5 voorbeelden van het gebruik van AdWords-scripts

29 oktober 2013, 10:29

Bespaar tijd en geld met deze AdWords-scripts

Hoewel de functie al in juni 2012 door Google geïntroduceerd werd, worden de AdWords-scripts door accountbeheerders niet veel gebruikt. Waarschijnlijk komt dit door het technische karakter van de functie. Toch zijn de AdWords-scripts een zeer nuttige en interessante functie voor alle Google AdWords-accounts. In dit blog beschrijf ik 5 voorbeelden van AdWords-scripts die wij gebruiken binnen onze accounts.

Wat zijn AdWords-scripts?

Een Adwords-script is een in JavaScript geschreven actie om wijzigingen aan te brengen in het account. Met de AdWords-scripts kunnen verschillende taken in Google AdWords automatisch uitgevoerd worden. Deze taken en mogelijkheden zijn bijna eindeloos, maar denk aan taken als: het verhogen of verlagen van biedingen, het onderbreken of activeren van advertentiegroepen, campagnes, etc. Dit kan zowel tijd als geld besparen, wat voor elke accountbeheerder interessant moet klinken.

Naast de uitvoerende taken kunnen de scripts ook gebruikt worden voor het analyseren en/of opstellen van rapportages van de AdWords-prestaties. Deze rapportages kunnen je inzicht geven in de optimalisatieslagen. In het AdWords-account kan je de scripts vinden onder het ‘Bulkbewerkingen’-tabblad.

5 AdWords-scripts die wij gebruiken

Scripts kunnen dus gebruikt worden voor vele verschillende functies, taken en analyses. Het mooie van deze scripts is dat er al vele verschillende voorbeelden te vinden zijn op het internet. Je hoeft dus niet per se kennis te hebben van JavaScript, maar het is wel handig. Zo zijn de sites FreeAdWordsScripts.com, het AdWords-forum en PPC Epiphany goede sites om verschillende AdWords-scripts te vinden.

Om je een idee te geven van de functionaliteiten van de AdWords-scripts heb ik hieronder 5 voorbeelden beschreven van scripts die wij momenteel gebruiken.

1. Monitoren van de kwaliteitsscores

Dit is waarschijnlijk het meeste bekende script van allemaal: het monitoren van de kwaliteitsscores van de zoekwoorden. De kwaliteitsscores van zoekwoorden zijn belangrijke statistieken binnen het account, maar binnen Adwords is het verloop van deze scores niet te zien. Een script biedt hier uitkomst voor en kan het verloop van deze scores wel in kaart brengen. Een voorbeeld van het kwaliteitsscore-script vind je hier. Dit script koppel je aan een Google Drive-spreadsheet om zo de kwaliteitscore te kunnen noteren en met het instellen van een planning zal het script regelmatig uitgevoerd worden.

2. Prijzen weergeven in advertenties

Het vermelden van prijzen in advertenties kan een zeer positieve invloed hebben op de click-through rate en het conversiepercentage, zeker als je lagere prijzen hebt dan je directe concurrent. Maar als je prijzen vaak wijzigen en dus in AdWords aangepast moeten worden, kan dit een tijdrovende klus worden. Daarnaast verlies je bij het aanpassen van de advertentie telkens de opgebouwde waarde ervan. Daarom kunnen de prijzen beter via een AdWords-script in de advertenties geladen worden, dat scheelt tijd en de prijzen zullen altijd up-to-date zijn.

Om de juiste prijs in te kunnen laden, gebruiken we de productfeed en met een parameter worden deze in de advertentie getoond. Door het instellen van een planning worden de prijzen dagelijks gecheckt en geüpdatet.

Een parameter voeg je aan een advertentie toe met een of beide van de volgende codes: [param1:standaardwaarde] of [param2:standaardwaarde]. De waarden in de parameters mogen alleen cijfers bevatten en dus geen tekst. Wel is er een aantal symbolen toegestaan, zoals: €, % -, + en /.

We gebruiken twee manieren om de prijzen van de producten te matchen met de advertentiegroepen. Zo matchen we in het ene script de benaming van de advertentiegroepen met het product-ID in de feed. In het andere script gebruiken we de labels die aan de advertentiegroepen gegeven zijn. Welk script er gebruikt wordt, hangt voornamelijk af van het aantal producten. Een webshop met bijvoorbeeld 1.500 producten & advertentiegroepen wil je nu eenmaal niet handmatig hoeven te verwerken. Beide AdWords scripts hebben we op onze website gezet.

3. Productvoorraad checken

Komt het wel eens voor dat producten niet op voorraad zijn, dan is het zonde om op deze producten te adverteren. Zeker als het gaat om populaire producten en/of een competitieve markt. Met behulp van een script hebben we dit probleem opgelost. Zo checkt het script elke dag de productfeed of de producten op voorraad zijn of niet. Indien de producten niet op voorraad zijn, zal het script de advertentiegroep onderbreken. En om te zorgen dat we daarvan op de hoogte blijven, verstuurt het script dagelijks een summary van de acties. Met het script worden dus onnodige kosten vermeden, wat een positieve invloed heeft op de CPA in het account. Ook dit Adwords script vind je op onze website.

4. Aftellen in je advertentietekst

Als je adverteert op een bepaalde (kortings-)actie die binnenkort afloopt, wil je deze tijdsbelemmering graag goed communiceren. Daar is het aftelscript zeer geschrikt voor. Dit script, dat door Google zelf geschreven is, kun je hier vinden.

Dit script gebruiken wij bijvoorbeeld om de uren af te tellen hoe lang een dagactie nog te boeken is. Ook voor dit script zal je de parameters moeten toevoegen aan je advertentietekst. Wat je niet moet vergeten, is het instellen van een planning, zodat de correcte cijfers naar de advertenties gepusht worden. Het script zet namelijk een cijfer in de advertenties via de parameter, maar telt niet automatisch af.

5. Advertentieteksten aan- en uitzetten

Voor het communiceren van bijvoorbeeld acties, speciale koopavonden of koopzondagen kunnen verschillende advertentieteksten gebruikt worden. Om ervoor te zorgen dat de juiste advertentieteksten aanstaan, maken we gebruik van een AdWords-script. Deze is gekoppeld aan een Google Drive-spreadsheet voor de data. De advertenties zijn voorzien van labels om zo onderscheid te maken tussen de verschillende advertentieteksten. Zo staan de advertentieteksten met “vandaag ook open” alleen aan op alle koopzondagen. Ook bij dit script geldt dat er een planning ingesteld moet worden om ervoor te zorgen dat het script dagelijks geactiveerd wordt.

Dit zijn slechts 5 voorbeelden van AdWords-scripts. Heb jij nog andere toepassingen gemaakt, dan lees ik deze graag in de comments.

Ulco Keegstra
SEA specialist bij Invest Online

SEA specialist bij Invest Online, verantwoordelijk voor het opzetten, monitoren en optimaliseren van Google AdWords en Yahoo/Bing accounts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Sander Valk

    Heel waardevol, dank hiervoor!


    26 november 2013 om 09:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!