Hoewel sommigen vermakelijk tekeer kunnen gaan tegen de welbekende 4 P’s, sommigen ze vervangen door bijvoorbeeld de 4 E’s merk ik dat de P’s in de praktijk perfect bruikbaar zijn. Deze blog gaat dan ook over de belangrijkste van hen, de P van Plaats.
Waarom is Plaats het meest belangrijk? Intensieve distributie wordt de norm voor meer branches en producten worden specialer of juist meer ‘plat’ (gehaktbal met slagroom iemand?). Onder lees je waarom, zie je waarom KPN dit goed aanpakt en geef ik een voorbeeld hoe jij hier op kan inspelen.
We beginnen voor de eigen parochie, bij een branche waar Plaats nu al het belangrijkst is. Coca Cola is hét schoolvoorbeeld van het belang van Plaats. Iemand van dit bedrijf legde mij uit dat Coca Cola ernaar streeft dat je overal in Nederland binnen een x aantal stappen bij hun product moet uitkomen. Zeer intensieve distributie. Waarom? Het zijn convenience goods; aansprekend voor velen, simpel qua benefit en relatief goedkoop. Verkoop deze daarom het best op veel plaatsen.
Opmars Plaats
Maar Plaats is tevens aan een opmars bezig in branches waar ze vroeger veel minder belangrijk was. Ik schreef hier eerder over, wij worden luie consumenten. We maken anders keuzes, waarbij gemak, snelheid en een goed gevoel key zijn. Hierdoor werkt met name selectieve distributie minder goed. Ik heb immers wel zin in goed vlees, maar om daarvoor naar de Albert Kuyp te gaan die op 10 minuten afstand ligt, en niet open is als ik het liefst ga? Zeker niet. Je moet mij iets unieks (exclusiefs?) bieden, wil ik moeite doen.
Daarnaast doe ik, maar ook iedereen, steeds meer aankopen en een hoger % daarvan online. Hierdoor verplat het beslissingsproces zich, en wordt het meer impulsief. Voor een telefoon kijk ik dan wel even op een vergelijkingssite (bvb Tweakers) voor het goede gevoel, maar ik wist toch wel dat ik die telefoon met dikke camera vandaag ergens bestel, waar ze me beloven dat hij morgen binnen is. Zo zie je, als je een complex product (of dienst, denk eens aan notarissen) plat slaat en het mij maar heel gemakkelijk maakt koop ik hem in een heartbeat.
Convenience goods
Producten waar ik niet veel moeite voor wil doen, die in mijn ogen niet complex zijn en die veel mensen aanspreken, was daar intensieve distributie niet het best voor? Inderdaad, waarbij de Plaats dus leading is. Dit verklaart waarom steeds meer producten gereduceerd worden tot convenience goods. En waarom intensieve distributie steeds meer een must wordt.
Intensivering van distributie
Leuk, iets dat moet. Maar hoe dan? KPN geeft hier een mooi voorbeeld naar mijn mening. Waar KPN 25% van zijn personeel gaat ontslaan de komende jaren, stijgt het aantal winkels in 1 jaar met 33% naar 213. Promotie en Productworden aangetast, maar Plaats is king.
Natuurlijk gaat niet iedereen winkeltjes openen. Je kunt ook anders op mijn luiheid inspelen. Denk bijvoorbeeld eens aan de mogelijkheden van affiliate marketing.
Een gemakkelijke cheape manier om producten en diensten te verkopen, zonder veel risico. In Nederland zijn Daisycon en M4N/Zanox hier het grootst in.
Naast meer winkels en affiliate marketing zijn er talloze andere manieren om op mijn luiheid in te spelen, en Plaats meer te betrekken in jouw marketingmix. Wie volgt?