Je bekijkt een artikel van Royal Schiphol Group
partner

Advertenties die opvallen: Creatieve invalshoeken op ‘Hollands Times Square’

Hoe zorg je er als marketeer voor dat je niet alleen relevant bent voor, maar écht impact maakt op je doelgroep?

3 augustus 2023, 07:31 639 x gelezen

Als marketing manager ben je iedere dag bezig met het overbrengen van de juiste boodschap, aan het juiste publiek, op het juiste moment. Daarbij maak je continu afwegingen. Het is belangrijk dat je activaties relevant zijn en je doelgroep een positief gevoel bezorgen. Dus welke combinatie aan advertentie-objecten is optimaal, kun je nog een ervaring toevoegen om je impact te vergroten en hoe ga je jouw mediabudget hierover verdelen? Op de luchthavens van Schiphol heb je – letterlijk – grenzeloze creatieve mogelijkheden.

Hollands Times Square

Amsterdam Schiphol Airport is één van de drukste locaties van Nederland. Het is een winkelcentrum, snelweg, hotel en museum in één. Er zijn duizenden advertentiemogelijkheden – en honderdduizenden reizigers per dag om ze aan te tonen. Je kunt het vergelijken met Times Square in New York. Het publiek is groot en de impact die je op deze goed gestemde reizigers kunt maken, is vaak nog veel groter. Dat heeft alles te maken met een hoge schermdichtheid: op plekken waar veel prikkels zijn, is je doelgroep immers vatbaarder voor de boodschap die je overbrengt. Maar hoe word je dominant zichtbaar op zo’n locatie? Door gebruik te maken van creatieve, out-of-the-box invalshoeken.

Relevant zijn voor je doelgroep

Deze Hollandse versie van Times Square biedt een hoop kansen – onder andere omdat er telkens weer een nieuw publiek rondloopt – maar het succes hangt af van je doelstellingen en creativiteit om deze te bereiken. Effectieve marketing gaat meestal verder dan je merk laten zien op statische of digitale advertentieschermen. Je maakt pas écht impact als je jouw merk tot leven brengt.

Zo is het Amsterdamse Moco Museum het hele jaar door zichtbaar voor aankomende reizigers op Schiphol. Daarmee willen ze iedere toerist in de hoofdstad bereiken. Met verschillende touchpoints langs de looproute (vanaf de gate tot aan de aankomsthal) informeren ze hen over de artiesten die op dat moment zichtbaar zijn in het museum. Zo’n always-on strategie zie je niet vaak in de wereld van out-of-home, maar voor Moco fungeert het als een constante aanjager van nieuw bezoek. Tegelijkertijd verspreidt én versterkt het ook nog eens de naamsbekendheid van het museum. Wat je hieruit kunt opmaken? Als je creatief en op een unieke manier gebruikmaakt van je media-inzet, is het aannemelijk dat je top-of-mind wordt – en dat bij steeds weer een nieuwe groep mensen.

Unieke out-of-home-mogelijkheden

Je kunt de extreem hoge dichtheid van reizigers op de luchthaven verrassen op verschillende niveaus. Onder het eerste niveau vallen (statische én digitale) gigantische banners, die een hele muur, gang of zelfs een heel gebied in beslag kunnen nemen. Zo is ING terug te zien in alle bruggen van de gate naar het vliegtuig, en bezet AMEX de volledige E-pier om de arriverende doelgroep welkom te heten in Nederland.

Het volgende niveau betreft activaties, zoals samplings, tastings, demo’s en kleine shops. Het Rijksmuseum versierde bijvoorbeeld de bagageband met 45 schilderijen van de unieke (en uitverkochte) Vermeer-tentoonstelling, en SIXT plaatste verschillende raceauto’s in de terminal. Dit resulteerde in verwonderde gezichten; zoiets zie je immers niet vaak op een luchthaven. Verder is er in het VIP Centre een volledige bar toegewijd aan Bacardi. Dat is inclusief een op maat gemaakte cocktailkaart, die gasten een uitgebreide tasting aanbiedt van de verschillende Bacardi-drankjes.

Het laatste niveau maakt het mogelijk om jouw merk terug te laten komen in verschillende touchpoints langs de passagiersroute. Neem bijvoorbeeld het partnership tussen Schiphol en Audi. Met een combinatie van levensgrote banners, een exclusieve selectie aan podcasts en speciaal vervoer van en naar het vliegtuig, legt het automerk VIP-gasten op de luchthaven volledig in de watten.

Samenwerken met Schiphol

Hollands Times Square is een uniek podium, waar je out-of-the-box-campagnes kunt presenteren aan een wereldwijd publiek. Hier kunnen verschillende merken hun naamsbekendheid vergroten, en retailpartners het koopgedrag van hun doelgroep verhogen. Trendy koffermerk SUITSUIT zette bijvoorbeeld in op zichtbaarheid op de luchthaven. Door een volledige muur te bekleden met advertenties, bouwden zij hun credibility verder uit onder de doelgroep. Ook luxe cosmeticamerk CHANEL is dominant aanwezig op het vliegveld. Met metersgrote advertenties en een eigen promo point (waar reizigers opgemaakt kunnen worden, een luchtje mogen testen én producten kunnen kopen) worden zij top-of-mind.

Grenzeloos adverteren: metingen, data en inzichten

Op Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam The Hague Airport lopen jaarlijks miljoenen reizigers rond. Uit uitgebreide dataprofielen blijkt precies wie ze zijn. Zo weet je niet alleen hun leeftijd en gender, maar heb je ook inzicht in hun nationaliteit, inkomensniveau, koopgedrag en mediaconsumptie. In deze e-paper ontdek je hoe deze dataprofielen tot stand komen en welke waarde deze inzichten hebben voor jouw advertentiestrategie.

Ontdek hoe de rijke dataprofielen van Schiphol tot stand komen én wat ze betekenen voor jouw mediastrategie.

Royal Schiphol Group is een luchthavenonderneming met een belangrijke maatschappelijke opdracht. Royal Schiphol Group is eigenaar en exploitant van Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport en heeft een meerderheidsbelang in Eindhoven Airport. De luchthavens van de groep creëren waarde voor de samenleving en de economie, met veiligheid als essentiële factor. Alle Nederlandse luchthavens van de Schiphol Group dragen, samen met onze internationale activiteiten, bij aan onze 'Why’: Connecting your world.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!