AdCalls: Telefonische conversies meten en beoordelen #ADV

10 oktober 2014, 08:30

Als marketeer en ondernemer is het essentieel om het effect van je marketingcampagne zo goed mogelijk te meten. Dat gaat met online campagnes uiteraard een stuk makkelijker dan offline. Daarbij komt dat er veel producten en diensten bestaan waarvoor de doelgroep zich eerst online oriënteert, om vervolgens via de telefoon tot actie over te gaan. Stel je voor hoe interessant het zou zijn, als je zou kunnen achterhalen welke kanalen tot die telefonische conversies leiden én wat ze opgeleverd hebben. Met AdCalls is dat nu mogelijk.

Meer conversies inzichtelijk

Telefonische conversies die worden behaald als gevolg van je marketinginspanningen waren lange tijd niet inzichtelijk. Veel marketeers behalen meer resultaten voor hun klanten dan ze nu inzichtelijk kunnen maken. Met AdCalls kan dit wel. Na een paar maanden kun je in je klantrapportage al positieve resultaten communiceren, simpelweg doordat je telefonische conversies mee kunt nemen in je rapportages.

Een voorbeeld hiervan zie je hieronder. Dit zijn de behaalde resultaten voor één van de grootste spelers in de zonweringenbranche in omgeving Utrecht:

Aangezien de zonweringenbranche de meeste omzet in het voorjaar behaald, hebben we voorjaar ‘13 met voorjaar ‘14 vergeleken.

Meer uit Adwords halen

Een belangrijke factor om de R.O.I. van een Adwords-campagne te meten, is het aantal behaalde conversies afgezet tegen het uitgegeven bedrag aan de advertenties. Zoals eerder aangegeven zijn er veel producten en diensten waarvan het oriëntatieproces van de doelgroep online plaatsvindt, maar er via de telefoon om meer informatie wordt gevraagd. Dit leidt er toe dat bij de Adwords-campagnes van deze organisaties een groot deel van de conversies niet wordt gemeten.

Door deze telefonische conversies inzichtelijk te maken, kan een Adwords-professional veel meer behaalde conversies inzichtelijk krijgen dan voorheen. Dit heeft als gevolg dat de rapportages er na de implementatie van AdCalls er een stuk rooskleuriger uitzien dankzij hogere conversieratio’s, lagere CPA’s en uiteindelijk ook meer omzet en winst voor de desbetreffende organisatie. Bekijk hieronder de resultaten van een landelijke speler uit de reparatiebranche.

De geregistreerde telefonische conversies van het bedrijf zijn via de volgende mediakanalen binnengekomen:

Dit is het aandeel van de telefonische conversies in verhouding met alle conversies die gegenereerd zijn uit paid search:

De bovenstaande gegevens tonen het belang van het inzichtelijk maken van telefonische conversies. Samengevat zijn dit de gegevens en de belangrijkste conclusies:

  • Het aantal conversies dat uit paid search voortkomt, blijkt bijna 2,5 keer hoger te liggen dan voorheen kon worden gemeten.
  • 67,7 procent van de converterende websitebezoekers die zijn binnengekomen via paid search doen dit door telefonisch contact te zoeken.

Meer directe conversies uit mobiel

Dat een goed geoptimaliseerde mobile website als een absolute must moet worden gezien, is een absolute no-brainer. Internet gebruikers oriënteren zich vaak mobiel om vervolgens via desktop af te rekenen. Dit betekent dat mobiele traffic over het algemeen tot weinig directe conversies leidt. Wanneer wij telefonische conversies ook gaan meten, kan dit beeld voor veel organisaties veranderen. Het is tenslotte erg eenvoudig om op een beschikbaar telefoonnummer van een mobiele website te klikken om vervolgens te gaan bellen.

Zeker bedrijven wiens dienstverlening vaak adhoc nodig is, zoals de bovenstaande reparatiedienst. Maar ook bijvoorbeeld een restaurant, dat gebeld wordt via een mobiele telefoon naar aanleiding van een telefoonnummer afkomstig uit een online kanaal. De waarschijnlijkheid dat dit tot directe conversies leidt is dan ook hoog.

Wanneer we de statistieken van een autohandelaar uit Gelderland erbij halen zien we de volgende resultaten wat betreft directe conversies behaald uit mobiel verkeer in een periode van 2 maanden.

Het betreft absolute aantallen in onderstaande tabel.

Opvallende statistieken uit deze tabel zijn:

  • 63,9 procent van alle conversies zijn telefonisch
  • 84 procent van alle mobiele conversies zijn telefonisch
  • Wanneer we telefonische conversies meenemen is 24,4 procent van de conversies mobiel
  • Wanneer we telefonische conversies weglaten is slechts 10,6 procent van de conversies mobiel

Het aandeel van de directe conversies afkomstig uit mobiel verkeer is dus vele malen groter dan voorheen meetbaar was. Uiteraard kunnen deze resultaten van invloed zijn op de manier waarop een Adwords campagne is ingericht. Denk dan bijvoorbeeld aan de aanpassingen op de biedingen voor mobiel verkeer en meer focus op zoekwoorden die mobiel beter converteren.

Waarin is AdCalls uniek?

Naast het meetbaar maken van telefonische conversies zijn er nog een aantal andere punten die AdCalls uniek maken.

Zoekwoorden bekend afkomstig uit Adwords

AdCalls maakt niet alleen inzichtelijk hoeveel telefonische conversies er worden gegenereerd van een Adwords-campagne. De software laat ook zien via welke zoekwoorden deze conversies worden gerealiseerd. Welke zoekwoorden leiden tot telefonische conversies? AdCalls maakt dit alles inzichtelijk.

Overzichtelijk dashboard voor zowel de opdrachtgever als het marketingbureau

Uiteraard zijn alle statistieken die afkomstig zijn uit AdCalls terug te vinden in een overzichtelijk dashboard. Het dashboard is 24/7 toegankelijk voor partners van AdCalls, zoals een online marketingbureau, die de resultaten van al hun klanten in een handig overzicht willen zien. Ook de opdrachtgever beschikt over een inlog om de accountprestaties in te zien.

Integratie met analytics

Ook kunnen alle telefonische conversies die worden gemeten met AdCalls geïntegreerd worden met Google Analytics. Op deze manier kunnen gebruikers in een duidelijk overzicht achterhalen via welke kanalen de telefonische conversies zijn behaald. Daarnaast wordt ook meteen inzichtelijk wat de invloed is van de telefonische conversies op het algehele conversieratio van de website.

Beoordelen conversies

Via de toetsen van een telefoontoestel kunnen de telefoongesprekken na afloop van het gesprek worden beoordeeld. Op deze manier kunnen leads en sales van elkaar worden onderscheiden. Ook kunnen er verschillende niveau’s van leads en sales worden toegekend. Op deze manier wordt niet alleen inzichtelijk hoeveel conversies worden behaald maar ook via welke kanalen en zoekwoorden de meest hoogwaardige conversies worden gerealiseerd.

Aan de slag?

Benieuwd geworden naar de meerwaarde van AdCalls calltracking voor jouw bedrijf en jouw klanten? Neem dan direct contact met AdCalls op. Je kunt ook een live demo aanvragen en direct partner worden.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts, bestaat tegenwoordig uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Zie ook colofon: https://marketingfacts.nl/colofon/

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!