Boekrecensie: Miss Marketing Business in de Evanomie
What women want
In Amerika is het momenteel dé marketinghype, maar in Nederland is feminiene marketing nog niet ingeburgerd. En dat is raar, stellen Mabel Nummerdor en Mijke de Vette, de auteurs van 'Miss Marketing Business in de Evanomie', als je bedenkt dat 69% van de Nederlandse vrouwen betaald werk verricht en 67% van de huishouduitgaven wordt gecontroleerd door vrouwen, met grote verschillen per productcategorie.
Evanomie
Er is sprake van een heuse Evanomie, die vraagt om een nieuwe manier van zakendoen en communiceren. De invloed van vrouwen is echter niet alleen te herleiden aan de hand van de kassabon. Onze samenleving feminiseert: feminiene waarden krijgen een nieuwe plek in de wereld.
Hoe kun je van de Evanomie profiteren? Voor marketeers, reclamemensen en communicatiespecialisten is deze vraag uitermate relevant. Wat 93% van de vrouwen betreft, is reclame namelijk weggegooid geld. Vooral de marketing van en reclame voor ‘mannendingen’ als financiële producten, onroerend goed en automotive scoren slecht.
Miss-marketing
Hoe stap je van mismarketing over op miss-marketing? Ga de deur uit, ga praten met vrouwen. Bovendien kun je al lezend het Feminine Sparks Model voor je eigen product of merk uitwerken aan de hand van de handvatten Relaties, Theresa (maatschappelijk verantwoord), Utopia (fulfilment) en Atlas (efficiency, oplossingsgericht). Per uitgangspunt wordt getoond hoe je een Swot-analyse kunt formuleren. Ook hier ontbreken checklists niet. Leuk detail is dat het boek zowel een vrouwencover als een mannencover heeft. De inhoud is echter voor beiden hetzelfde.
Mabel Nummerdor en Mijke de Vette
Kluwer, 2012
329 pagina’s