Authenticiteit, moed en transparantie

8 april 2022, 13:00

(Boekrecensie) Inclusieve Communicatie van Hanan Challouki

Een boek over een actueel onderwerp: Inclusieve communicatie. Met als ondertitel “Alles wat je moet weten om een divers publiek te bereiken”. Altijd fijn als een boek een actueel thema bij de horens vat, dat mij beter laat begrijpen wat het is en hoe er op strategische wijze mee om te gaan. En dat doet dit boek.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en docent marketing aan de HU (Hogeschool Utrecht) en freelance marketing-adviseur. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

Het beschrijft de hedendaagse worsteling van menig organisatie omtrent het op een goede wijze inzetten van je communicatiemiddelen en daarbij je boodschap op een de juiste wijze over te brengen. Dagelijks zien we nog de geforceerde boodschappen waarbij het overduidelijk is dat men tracht om toch maar zo inclusief mogelijk over te komen, maar het van alle kanten zichtbaar is dat het niet zo gemeend is.

De auteur slaat werkelijk de spijker op de kop als ze stelt dat het nagenoeg onmogelijk is om inclusief te communiceren als je van nature niet inclusief bent. Dan wordt je als organisatie geheid doorzien. Ze geeft er in het boek voorbeelden van, en niet van de kleinste organisaties. Zo is het bijna niet te bevatten dat H&M de plank volledig misslaat met een afbeelding op zijn website waarop twee jongetjes staan afgebeeld. Een ervan is een zwart jongetje met een hoody aan met daarop de woorden “Coolest monkey”. Een duidelijk voorbeeld waaruit blijkt dat de organisatie totaal niet bezig is met het onderwerp inclusiviteit. Iedereen weet hoeveel mensen betrokken zijn bij een campagne. Dat niemand bij de fotoshoot en het up-to-date houden van een website geageerd heeft, zegt veel. Was er dan niemand die zich heeft afgevraagd of dit beeld wel de juiste waarden van het bedrijf toont?

Communiceer wat je bent, in plaats van wat je zou willen zijn

De auteur Hanan Challouki geeft ons drie waarden mee van inclusieve communicatie; authenticiteit, moed en transparantie. Waarbij de kanttekening geplaatst moet worden dat dit niet alleen voor communicatie op gaat, maar voor de hele organisatie. Dit onderschrijf ik volledig: communiceer wat en hoe je bent, in plaats van wat je misschien zou willen zijn of hoe je door anderen gezien wilt worden. Je valt een keer door de mand en de landing zou wel eens heel hard kunnen zijn. Blijf bij jezelf en als het wereldbeeld verandert, pas je dan aan aan de veranderende omgeving. En zo niet: trap dan niet in de valkuil om te doen alsóf, dat zou zich wel eens tegen je kunnen keren.

Inclusieve communicatie is een actueel, goed en vlot leesbaar boek met de nodige eye-openers. Goed om te lezen voor iedereen die met communicatie en marketing bezig is. Het zet je weer even scherp om vooral jezelf te zijn en vandaaruit te communiceren.

Auteurs: Hanan Challouki

ISBN: 9789463372763

Uitgever: Peckmans Uitgevers

Druk: eerste

Luuk Ros
Editor in Chief Marketingfacts bij Marketingfacts - NIMA

Door het Nederlands Instituut voor Marketing in januari van 2018 gedelegeerd als HR van Marketingfacts, maar nog altijd stevig verbonden aan de beroepsvereniging voor professionals in Marketing, Communicatie en Sales. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, Debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune). Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.