Documentaire 5 jaar YouTube hits met Greyson Chance

14 mei 2010, 05:40

Momenteel gaat de video van Greyson Michael Chance (link) de hele wereld over (link). Een 12-jarige scholier die een nummer nazingt van Lady GaGa. Hij plaatste zijn video op 28 april op YouTube, 6 dagen later behaalt hij zijn eerste miljoen views, maar dat is slechts het begin. Momenteel komt er rook uit de servers van YouTube: In een paar uur tijd kwamen er miljoenen views bij. Inmiddels is hij ook al bij The Ellen Degeneres Show geweest. Lady GaGa vindt het geweldig. Die video behoort vervolgens weer tot een van de meest besproken video’s van vandaag. Op ABC verscheen gisteren (naar aanleiding van deze nieuwe YouTube hit) een prachtige documentaire met YouTube hits van de afgelopen 5 jaar:

In de documentaire komen verschillende voorgangers van Greyson voorbij. Van Susan Boyle (inmiddels al >200 miljoen views), thuiskoks, stylistes, muziekale huisdieren en filmpjes die zo grappig bleken te zijn dat er parodieën verschenen.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

4 Reacties

    mangold

    Grappig. Er wordt elke seconde meer dan 24 uur video naar YouTube geüpload. Dat is dus meer dan 2 miljoen uur video per dag, ofwel 3/4 miljard uur per jaar. En toch ben je aan het bekijken van alle YouTube hits back-to-back nauwelijks meer tijd kwijt dan aan het drinken van één pilsje.


    14 mei 2010 om 10:01
    Peter

    “Lady GaGa vindt het geweldig”

    Bewijst weer eens dat Lady GaGa wel snapt wat marketing inhoud.

    Veel andere artiesten willen geld zien als iemand bekent word mijn zijn/haar nummer.


    19 mei 2010 om 09:11
    Mendy kerkhof

    Justin bieber is de alleralleeeergrootste hit !


    23 juni 2010 om 13:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!