Opnieuw scheurtje bij Carglass door Friese parodie?

11 januari 2012, 05:38

In 2010 lag Carglass online onder vuur en werd #carglasszuigt trending topic op Twitter dankzij het destijds fake-account @NL_Carglass.

Dit maal is het weer online raak met Carglass en lijkt de nieuwe commercial een scheurtje te maken in de online reputatie.

In december werd de nieuwe commercial in Friesland opgenomen met Sonja Konijn-Geerligs en haar man Jan Konijn in de hoofdrol naast servicemonteur Halbe. Op het erf van de familie Konijn in Oude Biltzijl wordt de bekende handeling uitgevoerd met de hars met moeilijke naam voor de professionele uitstraling.

Hoewel het eeuwenoude en in vele landen gebruikte script qua inhoud ongewijzigd is, is dit keer de commercial volledig in het Fries met Nederlandse ondertiteling. Zelfs de jingle is vertaald tot “Carglass reparearret, Carglass ferfangt”.

In het persbericht laat Carglass weten:

“Automobilisten willen ruitschade snel en goed laten oplossen. Daarom vinden we het logisch dat eigen medewerkers het gemak van onze service aan huis uitleggen op tv. De eigen medewerker is in dit geval een Friese service monteur die in Friesland aan huis een sterretje repareert en de taal van zijn klant spreekt.”

Taal van de klant?

Saillant detail bij dit alles: Sonja en Jan spreken zelf nauwelijks Fries volgens dorpskrant de Uitwijk 😉 Volgens Carglass is het geheel 100% authentiek en werkt servicemonteur Halbe afwisselend in Leeuwarden en Heerenveen. Toch valt de commercial niet bij iedereen even goed in de smaak.

De broers Jacob en Marcel de Vries (resp. @loggies en @marceldevries) uit Dokkum maakten bovenstaande parodie op de commercial die ik eerder twitterde. Ze zijn namelijk van mening dat de commercial slecht is voor het imago van Friesland zo laten ze weten op de site FryskeFideos.nl;

“De Friezen worden neergezet als stereotype boeren en heeft het bedrijf [lees: Carglass] een ‘woordenboek-fries’ uit de kast getrokken om figurant te spelen in de clip. Tot overmaat van ramp heet de nieuwe ‘Carglass-held’: Halbe”

Diverse media waaronder de Telegraaf hebben de parodie inmiddels opgepikt en linken naar of embedden ook de originele commercial van Carglass die op deze wijze extra exposure krijgt.

Het geheel heeft nog niet de omvang van de #carglasszuigt affaire en dit keer zit @carglass_nl er ook bovenop om te reageren op relevante uitingen. Zou Carglass Nederland gezien de prille ervaringen met social media ook meteen een cursus viral marketing hebben gevolgd en blijkt over paar weken het geheel doorgestoken kaart te zijn?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

14 Reacties

    kyra

    ik vind de friese carglass reklame echt verschrikkelijk! Waarom? We wonen in nederland dus gewoon een reklame in ABN. Als ik mensen wil horen praten in het Fries ga ik wel naar friesland. Dit hoef ik echt niet te horen op mijn tv.


    10 januari 2012 om 21:11
    barteichhorn

    Carglass is huist altijd hetzelfde! En bij mij wekt het alleen iets negatiefs op..


    10 januari 2012 om 21:24
    Peter

    @kyra: Je bent zeker zo’n wereldvreemde hollander… Zeker nog nooit in Amsterdam of Rotterdam rondgelopen.

    on: Ik vind het wel goed in elkaar gestoken. Carglass durft tenminste anders te zijn, en weet daar gezien dit en vele andere artikelen en reacties, erg veel rumour around the brand mee te krijgen!


    10 januari 2012 om 22:00
    evroekel

    De commercial met de Friese taal en Nederlandse ondertiteling wordt landelijk uitgezonden.


    11 januari 2012 om 05:51
    F.

    @kyra ik neem aan dat de commercial alleen op Omrop Fryslân uitgezonden wordt en niet op landelijke zenders..


    11 januari 2012 om 06:32
    mirel

    ik vind die hele carglass reclame niks. zeer ondermaats acteerwerk en in het fries al helemaal een aanfluiting.


    11 januari 2012 om 07:20
    Jos de Schiffart

    Ik fyn ’t moai ;).. Masterlijke actie toch? We hebben het er allemaal weer over.


    11 januari 2012 om 08:50
    martijnbaten

    Aan welk bedrijf denken jullie als eerste als er een sterretje in je vooruit zit? Hoewel de reclames van Carglass ontzettend krom overkomen (deze is toch wel echt het toppunt), denk ik niet dat dit de reputatie van het bedrijf vreselijke schade toebedeeld.


    11 januari 2012 om 10:18
    Jaap van Duijn

    Carglass-reclame zijn overgoten met lood en deze maakt het alleen maar erger. Maar ja … negatieve aandacht is ten slotte ook aandacht. Als het maar werkt en dat doet het!!


    11 januari 2012 om 13:44
    erik vos

    Vraag is wat het doet met de verkoopcijfers. Over een poos haalt iedereen zijn schouders weer op en kijkt Carglass naar hun saldo en tevreden of ontevreden. Hoe zit het met hun omzetstijging of daling onder invloed van al deze aandacht? Niet onbelangrijk.


    16 januari 2012 om 08:16
    Mike van Hoenselaar

    storm in glas water. Niks mis mee die reclame.


    18 januari 2012 om 18:33
    allochtoon

    niks miss mee, zelfs creatief..en ik kan een een stukje Fries taal horen.


    19 januari 2012 om 07:35
    Jan Thijs

    Zoals elke reclame spotje van carglass vind ik ook deze weer erg slecht. Konden ze niet beter de mensen die de apeldoorn reclames maken en bedenken uitkiezen?

    Ik zie liever een spotje die origineel en grappig is.

    Deze laatste is jammer genoeg de ergste van allemaal. Ik schaam me er gewoon voor dat ik als echte fries dan z’n stereotyp op tv zie.

    Beetje boerse gast van carglass op bezoek bij een boer…. kom op!!


    19 januari 2012 om 17:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!