AH’s worden afhaalpunten bol.com

7 november 2012, 11:14

Het zat er al even aan te komen na de overname van bol.com door Ahold, afgelopen februari, en vandaag is het zover: Albert Heijn-winkels gaan fungeren als afhaalpunt voor bestellingen bij de online winkel. In eerste instantie wordt de service in 59 Albert Heijn winkels aangeboden, waaronder alle AH XL-winkels, in 2013 kun je je bestellingen ook ophalen bij een groot deel van de overige AH's.

Update 9 november, 13:00 uur: kort na deze aankondiging van Ahold en bol.com heeft ook Coolblue nieuwe bezorgdiensten aangekondigd.

Uitbreiding afhaalpunten

Bij het bestellen van producten bij bol.com kunnen klanten eenvoudig de optie selecteren om de bestelling bij een Albert Heijn-filiaal op te halen wanneer het hen uitkomt. Deze service is een uitbreiding bovenop de optie om spullen zelf op te halen bij een Kiala-punt, een optie die bol.com sinds vorig jaar aanbiedt.

Het grote voordeel t.o.v. het afhalen bij het postkantoor is dat de Albert Heijn ook in het weekend en de avonduren geopend zijn. Bij bestelling op een werkdag vóór 22.30 uur zijn de spullen in de meeste gevallen de volgende dag vanaf 15.00 uur af te halen. Als extra service ontvangt de klant een e-mail zodra dat het geval is.

Net als bij 'gewone' bezorging worden bestellingen vanaf 20 euro gratis afgeleverd bij de grootgrutter. Wellicht een nog groter voordeel is dat de servicebalies van de Albert Heijn ook fungeren als inleverpunt voor het (kostenloos) retourneren van bij bol.com aangeschafte artikelen. Overigens geldt er wel enige beperking op de afhaalservice, want wasmachines en koelkasten zul je niet vinden achter de AH-servicebalie; de maximale afmetingen voor bestellingen zijn 50 x 50 x 170 cm. Qua assortiment wordt geen beperking aangehouden: je kunt dus luiers bestellen bij bol.com om ze vervolgens af te halen bij de AH, of ze in de AH zelf uit het schap halen.

Pilot

De extra opslag die nodig is bij de Albert Heijns betekent niet dat er veel hoeft te worden aangepast in de winkels, volgens Anoesjka Aspeslagh, woordvoerder bij Ahold: “We zijn bij Albert Heijn sowieso al gewend om extra diensten te leveren. Er zijn bijv. ook filialen met een TNT-punt. We hebben bovendien bij de 59 winkels waarmee we starten gekozen voor een mix van winkels. De dienst wordt aangeboden bij alle AH XL's, maar daarnaast bij zowel grotere als kleinere winkels. De keuze hebben we gemaakt om ervaring op te doen en te bekijken wat de impact wordt, voordat we uitrollen naar de andere filialen.”

Een proef wil Aspeslagh het echter niet noemen: “Nee, het is eerder een 'pilot', want het is niet zo dat deze service over een paar maanden komt te vervallen. Het plan is dat eind 2013 bol.com-bestellingen kunnen worden afgehaald bij het overgrote merendeel van onze 854 filialen.”

Doorontwikkeling

Een logische doorontwikkeling zou zijn dat de afhaalservice voor bol.com-bestellingen wordt gecombineerd met die van de 'gewone' boodschappen. Worden de vorige week aangekondigde Pick Up Points, afhaalpunten voor online bestelde boodschappen, bijv. ook ingezet als bol.com-afhaalpunt? “In de 59 filialen die nu actief zijn, is ons eerste Pick Up Point in Heemstede niet opgenomen, maar voor de toekomst is dat zeker een mogelijkheid.”

En worden de nieuwe afhaalpunten in de toekomst wellicht ook Pick Up Points? Aspeslagh houdt zich op de vlakte: “Tja, dat zijn allemaal opties om onze klanten gemak te bieden. Je kunt je voorstellen dat we sinds de overname van zo'n grote online speler als bol.com achter de schermen al dergelijke opties aan het bestuderen en uitwerken zijn.”

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Roy

    Interessante ontwikkeling aangezien supermarkten al langer tobben met e-commerce. AH heeft in Bol.com een ideale partner. Andere supermarkten zien dit waarschijnlijk met leden ogen aan.


    7 november 2012 om 13:17
    Remco<a href=”http://www.golfstarters.nl”>go

    Goede ontwikkeling! Zeker voor de werkenden is dit een mooie oplossing, pakketjes kan je nu gewoon makkelijk na werktijd ophalen bij een AH.


    7 november 2012 om 16:24
    eindelijk

    eindelijk!!!


    7 november 2012 om 16:41
    Remy

    De vraag is nu alleen, kan AH het serviceniveau wat Bol.com nastreeft wel waarmaken?

    Krijgen we straks een dikke rij bij de infobalie erbij? Ik zie dat de Plusmarkt al voldoende moeite heeft om al de PostNL punten naar een hoog serviceniveau te tillen. Het is toch iets wat ‘erbij’ komt, vaak niet iets waar het personeel op zit te wachten volgens mij.


    8 november 2012 om 10:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!