Boekrecensie: De intelligente datagedreven organisatie

Data krijgt een steeds grotere rol in organisaties en processen. Daar speelt auteur Daan van Beek goed op in. Na ruim 420 pagina’s ben je op de hoogte van de bouwstenen om van jouw organisatie een intelligente datagedreven organisatie te maken.

Deze recensie is geschreven door Ment Kuiper, Register Marketeer en incompany- en innovatiemanager bij Schaal+.

We leven in een maatschappij en een wereld waarin data steeds meer een rol spelen in de besluitvorming. Op meerdere niveaus, van operatie, marketing en organisatie. Voor elk niveau en voor elke invalshoek geldt dat data voor een groot deel, als niet het geheel, de besluitvorming bepalen. Die beweging zorgt ervoor dat wanneer je dat goed doet, je een intelligente datagedreven organisatie wordt.

Gestructureerd model

De auteur, Daan van Beek, neemt ons mee in zijn model, de BI-cyclus. Vanuit dat model laat hij verschillende factoren zien die van invloed zijn. Denk aan omgevingsfactoren, contextueel en transactioneel, maar ook de elementen als governance en privacy worden niet overgeslagen.

Gestructureerde cases bij zowel overheid als bedrijfsleven

Vanuit de BI-cyclus beschrijft de auteur heel gestructureerd het verwerkingsproces. Waarbij natuurlijk centraal staat dat het je uitgangspunt is om een datagedreven organisatie te worden. Deze vijftien stappen worden helder toegelicht. Opvallend in het boek is dat van elke gebruikte term een duidelijke en eenduidige definitie wordt gegeven. Hierdoor krijg je van ogenschijnlijk onbekende begrippen een duidelijk beeld. Over beeld gesproken, in het gehele boek heeft Van Beek voortdurend gewerkt met duidelijke afbeeldingen en overzichten. Die zijn ook goed gestructureerd opgebouwd en logisch aan elkaar gekoppeld. Ook zien we voorbeelden van cases bij zowel overheid als bedrijfsleven, bij zowel start-ups en langer bestaande organisaties.

Voor wie is dit boek dan?

Het boek is compleet en daarom juist zo geschikt voor iedereen die in het BI-proces een rol heeft. Van ondernemer of marketingstrateeg tot en met de dataspecialist. De ondernemer en marketeer krijgen een beeld wat er met data kan en de dataspecialist krijgt inzicht wat de ondernemer en marketeer er mee doen. Dit komt naar voren uit het overzicht van de verschillende rollen die in BI-projecten nodig zijn; denk aan onder meer de project- en BI-manager, scrum master, technisch projectleider, BI-architect, data-analist, data-scientist en BI-consultant. Naast een projectmatige schets geeft Van Beek ook aan wat al deze specialisten doen en hoe de samenwerking het best kan verlopen. Tot en met de competenties die voor de verschillende rollen benodigd zijn.

Data is toch heel technisch? Dat geeft van Beek ook aan en meldt dat er twee hoofdstukken zijn die een wat grotere technische invalshoek hebben. Al lezend is het juist fijn om als niet-techneut die informatie ook te lezen en verwerken.

Brede handleiding

Je wordt in dit boek letterlijk aan de hand genomen. Als een handleiding door de vele aspecten rondom data. Die brengt je de informatie die nodig is om jouw organisatie te transformeren naar een intelligente datagedreven organisatie. Het boek leest gemakkelijk, heeft een duidelijke structuur en door het werken met opsommingen houd je het overzicht.

Ik raad het boek aan. Juist nu data steeds meer in organisaties en processen een rol krijgen, is het structureren ervan belangrijk.

De intelligente datagedreven organisatie

Auteur: Daan van Beek

ISBN: 978 90 828 0912 1

Uitgever: Passioned Publishers

Druk: 2020

Trefwoorden: data, big data, artificial intelligence, BI, processen, projecten en strategie

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens 'de markt' in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden