3 alternatieve perspectieven op groei

Is er een andere manier om tegen groei aan te kijken dan omzet en winst alleen?

22 juli 2022, 11:00 1813 x gelezen

In m’n vorige column op Marketingfacts vroeg ik me af of onze definitie van groei stuk is en of we als marketeers in staat zijn de gangbare definitie van groei te herdefiniëren. Dat opende een aantal leuke conversaties en inzichten om verder op te kauwen. Waaronder 3 alternatieve perspectieven op groei die ik in dit artikel met je wil delen. En toevallig verscheen er recent ook een artikel van Marketingfacts auteur Marco Kuijten in het verlengde van dit onderwerp. Wellicht signalen dat we als marketeers klaar zijn om alternatieve perspectieven op groei te verkennen?

 

Daarom neem ik je in dit artikel mee in 3 alternatieve perspectieven op groei: 1) het perspectief van mensen en teams, 2) het perspectief van werkgeluk en 3) het perspectief van verandervaardigheid. En zo zullen er nog veel meer mogelijke ‘denk-luikjes’ mogelijk zijn. Wat is jouw favoriete perspectief?

1. Het perspectief van mensen en teams

Samenwerking x Binding = Groei

Wanneer mensen co-creëren ontstaan er mooie dingen. Maar wanneer mensen samenwerken, maar geen echte binding hebben ontstaan er ook gedrochten. Dat zien we in de financiële wereld, maar ook op mondiale schaal:

Blijkbaar hebben we een diepere (interpersoonlijke) binding nodig of binding met lokale (eco) systemen om samenwerking echt zinvol te maken.

Kijkend vanuit dit perspectief kan groei slechts ontstaan vanuit mensen en teams die elkaar kennen, elkaar hetzelfde gunnen en door op basis van synergie samen te werken waarde creëren voor zichzelf, de ander én de omgeving of het ecosysteem/netwerk waarin ze zich bevinden.

De vruchten van die samenwerking en binding zijn waardetoevoeging op meerdere fronten, maar nooit ten koste van afbreuk van het systeem waarbinnen wordt samengewerkt.

2. Het perspectief van werkgeluk

Werkgeluk x intentie = Groei

Wanneer mensen echt gelukkig zijn in het werk wat ze doen dan voelen ze voldoening. Ze hebben het gevoel dat ze ergens aan bijdragen en dat ze werk doen dat er toe doet. Dat werkgeluk werkt aanstekelijk en beïnvloedt de cultuur van het bedrijf waarbinnen dit geluk wordt ervaren.

Maar dat werkgeluk is alleen vast te houden op de lange termijn wanneer daar een juiste intentie achter zit. De meeste mensen zijn namelijk niet in staat om werkgeluk te blijven ervaren wanneer de intentie achter dat werk ervoor zorgt dat het negatieve gevolgen heeft voor andere mensen of ecosystemen.

Kijkend vanuit dit perspectief kan groei slechts ontstaan wanneer werkgeluk hand in hand gaat met een intentie die gaat over het helpen van anderen. Werkgeluk zit in een stuk dienstbaarheid en die dienstbaarheid betaalt zichzelf over het algemeen slechts uit op de lange termijn.

Het resultaat hiervan is het nastreven van langetermijn werkgeluk met de intentie op de juiste plek. Met als geaccepteerd gevolg dat dit soms zorgt voor tragere groei, uitgedrukt in omzet en winstcijfers.

3. Het perspectief van verandervaardigheid

Verandervaardigheid x moreel kompas = Groei

De mens kan het niet helpen: we moeten groeien want dat zit in onze natuur. Maar in feite betekent groeien niets anders dan transformeren, of veranderen. En wanneer je in staat bent frictieloos te veranderen dan is het veel makkelijker om te groeien, mits je daarbij een moreel kompas hanteert.

Bij veel ondernemers bijvoorbeeld, zit een bepaalde verandervaardigheid in hun DNA. Ze zijn als geen ander in staat om kansen te zien en te grijpen. Om bedreigingen vroeg te spotten en aan te pakken. Maar wanneer deze neiging alleen ontstaat uit opportunisme of risico aversie dan verkleint het de kans op duurzame groei.

Wanneer verandervaardigheid wordt gecombineerd met een moreel kompas ligt de wereld open voor groei die we misschien nog niet eens kunnen bevatten: groei gedreven door verandering, los van angst voor wat er gaat komen.

Welk perspectief kies jij?

Geen van deze perspectieven is de waarheid, want de waarheid is per definitie subjectief. Maar spelen met perspectief opent vaak denk-luikjes die voorheen gesloten bleven.

Zoals Einstein ooit zei: ‘We kunnen onze problemen niet oplossen met dezelfde manier van denken waarop ze gecreëerd zijn’

Wat is de manier waarop jij nadenkt over groei?

Auteur van Managementboek bestseller 'Word eens volwassen!' - Next level online ondernemen. Digital marketing strateeg en ondernemer. Oprichter Digitaalgroeien.nl: Een ontwikkel programma voor marketeers en ondernemers in de zakelijke dienstverlening die online next level willen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!