aan de hand is, compleet met foto’s, en plaatst dit op twitter en de eigen website. Ze noemen dit zelf “zwaailichtnieuws”. Hoe verhoudt dit zich eigenlijk tot de officiele woordvoering ten aanzien van incidenten?

Bij @regio15 werken 10 mensen die bij een incident direct uitrukken om het nieuws te verslaan. De foto’s verkopen ze aan (traditionele) collega-nieuwsmedia als SBS, NOS Journaal en Omroep West. Omdat de politieradio inmiddels is afgeschermd, schuimen ze continu Twitter af op zoek naar relevante berichten, staan in contact met de brandweer en hebben andere inventieve manieren gevonden om bijvoorbeeld politiehelicopters te lokaliseren.

Vrijwel elke keer zijn ze als (één van de) eerste aanwezig. Als dat is vóór de officiele hulpdiensten, kan een foto handig zijn voor die hulpdiensten om de situatie vast in te schatten. Foto’s uploaden gaat snel via MIFI: de  geheugenkaart stuurt een foto naar de fotoserver, de thuisbasis bekijkt, selecteert, watermerkt en twittert. Alles in 5-10 min.

Twitterpolicy

Als eerste aanwezig zijn bij al dan niet ernstige incidenten vraagt om een gedegen beleid over wat er wel en niet wordt getwitterd.

Dreigtweet

Geen overbodige tweets, nummerborden en gezichten blurren en gevoelige informatie wordt soms in overleg met de hulpdiensten niet of later vrijgegeven. Sommige verdachten zijn ook niet al te blij met posts van hun daden op Twitter, maar dat hoort volgens @regio15 bij de journalistiek. Ze geven ook pas beelden aan de politie als die worden ingevorderd, om een neutrale positie te behouden.

Kortom, het was weer een succesvolle #smc070 bijeenkomst met een leuk en leerzaam inkijkje in het werkveld en nut van Twitter voor politie en hulpdiensten. Voor meer informatie zie ook de overzichten van alle wijkagenten van Haaglanden en Hollands Midden op een rijtje en een recent NRC-artikel over het nut van social media voor de politie. Een ander verslag van deze avond vind je ook op Molblog en Storify.

De volgende #smc070 gaat over PR 2.0 en vindt plaats op 19 juni. Via de Linkedingroep blijf je op de hoogte.

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.