Opvallend rustig was het nieuws gisteren in Nederland over de nieuwe koppeling die Google maakte tussen Search en Google+. Onterecht rustig, want er is iets gebeurd wat ik al had verwacht, dat veel gevolgen kan hebben voor bedrijven, gebruikers en misschien zelfs de SEO-specialisten onder ons. Google heeft namelijk Google+ een belangrijke (bij-)rol gegeven aan de zoekmachine met Search plus Your World.
Search wordt Social
Google weet dat we in een samenleving leven waar alles draait om referenties. Google ziet dat bedrijven massaal Facebook pagina’s opstarten en hun uiterste best doen om zieltjes te winnen via Likes. Internetgebruikers zitten langer op Facebook dan op Google. De zoekmachine wordt steeds minder vaak gebruikt. Als mensen iets zoeken of willen weten dan vragen ze dat aan hun netwerk op Twitter of Facebook. Zoeken is vervangen door het raadplegen van het eigen netwerk (nog niet helemaal, maar het is wel een trend). Daarbij opgeteld dat online adverteerders ook steeds meer geld richting de sociale netwerken sturen, is het logisch dat Google iets moet doen. De lancering van Google+ was een eerste stapje als onderdeel van een volgens mij groter masterplan.
Hoe werkt dat?
Eigenlijk heel simpel, zoals onderstaand filmpje ook al illustreert. Als je ingelogd bent met je Google-account kun je nu ook aangeven dat je zoekresultaten wilt zien op basis van je netwerk (Google+ kringen).
Grotere beperking van onze wereld
De schijnvrijheid dat we zelf op ontdekkingstocht gingen in de zoekmachines is voorbij. Door te zoeken op Google kon je soms op verrassende, obscure of interessante plekjes komen op het web. Door Search plus Your world is dat over. Nu gaat jouw beeld van de online wereld bepaald worden door je netwerk. Als jouw netwerk (lees: kringen) te beperkt is, zal ook je online wereld beperkter worden dan voorheen. Het is immers jouw netwerk geworden dat bepaalt welke resultaten jij ziet. Het is dus zaak om een zo’n breed mogelijke en gevarieerde groep mensen aan je cirkels toe te voegen.
Geld verdienen, werk aan je kringen!
Aangezien de zoekresultaten binnen Search plus Your World bepaald worden door het aantal +1’s zijn bedrijven erbij gebaat dat mensen hun websites plussen (zal dit een nieuwe term worden in marketingland?). Om dit voor elkaar te krijgen zijn er meerdere mogelijkheden. De belangrijkste zijn zelf actief aan de omvang van de kringen werken en mensen met grote kringen omkopen. De online influencers zullen hierdoor massaal hun kringen gaan uitbreiden om zodoende interessant te worden voor adverteerders. Ik kom hier in een volgend artikel op terug.
SEA en SEO integratie, kopen van plussen
Een opvallende ontwikkeling die je nu ook al ziet is dat bedrijven die gebruik maken van SEA via Google Adwords, de advertenties kunnen laten plussen. Eigenlijk een manier om via het inzetten van veel marketingbudgetten een positie in de nieuwe zoekresultaten te kopen. Dit is voor veel SEO-specialisten denk ik een doorn in het oog.

Bekritiseerd
Een opmerkelijke gebeurtenis is een uitspraak die gisteren gedaan is door Alex Macgillivray (een topadvocaat die eerst voor Google werkte en nu voor Twitter) over de lancering van Search plus Your World:
Bad day for the Internet. bit.ly/Am5bqz Having been there, I can imagine the dissension @Google to search being warped this way.
— Alex Macgillivray (@amac) January 10, 2012
En nu?
Nu is het afwachten of de gebruikers van de zoekmachine hier massaal gebruik van gaan maken. Als dat het geval is en Google kennende zullen ze dit goed monitoren en stimuleren, dan stappen we echt een nieuw tijdperk in van onze online beleving en online informatievoorziening. We blijven het volgen vanuit Marketingfacts.