Bijna driekwart van de Nederlanders bezit smartphone

22 oktober 2013, 11:00

Samsung verslaat Nokia op de feature phone markt

In 2013 is de smartphone-adoptie in Nederland van 60 procent (eind 2012) gegroeid naar 72 procent (derde kwartaal 2013). Samsung blijft het belangrijkste merk: het wist zijn marktaandeel te vergroten van 42 procent naar 47 procent. In de markt voor feature phones (wel mobiele telefoon maar geen smartphone) is Nokia sinds lange tijd van de troon gestoten. Voor het eerst is Samsung groter dan Nokia: 41 procent tegenover 38 procent.

Het is even geleden dat ik hier bij Marketingfacts wat schreef over de smartphone-adoptie in Nederland. De reden: Telecompaper is de afgelopen tijd druk geweest met het vernieuwen van haar smartphonerapportage. Daardoor heeft het in de tussentijd geen nieuwe cijfers gepubliceerd. Zo weten we ook nu pas dat de smartphonepenetratie in Q1 en Q2 van dit jaar respectievelijk 61 en 64 procent bedroeg.

Android loopt verder uit op iOS

Het succes van Samsung zorgt er ook voor dat het marktaandeel van Android is gegroeid. Het besturingssysteem haalt nu 69 procent. Apple iOS groeide ook, naar 22 procent.

Hi en Vodafone relatief meeste smartphones

Verder blijkt dat de gemiddelde leeftijd van de smartphonebezitter gedaald is, net als het gemiddelde inkomen. Hi en Vodafone hebben relatief gezien de meeste smartphones op het netwerk, rond de 80 procent, KPN en Telfort scoren juist lager. Als gevraagd wordt naar de plaats waar een mobiel toestel wordt gekocht, dan blijkt Mediamarkt favoriet voor losse toestellen, terwijl de T-Mobile shops de meeste pakketten verkopen met toestel en abonnement.

Over het onderzoek

Voor het rapport ‘Dutch Smartphone User Q3 2013' zijn bijna 20.000 consumenten ondervraagd via internet.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief