Positief nieuws over tech, copycats & alternatieven voor het ‘onaantastbare’ Google

Positief nieuws over tech, copycats & alternatieven voor het ‘onaantastbare’ Google

Nog meer social-audiomogelijkheden. Positief nieuws over tech. Een wereld zonder e-mail. En opnieuw een nieuwe consumentvriendelijke zoekmachine. Dit en nog veel meer in deze nieuwe week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot 'wat moet worden besproken'.

#1 Social Audio en Podcasts nu ook via Facebook

Onze copycat Facebook kan natuurlijk niet achterblijven. Ze hadden het al aangekondigd maar vanaf deze week gaat social audio dus live voor een selecte groep ‘bekende’ Amerikanen en een paar specifieke Facebook-groepen. Gewoon Clubhouse maar dan via Facebook. Nog niet beschikbaar in Nederland, maar ik verwacht dat dat niet zo heel lang gaat duren. Werkwijze is identiek aan wat we al kennen met als verschil dat als je het gesprek interessant vind je ‘sterren’ over het scherm kan laten lopen. Alsof dat nog niet genoeg is, introduceren ze als tweede nieuwe feature de podcast. Podcasts kunnen zowel beluisterd worden via de pagina van de creator of gewoon in de newsfeed.

#2 Spotify Greenroom

Het nieuws is al een week oud maar vanwege de kleine ‘storing’ van vorige week toch nog maar even in de update van deze week. Spotify introduceert Greenroom. De social audio-app, maar die je wel via een aparte app moet downloaden. In dat opzicht lijkt het dus nog veel meer op Clubhouse dan onze copycat van hierboven. Bij het onboarden (inloggen kan met je bestaande Spotify-account) loop je door een paar schermen waar je de persoonlijke voorkeuren kunt aangeven van de content die jouw voorkeur heeft. En verder is alles voor de gebruikers van Clubhouse geen verrassing.

#3 Future

Andreessen Horowitz (a16z) heeft zijn eigen online publicatie ‘Future’ gelanceerd met verhalen van academici en technische insiders over de toekomst van technologie. Dit sluit natuurlijk prima aan bij het statement van Marc Andreessen dat a16z een mediabedrijf is dat geld verdient via venture capital. Bij a16z vinden ze dat veel van het huidige technologienieuws te beperkt, negatief of geld gedreven is. Om dit probleem op te lossen is er nu Future. Een nieuwssite vol (optimistisch) technologienieuws. Future is van plan sociaal en politiek commentaar uit de weg te gaan, hoewel het definiëren van ‘commentaar’ werk in uitvoering blijft. Het is ook niet van plan om onderzoeksrapporten te publiceren. Stukken zullen worden geschreven door werknemers van Andreessen Horowitz en een stal van externe bijdragers. Het grootste deel van de initiële inhoud is tekst, hoewel Andreessen Horowitz ook zijn podcasts en Clubhouse rooms zal opnemen. Video is in de planningsfase.

#4 Google Store

En weer maakt een grote technologiereus de stap naar de fysieke brick and mortar-wereld. Google opende deze week de deuren van de eerste Google Store. Daarmee volgen ze een beetje de trend van iedere grotere onlinespeler die uiteindelijk ook een manier zoekt om fysiek contact te maken met consumenten. Het probleem van Google is echter dat ze niet zo veel te ‘verkopen’ hebben, dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot Apple. Het zal dus waarschijnlijk meer een branding-functie hebben dan echt een winkelfunctie. Wat opvalt is de look-and-feel die behoorlijk dicht in de buurt van datzelfde Apple komt. Zal dus wel moeilijk zijn geweest om een eigen ‘Google’-stijl te ontwerpen.

#5 Een wereld zonder e-mail

Een tip van Irene ‘Monkeytalk’ Koel. Het nieuwe boek van Cal Newport. Met de mooie titel ‘A world without email. De verhalen over dit boek zijn zeer enthousiast net zo als de eerste endorsers.

“Een wereld zonder e-mail kristalliseert wat zovelen van ons intuïtief voelen, maar niet hebben kunnen verklaren: de manier waarop we werken werkt niet. Cal Newport stippelt een weg terug naar gezond verstand en biedt een verscheidenheid aan beproefde praktijken om ons te helpen te ontsnappen aan de tirannie van onze inboxen om daarmee een rustiger en productiever werkleven te bereiken”, aldus Drew Houston, medeoprichter en CEO van Dropbox.

 “De toekomst van werk vraagt om nieuwe samenwerkingsinstrumenten. Cal Newport is op zoek naar betere manieren waarop kenniswerkers kunnen samenwerken. Hieruit komt de nieuwe werkruimte”, schrijft Kevin Kelly, senior buitenbeentje voor Wired. Kortom; een mooie tip voor de vakantie!

#6 Brave Search

Enige weken geleden bespraken we de lancering van Neeva. De zoekmachine waarbij het niet draait om advertenties maar om privacy. Deze week is er nog een zoekmachine bijgekomen die op hetzelfde spoor zit als Neeva: Brave.

Brave, makers van de privacy gerichte Brave-browser, lanceerde dinsdag een nieuwe zoekmachine in openbare wereldwijde bèta. Brave Search is, net als de browser van het bedrijf, bedoeld als een privé en transparant alternatief voor Google. Met de focus op de gebruiker en opnieuw niet de adverteerder. Brave Search gebruikt zijn eigen onafhankelijke index van internet om te functioneren.

Brave beweert dat zijn zoekmachine standaard zijn eigen resultaten gebruikt, maar het bedrijf verduidelijkt wel dat het voor bepaalde soorten zoekopdrachten waar het nog steeds niet in staat is om resultaten met voldoende relevantie (of helemaal geen resultaten) te produceren, antwoorden van andere providers haalt. Heel langzaam komen er dus toch steeds meer alternatieven voor het onaantastbaar geachte Google.

#7 IRL

IRL is in feite een groepen- en evenementen-site zonder het vreselijke Facebook-jasje. Het geeft je dus de mogelijkheid om groepen te creëren op basis van interesses en bijeenkomsten te regelen, agenda’s te delen enzovoort. Alle dingen die je zou doen binnen het Facebook-ecosysteem als je, zeg maar, 50 jaar was, maar die als je 20 bent waarschijnlijk niet zo leuk vindt. Het past wel een beetje in de lijn die Benedict Evans deze week schetste in zijn podcast dat het lijkt of er sprake is van een ‘constraint’-beweging. In plaats van alles bij elkaar weer terug naar de specialiseerde losse functionaliteiten. Zoals Clubhouse alleen social audio doet en Poparazzi alleen foto’s van vrienden en geen selfies.

#8 Creator Economy

Een aardige gedachte: is er door de mogelijke impact van het verdwijnen van de cookies een nog grotere behoefte aan content creators en daarmee een enorme kans voor de Creator Economy? Ook al heeft Google deze week aangekondigd dat de datum waarbij de cookies op chrome gaan verdwijnen inmiddels is verplaatst naar 2024, blijft het feit dat we op een andere manier moeten gaan nadenken over de wijze waarop we zo gericht mogelijk kunnen targetten. Los van de vraag of dit überhaupt zo’n geweldige strategie is om doelgroeppersonen te bereiken. In de huidige flow van het groeiend aantal content creators zou dit inderdaad nog wel eens een extra boost kunnen zijn voor deze nieuwe discipline.

#9 VR en AR

Met de snel voortschrijdende technologie, zullen augmented- en virtual reality belangrijke toepassingen worden voor een breed scala van mogelijkheden. Met AR-brillen die visuele overlays mogelijk maken op het real-world perspectief, en VR-headsets die geheel nieuwe, meeslepende connectiemogelijkheden bieden. Het kan niet anders dat dit ook een reeks nieuwe kansen voor marketeers zal bieden. Facebook heeft hierover een nieuw rapport samengesteld, 28 pagina’s over waar  AR en VR naartoe gaan in termen van consumentenbelangen, toekomstige toepassingen, hulpprogramma’s en meer. Hier kun je het rapport bekijken.

#10 The growth triple play: creativity, analytics, and purpose

Wel mooi om te zien dat zelf de gesprekken tijdens onze zondagochtend Clubhouse sessies (kom vooral een keer langs) doordringen tot de burelen van McKinsey. In een laatste analyse laten zij namelijk zien dat zelfs in de meest volatiele tijden er bedrijven zijn die een groei realiseren die twee keer zo hoog is als die van hun concurrenten door middel van creativiteit, analyse en doelgerichtheid. Triple play noemen ze dat. Voor degenen die het goed doen, kan dit het begin zijn van een nieuw tijdperk waarin marketing in opkomst is en marketing en de CMO de kern vormen van de besluitvorming. Maar om dit te doen, moeten ze handelen op basis van nieuwe ideeën, goede data-analyse en een feilloos begrip van de consument.

# Podcast van de week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: ‘A Life In Tracks’ van Bose.
‘A life in tracks’ is een mooi en bovenal persoonlijk inkijkje in het leven van bekende Amerikaanse sporters, muzikanten, acteurs en influencers. De delen hun persoonlijke playlist, hun belangrijkste ‘tracks of life’. 
De vijfdelige podcastserie wordt aangeboden door Bose in samenwerking met Spotify, ter gelegenheid van ‘Black Music Month’ (juni 2021). De muziek en de bijbehorende verhalen geven een prachtig tijdsbeeld en staan veelal bol van de veerkracht, doorzettingsvermogen en geloof. Door deze verhalen besef je als luisteraar hoe groot de impact van ‘black music’ is – en was – op de Amerikaanse maatschappij, de muziek en cultuur. En daarmee ook op muziek en cultuur wereldwijd. Goed om bij stil te staan, misschien wel langer dan een maand per jaar…

Hier kun je luisteren naar de podcast van de week.

De week van Koot op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 13 Juni) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. 

Credits afbeelding: Barbara Zandoval/Unsplash, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.