Christian Luiten (Avant Arte): “Online impact maakt de kunstwereld minder elitair”

21 mei 2019, 13:00

Avant Arte wordt het ‘meest succesvolle contemporary art Instagram account wereldwijd’ genoemd. De jonge ondernemer Christian Luiten (oprichter Avant Arte) richtte samen met zijn compagnon Curtis Penning het platform met inmiddels 1,4 miljoen volgers op in 2015. Deze whizzkids willen de kunstwereld opnieuw vormgeven. Hoe ziet de toekomst van het online kunstplatform eruit, als het aan Christian Luiten ligt?

Christian Luiten en Curtis Penning zijn de oprichters van Avant Arte, een kunstplatform dat meer dan een miljoen volgers op Instagram heeft. De twintigers hebben in korte tijd veel naam gemaakt, ze vliegen de hele wereld over om exposities te organiseren en kunstenaars te ontmoeten.

Zowel Luiten als Penning hebben geen achtergrond in kunst, maar kwamen via de hiphopmuziek in aanraking met moderne kunst: “Rappers als Kanye West en Jay Z houden ervan om over dure dingen te rappen, en kunst was daar onderdeel van. Jay Z heeft het in één van zijn nummers over ‘I want a Rothko’, en zo kwam ik terecht bij een expositie over Rothko. Zo is de interesse in kunst ontstaan.” Zo’n vier jaar geleden startten de ondernemers met het Instagram-account Avant Arte. Het succes daarachter volgens Luiten: “Het was het juiste moment, met een op dat moment goed Instagram-algoritme, er was nog niet veel op kunstgebied voor jongeren. Daarbij is ook heel belangrijk: we deden iets wat nog niemand deed. Het combineren van social media en moderne kunst was helemaal nieuw.”

“Het combineren van social media en moderne kunst was helemaal nieuw”

Ondertussen is het Instagram-account een belangrijk kanaal geworden naar de website, waar betaalbare versies van kunstenaars in limited editions verkocht worden. Dat zijn soms enorme hype-items, die binnen enkele seconden uitverkocht zijn. Inmiddels is Avant Arte dan ook uitgegroeid tot een serieus bedrijf.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief