Beste Riksja, kunnen we vrienden worden?

1 november 2018, 12:00

Merkstrateeg Diederick Janssens heeft een missie: ook professionele organisaties hebben vrienden nodig, om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Wil je volgers als bedrijf, dan moeten je socialer worden. Wil je fans, dan zinniger. Voor vrienden moet je menselijk zijn. Daarom schrijft hij wekelijks een persoonlijke brief aan een bedrijf of instantie, om hun marketing en non-verbale communicatie te spiegelen aan sociaal en menselijk gedrag. De vraag aan elke organisatie: kunnen we vrienden worden?

Beste Riksja Travel,

Iedereen houdt van jongelingen. Ambitieus, onbevangen, origineel, idealistisch, energiek en vernieuwend. Onversaagd de status quo te lijf. De jeugd heeft de toekomst! Start-ups zijn vaak love brands. Net als jij ooit was, achttien jaar geleden.

Maar energieke start-ups worden puberale merken, en puberale merken worden ambitieuze bedrijfjes. De meesten groeien door tot carrièregerichte organisaties, en evalueren tot efficiënte companies die zich laten overnemen door andere ambities. Tot het moment dat de organisatie minder rendeert, producten minder geliefd worden en marketing niet meer aanslaat. Je beseft dat je bedrijf niet dat meer is, waarom het ooit zo geliefd was. Wanhopige prijsacties, steeds harder schreeuwende reclames, geen respons op je social media: het zijn de kenmerken van een midlife crisis. Het overkomt de meeste organisaties ooit een keer. Zo is het leven. Sommigen reorganiseren. Sommigen komen tot bezinning. Velen modderen door met steeds minder overtuigende marketingacties.

Maar is dit alles nu zo expliciet voor jou van toepassing? Integendeel, het lijkt erop dat Riksja het eigen bewustzijn nooit heeft verloren! Waarom dan deze brief? Omdat jij wel het antwoord geeft voor elk bedrijf dat wél worstelt met het besef dat het niet meer de leeftijd heeft om een energieke, idealistische love brand te zijn. Dit antwoord is jouw Travel Impact Lab. Hiermee geef jij het stokje door en neem je je rol als vader. Dat je met je Lab start-ups, die de wereld willen verbeteren, steunt met de kennis, ervaring en netwerk van gevestigde reisbedrijven (zoals jijzelf), getuigt van een zeldzame zelfbewustzijn. Riksja Travel begeleidt elke ‘Riksja Online jr.’ naar volwassenheid. Wow!

Namens alle oude organisaties die zoekende zijn, wil ik je bedanken voor je inspirerende voorbeeld!

Met jou wil ik wel vrienden worden!

Met vriendelijke groet,

Diederick

Diederick Janssens heeft een missie: ook bedrijven en overheden hebben vrienden nodig; om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Daarom helpt hij professionele organisaties persoonlijk te groeien. Willen bedrijven volgers, fans en vrienden, dan moeten ze socialer, zinniger en menselijker worden. Janssens is merkstrateeg, schrijver en spreker. Hij sprak bij TEDx en zette samen met NIMA de masterclass ‘Love Brand Basics’ op.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!