Boer goes social!

Boer goes social!

“Waarom zou ik moeten gaan twitteren?”, wordt mij regelmatig gevraagd. De afgelopen weken was mijn ludieke antwoord: “Volg op zondagavond eens de stream #bzv (Boer zoekt Vrouw) en televisie zal nooit meer hetzelfde zijn.” De afgelopen weken hebben wij (vaak ongevraagd) kunnen ‘smullen’ van de perikelen rondom dit kijkcijferkanon op televisie en Twitter. De boer is ‘hot’ en marktonderzoeksbureau AgriDirect heeft de koe bij de hoorns gevat. In november werd het onderzoek naar gebruik van smartphones en social media door de agrarische sector afgerond. Om tot een representatieve steekproef te komen, werd het marktonderzoek zowel telefonisch als per email uitgevoerd. Wellicht gaat het ooit nog zover komen dat dit onderzoek via Facebook of een aparte app aangeboden kan worden, maar dat het nog (lang) niet zover is, kunt u hieronder lezen.

Welke boeren zijn actief?

Volgens het onderzoek Social Media around the World 2012 van Insites Consulting  is momenteel 80% van de Nederlandse bevolking actief op social media, de aanwezigheid van agrariërs steekt hier met 33% nog schril bij af. Verder valt op dat van de agrariërs jonger dan 45 de helft actief op social media is en dat ook de bedrijfsgrootte van invloed is op gebruik ervan (hoe groter het bedrijf, hoe actiever op social sedia).

Welke platformen worden gebruikt?

Facebook (55%) heeft in 2012 YouTube (51%) van de troon gestoten als meest gebruikte platform voor agrariërs. Hyves wordt ook door deze doelgroep steeds minder gebruikt (daling van 33% naar 10%) en Twitter kent een aanzienlijke stijging van 13% naar 19%. Slechts een op de tien agrariërs die actief zijn met social media heeft een account op Linkedin. Driekwart van de agrariërs die social media inzetten doet dat voornamelijk zakelijk, terwijl de rest het alleen voor privé-doeleinden gebruikt.

 

Waarom social media?

Als we kijken naar welke doelen agrariërs voor ogen hebben, dan springt de informatiebehoefte er met kop en schouders boven uit! 80% geeft aan zo nieuws uit de sector te willen volgen, en 58% zoekt naar nieuws over producten en machines. Naast de informatiebron worden deze kanalen ook gebruikt om contact met medeboeren te onderhouden, tips en ervaringen uit te wisselen en eventuele nevenactiviteiten aan de doelgroep te vermelden.

Voor leveranciers aan de agrarische sector wordt het steeds lucratiever zich via social media te richten op deze doelgroep. Inmiddels geeft 35% van de boeren aan interesse te hebben om de accounts van hun leveranciers te gaan volgen. Dit is een aanzienlijke groei t.o.v. 2011 (11%) en lijkt de bevestiging dat ook in de agrarische sector sociale communicatie en interactie steeds belangrijker wordt.

Smartphones

De smartphone is voor de gemiddelde agrariër nog geen commodity geworden, met een penetratie van slechts 12%. De verwachting is echter dat het gros van de boeren bij de eerstvolgende aanschaf van een mobiele telefoon kiest voor de smartphone. Niet in de laatste plaats vanwege de opkomst van agrarische apps, of apps die toegevoegde waarde hebben voor agrarische activiteiten. Niet voor niets is het smartphone bezit onder de tuinders met 23% aanzienlijk hoger. Onder deze groep stijgt de populariteit van apps met weersvoorspellingen, actueel agrarisch nieuws en adviezen over telen, gewasbescherming en bemesting. Daarnaast geeft ruim 50% van de agrariers met smartphones aan (nog) geen app te gebruiken maar hier wel zeer geïnteresseerd in te zijn.

Conclusie: ook de ‘boer’ wordt steeds actiever met social media. De invloed van de sociale omgeving (kinderen, werknemers) zal hier zeker aan bijdragen,  evenals de toenemende mogelijkheden om zakelijke informatie te verkrijgen of te communiceren met leveranciers of collega’s. Het lijkt er dus sterk op dat ook de boer langzaam zijn trekker de digitale snelweg op draait.

Wil je het gehele onderzoek rustig doornemen, dan kun je het aanvragen op de website van AgriDirect.


Geplaatst in

Delen

0
1


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Ik zie op twitter dat onderling netwerken veel gebeurt. Wat me na de zomervakantie dit jaar opviel was dat een aantal boeren die voor de vakantie vrij actief aanwezig waren op twitter ineens helemaal stil vielen na de zomervakantie. Zelf volg ik 1026 twitterende boeren en telers.

    geplaatst op
  • Op TractorFan zijn 23.000 agrariers, loonwerkers en hobbyisten actief.

    Op het Melkveehouders prikbord zijn er ook meer dan 1.000 actief.

    Zo ken ik er nog een aantal die vast in geen enkel onderzoek opduiken.

    Een onderzoek dat zich alleen richt op de grote sites diskwalificeert zich. Boeren zijn namelijk al jaren actief met Social Media, alleen heet het geen Facebook, Twitter of Youtube, dus duikt het niet op op de radar van de Social Media 'experts'. Bij de genoemde websites kunnen mensen ook mensen / onderwerpen volgen, posten, reageren dus waarom zou men dit doen op Facebook, LinkedIN of Twitter?

    Het is veel eenvoudiger om je aan te sluiten bij een groep gelijkgestemden (niche) dan om eerst een groep vrienden / volgers samen te stellen en daarmee in discussie te gaan. Zie daar de reden dat agrariers over het algemeen het nut niet inzien van Twitter.

    geplaatst op
  • @Tinus heeft gelijk. Er zijn tal van sites en netwerken waar agrariers met elkaar discussieren en van elkaar leren.

    Wat betreft het smartphonegebruik. Dit zal de komende jaren snel groeien. Het aantal apps neemt ook sterk toe. Vooral de apps die managementinformatie kunnen ontsluiten zullen populair worden. In plaats van in huis of naar zijn kantoor te gaan en de pc op te starten om bepaalde gegevens op te halen of in te voeren, zal hij/zij dan veel gemakkelijker daarvoor een app gebruiken.

    Trouwens de fabrikant van smartphones die goed tegen een stootje kunnen zal spekkoper zijn.

    Vergeet niet dat agrariers ook gewoon mensen zijn die gebruik maken van social media. Deze beroepsgroep hobbelt nou eenmaal altijd overal een beetje achteraan.

    geplaatst op
  • @Ester, bedankt voor je comment. Lijkt mij interessant om te achterhalen waarom boeren na de zomervakantie helemaal stil vielen. Drukke werkzaamheden, onvoldoende overtuigd van de toegevoegde waarde?

    @Tinus en @Robert-Jan, natuurlijk bestaan dergelijke platformen waar de doelgroep meer vertegenwoordigd is. Zo zijn er op dit moment 5336 leden van FarmDate, waar boeren zonder hulp van 'Boer zoekt Vrouw' kunnen daten met andere boeren.

    Het onderzoek van AgriDirect concentreerde zich op de bestaande gerenommeerde platformen, omdat veel leveranciers in de agrarische markt ook actiever worden met Social Media. Met het onderzoek probeerde zij een antwoord te geven op de vraag of de boeren daar al (ontvankelijk en) aanwezig zijn.

    geplaatst op
  • @Richard
    Wat is de onderzoeksvraag die gesteld is? Waar bevind zich de doelgroep? Of hoe actief is de doelgroep met Social Media? In dat laatste geval heb ik een inspirerende video voor de onderzoekers: http://www.youtube.com/watch?v=CK62I-4cuSY

    Als de leveranciers per se iets met Social Media willen doen, prima. Maar als het hun gaat om het verkrijgen van meer business en exposure, dan lijkt mij dat er gekeken moet worden naar alle kanalen, niet specifiek de 'social media' (welke lading die term ook moge afdekken).

    Waarom wordt er eigenlijk niet de vraag gesteld "Welke websites worden er gebruikt?". Lijkt mij dat met de uitkomsten van dat onderzoek de leveranciers veel beter geholpen zijn.

    geplaatst op
  • @Tinus, ik begrijp je standpunt. Om de achtergronden en vraagstelling aan de kaak te stellen, kun je best contact opnemen met het onderzoeksbureau AgriDirect. Don't shoot the messenger ;-)

    geplaatst op
  • @Richard
    Ik heb het onderzoeksrapport opgevraagd. Ben benieuwd of het hout snijdt.

    geplaatst op
  • De indruk wordt gewekt dat boeren een beetje 'achter lopen'. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit absoluut niet het geval is. Varkenshouders (mijn 'doelgroep' voor zover je daar nog van kunt spreken), waren een van de eersten die de mobiele telefoon massaal omarmden. Dat had een reden: die was zeer geschikt voor het doorgeven van storingen in de technische apparatuur.
    En daarmee heb je meteen de kern te pakken: boeren lopen niet achter, maar zijn erg gecharmeerd van 'nut'. Dat verklaart waarom de smartphone nog niet massaal is omarmd, want voor gebruik in de stal is die over het algemeen te kwetsbaar en zijn er alternatieve apparaten die wel tegen een stootje kunnen. Dat verklaart deels ook het 'achterblijven' op social media. En de grote social media platforms bieden dat nut vooralsnog ook nog te weinig voor massaal gebruik.
    Het gaat wel komen, mits communicatie een prominentere rol krijgt in de bedrijfsvoering van zowel boer als leveranciers.

    geplaatst op
  • Ik ben het absoluut eens met Janneke. Boeren lopen niet achter en er zijn boeren die social media heel doeltreffend inzetten. De ene is er handiger in dan de ander maar dat heb je met alles. Voor de ene is het meer sociaal voor de andere meer zakelijk. Ik denk dat ze wat minder ove, tja zo heet het nou eenmaal "koetjes en kalfjes"kletsen maar meer over stieren en vaarzen.

    geplaatst op
  • @Ester en @Janneke, ik denk dat boeren met name ondernemers zijn, zeker de jongerere generatie, die deze technieken inzetten wanneer het voor hun toegevoegde waarde oplevert. Tegenwoordig bouwen ze ook smartphones met bescherming hoor, dus ook in de stal kan de Iphone gewoon mee. Het gros van de boeren zal binnen nu en 2 jaar 'smart' gaan

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.