Beeldextensie in Google ads nu bèta in Nederland

30 juni 2021, 06:00

Gebruik de beeldextensie en laat je advertenties nog meer uitblinken

De Google-bèta die al enige tijd beschikbaar was in Nederland voor Engelstalige zoekwoorden is nu ook beschikbaar voor Nederlandstalige zoekwoorden, en dat wil je gebruiken! In dit artikel zie je hoe zo’n advertentie eruit ziet wanneer de beeldextensie is ingeschakeld. En ik vertel je ook hoe je de beeldextensie instelt.

Je advertenties beter laten opvallen in de Google-zoekresultaten, dat wil iedereen toch? Wanneer jouw ‘tekst’-advertentie ook nog eens een afbeelding bevat zullen de advertenties nog meer opvallen, wat kan resulteren in een hoger CTR, volgens Google zelfs een gemiddelde stijging van 10 procent. Het toevoegen van het logo bij branded zoekadvertenties werkt ook nog eens positief op je branding.

Het succes van een zoekadvertentie draait te allen tijde om de relevantie ervan. Het is daarom belangrijk dat je kwaliteit boven kwantiteit kiest. Het is heel verleidelijk om de beeldextensie in te stellen op campagneniveau, maar als jouw campagne bestaat uit meerdere specifieke advertentiegroepen is de uitdaging om de beeldextensie te specificeren per advertentiegroep. Zoals in de afbeelding hierboven te zien, komt er een daadwerkelijke noise cancelling koptelefoon naar voren, kassa!

Geen producten maar dienst(en)?

Ook met het aanbieden van diensten is het gebruiken van de beeldextensie het proberen waard. Heb je ooit een badge of erkenning gehad van bijvoorbeeld ‘Beste uit de test’ of is jouw review score aanzienlijk? Laat het zien! Ook sfeerafbeeldingen kunnen interessant zijn om een bepaald gevoel op te wekken bij de zoeker wat CTR verhogend kan werken bij de doelgroep.

Hoe stel je het in?

Ga naar je Google Ads-account, navigeer naar zoekadvertenties en klik vervolgens op extensies. Scroll iets naar beneden en hier vind je de mogelijkheid om de extensie te activeren:

Wanneer je dit geactiveerd heb kun je vervolgens bovenin naar het plusje gaan zal de ‘beeldextensie’ beschikbaar zijn:

Hierna kun je zelf afbeeldingen toevoegen, of je website en social accounts laten scannen. Toegankelijker kan bijna niet. Let wel, er zijn bepaalde beperkingen waarmee je rekening dient te houden. Afbeeldingen moeten een formaat van 1:1 of 1.91:1 en een minimaal aantal pixels hebben van respectievelijk 300×300 en 600×314, en moet je minimaal drie relevante afbeeldingen aanleveren.

Probeer het

Benieuwd of de beeldextensie een verbetering gaat zijn op de resultaten van jouw campagnes? Test het eens met één campagne. Wanneer dit succesvol is gebleken kun je het verder implementeren en onderbouwen met data. Probeer altijd de meest relevante afbeelding te gebruiken die vertelt wat de bezoeker gaat zien op je website. Let wel, het kan tot vijf werkdagen duren voordat de kwaliteits- en beleidscontroles van afbeeldingen worden doorlopen, voordat ze in aanmerking komen voor weergave.

Patrick Broersma
SEA Consultant bij Pink Marketing

SEA marketeer bij Pink Marketing, maar schiet ook bij met andere online marketing vraagstukken. Pink Marketing is een van de grootste onafhankelijke digitale marketingbureaus van Nederland. Wij helpen onze partners in de wereld van digitaal en dat gaat veel verder dan alleen campagnemanagement! Wij geloven in de combinatie van media, data en creatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief