80% van de B2B organisaties vergroot marketingbudget in 2012
Meeste budget gaat naar analytics & rapportagesystemen
Uit onderzoek van Forrester (n=862 B2B CMO's) blijkt dat 4 op de 5 b2b organisaties de marketingbudgetten voor 2012 vergroot, 43% van de organisaties vergroten de budgetten met zelfs meer dan 10%. Ondanks de economisch mindere tijden zetten b2b organisaties dus fors meer in op marketing. De resultaten schetsen een omslagpunt, nadat de afgelopen jaren de budgetten voor marketing alsmaar krompen. Het meeste budget gaat uit naar analytics en rapportagesystemen om de ROI te duiden en om de prestaties te optimaliseren.
Marketingbudgetten in technologie groeien het hardst
Met name in de high-tech services branche groeien de budgetten sterk (gemiddeld +9%). Relatief gingen de budgetten voor high-tech services wel achteruit, waar vorig jaar nog 3,5% naar marketing ging is dat dit jaar gezakt naar 2,7%. B2B organisaties in de farmasector, medische- en biotechnologie zijn beduidend voorzichtiger met een gemiddelde groei van 2%. Ten opzichte van het totale budget spenderen b2b organisasties in de financiele sector nog altijd het meest aan marketing (3% v/h budget).
Interne organisatie
Om zicht te bieden op waar deze budgetten nu aan gespendeerd worden heeft Forrester het Marketing Flywheel ontwikkeld. Hiertoe heeft het marketing onderverdeeld naar 9 'streams'. Aan de resultaten is te zien dat het meeste budget (19,2%) gaat naar Marketing Operations. Belangrijkste oorzaak is de investering in rapporttage- en analyticssystemen om de ROI te duiden. Ook wordt er veel geinvesteerd in sociale technologien.
Opvallend gaat Community Management er in 2012 het meest op achteruit qua budget (-6,8%). Volgens Forrester komt dit door de afgenomen investeringen in de technologie, en door het feit dat steeds meer bedrijven beslissen om actief te zijn in bestaande communities, in plaats van er zelf één te starten.
Afbeelding: Tela Chhe