Wat is Carglass met #carglasszuigt op Twitter aan het doen?

Wat is Carglass met #carglasszuigt op Twitter aan het doen?

Wat er op dit moment met Carglass op Twitter aan het gebeuren is, is bijzonder boeiend. De hashtag #carglasszuigt is trending topic geworden omdat er bepaalde mensen op Twitter niet gecharmeerd zijn van de reclames of service van Carglass. Er is een fake-account aangemaakt (dat is duidelijk nog niet voor iedereen helder) waar Carglass nu officieel afstand van heeft genomen (bron: Niels Rigter) met wat lijkt een officiële account met een slotje erop (onbevestigd). Social Media gone wrong. Big time. Internationale accounts op Twitter vragen zich af of leggen uit waarom #carglasszuigt trending topic is. De eerste spammers springen er al op in.

Trending topic

Fake Tweets

Fake Tweets

Fake Tweets

Nog niet helder

Spam

Staartje

Natuurlijk gaat dit een staartje krijgen. Carglass vindt het vast niet leuk allemaal, weet eigenlijk niet hoe het precies moet reageren maar ondergaat wel enorme imagoschade op dit moment. Nu zit niet iedereen op Twitter, maar dikke kans dat verschillende media dit op gaan pikken. Zo druk is het niet met nieuws op dit moment….

Met dank aan @evr voor deze nieuwstip.


Delen

0
0


Er zijn 75 reacties op dit artikel

  • Het is interessant om dit vanaf een afstand te volgen.
    Het laat zien dat Twitter dus niet betrouwbaar is als nieuwsbron, behoorlijk corrupt en beinvloedbaar is.

    Toch vind ik de stunt wel goed gelukt.
    Ik heb een vermoeden dat we dit vaker gaan zien, want mensen zijn nu eenmaal gek op aandacht. Ook al moeten anderen daaronder lijden. Iets wat ik een slechte ontwikkeling vind. Toch maar tijd om Twitter vaarwel te zeggen...

    geplaatst op
  • Inmiddels is duidelijk dat @Maikel_S @Mediamix_Weblog en @Ben_Wedel verantwoordelijk zijn voor @NL_Carglass en #Carglasszuigt, zie deze illustratie: http://bit.ly/ddWfTw (via @silkdesign)

    geplaatst op
  • De 'schade' voor Carglass is nu toch al gedaan, dus wat kan Carglass anders doen dan er ludiek mee omgaan? Als ik bij Carglass werkte zou ik direct Carglasszuigt.nl vastleggen of Carglass.nl/zuigt aanmaken. Knal er een ludieke tekst met de 'geschiedenis' van #carglasszuigt. Neem snel een filmpje op (hoe amateuristischer hoe beter) waarin je uitleg dat Carglass zuigt (de ruiten, de auto van binnen na de reparatie of iets dergelijks). Drie grote voordelen, je laat aan Twittergebruikers merken dat je om weet te gaan met social media, je kan toch enige merkwaarden overbrengen aan een redelijke grote doelgroep en je kunt er mooi inkomende links mee creeren (van blogs en Twitter).

    geplaatst op
  • @ Danny: Nou. Ik zit er nu over na te denken. Zie ook deze tweets. Die zijn allemaal traceerbaar. Er is sprake van opzet. Met een concreet doel. Ik denk aan smaad en laster enzo.

    http://www.flickr.com/photos/28395282@N04/4878382315/sizes/z/in/photostream/

    geplaatst op
  • @Martijn: JA! Iets met stofzuigers? "Nieuwe service bij Carglass: Zuigen terwijl u wacht". En dan gratis actie als je je voorruit laat fixen dat ze je auto uitzuigen. Opbrengst gaat naar goede doel. Zoiets? ';)

    geplaatst op
  • Belachelijke zwartmakerij door een paar enkele mensen, volgens mij is dat gewoon strafbaar maar dat even terzijde.

    De mensen die serieus reageren op die tweets zijn wel een prachtig voorbeeld van hoe mensen nog steeds niet snappen dat het internet niet alleen maar 'mooie mensen' is in plaats van de 'vieze oude dikke zweterige man'. Zijn dit mensen die vroeger ook dachten dat ze met chatten de perfecte partner voor hun neus hadden en dat de echte date toen een beetje tegenviel?

    Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik bijvoorbeeld de reactie van Jojanneke typerend vind. Hoe kan je zo reageren op zoiets 'anoniems' en klakkeloos aannemen dat een bedrijf dit roept. Sommige tweets vanuit de fake account zijn nogal over de top (rechtzaak aanspannen, intern oppakken blabla), misschien moet men zelf ook eerst even nadenken voordat ze reageren met teksten als 'zo zet je social media niet in', eigenlijk niet eens grappig, eerder beschamend.

    Geen goede ontwikkeling voor Twitter en ik dacht na de 2e comment meteen aan -aanpakken die idioten- , maar eigenlijk is het idee van Martijn veel leuker. Van de nood een deugd maken noemen ze dat toch?

    geplaatst op
  • Dit levert Carglass toch helemaal geen schade op? Welke idioot gaat nu ineens Autototaalglas bellen omdat Carglass door een fake account op Twitter zwart wordt gemaakt?

    Weer wat free publicity zou ik zeggen zo en bovenstaande ideeën van Matthijs en Martijn meteen uitvoeren!

    geplaatst op
  • (smaad, dat was het ;). Hmm, zie nog wel typo's, maar neem die maar voor lief:))

    geplaatst op
  • Mooi initiatief, erg benieuwd hoe #Carglass zich hier uit gaat redden. Een beste uitdaging.

    geplaatst op
  • @Johan ???? Heb je het artikel wel gelezen? Anders doe je je nogal voor als nujij volk..

    geplaatst op
  • Beste Matthijs,

    Ik ben geen spammer, ik dacht dat het account echt was. Ik wist niet van deze hoax-actie, noch ben ik er bij betrokken. Nou ja, dat wás ik niet, totdat jij me als spammer publiceerde. ;-)
    Als je mij een klein beetje kent (wellicht tijdens het voorbijscrollen op de timeline) zou je weten dat ik niet het type 'stemmingmaker' ben. Je had me in ieder geval even op Twitter kunnen vrágen hoe ik mijn tweet bedoelde. Had ik op prijs gesteld. Nu lijkt het erop dat niet ík degene ben die stemming maak, maar...<vul in naar eigen inzicht>.

    Ik heb inmiddels van enkele attente twittervrienden (@marvindereuver, @marcohendrikse, @silkdesign) gehoord hoe de vork in de steel zit. En ben ze er dankbaar voor. Ik was met vakantie, hè. #jekuntnietaltijdscherpzijn ;-)

    Glad to clear things up.

    Hartelijke groet,
    Jojanneke

    geplaatst op
  • @Matthijs

    Toch denk ik dat dit ook slecht is voor Twitter. Niet alleen voor Carglass. Het NOS en RTL hebben Twitter zo belangrijk gemaakt met hun uitzendingen dat de wereld alles gelooft wat daar staat.
    Niet dat dat goed is hoor. Toont ook aan dat de mens een kudde dier is zonder eigen mening, maar gewoon de massa volgt (op die uitzondering na dan).

    Het eerste ontslag door Twitter was al gebeurd. Nu maar een rechtzaak door Twitter...

    geplaatst op
  • @Tim Huijbers: Typo's doen er even niet toe. Ik denk inderdaad dat hier wel sprake is van kwade opzet, smaad of laster ofzo. Ik ga Arnoud Engelfriet eens inseinen ;)

    geplaatst op
  • Ja al dacht ik later; misschien moeten ze deze mensen inhuren, ze weten blijkbaar Twitter wel te beinvloeden. In dat geval dan maar een contract ipv een rechtzaak (al is een speciale clausule met wat voorwaarden wel handig).

    (had het trouwens over m'n eigen typo's :))

    geplaatst op
  • Hier de boosdoeners:

    geplaatst op
  • Hier het bewijs dat het een echte hoax is http://www.ditismijnmening.net/carglasszuigt/

    geplaatst op
  • @Jojanneke Matthijs noemt je geen spammer. Dat noemt ie iemand anders. Hij gaf jouw als voorbeeld van iemand die erin trapt. Maar je bent zeker niet de enige (jammer genoeg). Je kunt verward zijn geweest doordat de titel wat boven het plaatje staat erbij hoort en niet wat eronder staat.

    geplaatst op
  • @DannyK22: het is niet Twitter die 'slecht' is. Het wordt hooguit 'slecht' gemaakt door de mensen die Twitter gebruiken. En als je de Twitters goed gevolgd hebt had je ook gezien dat nogal wat mensen zich afvroegen of dit een hoax was, of de account wel echt was etc. Sterker nog, binnen enkele uren staat er een artikel op Marketingfacts met uitleg en wordt in de reacties uitgelegd dat het allemaal nep was. Is dat kuddegedrag, of zijn mensen meer zelf gaan nadenken en sceptischer over marketing/communicatie geworden?

    geplaatst op
  • @jojanneke: Het is precies wat Danny zegt ;)

    geplaatst op
  • Ik vind ook dat deze wellicht ongewenste aandacht een prima (en voordelige) kans biedt voor Carglass om het om te buigen naar positieve exposure. Auto uitzuigen is een goed idee, uitleg over het ramen plaatsen (met zuignappen) e.d. De bijna perfecte gelegenheid om in één klap, zonder dat je er als bedrijf zelf zo nadrukkelijk om zat te springen dat het weer flauw wordt, midden in je (potentiele) klantenkring te springen.

    geplaatst op
  • Deze case doet mij denken aan dat nepaccount op Twitter dat zogenaamd het BP corporate PR account was. Qua inhoud vrij transparant maar toch (net even gecontroleerd) meer dan 100.000 followers binnen afzienbare tijd. Het échte account heeft natuurlijk een verified status. Carglass heeft dat niet in deze, maar die zijn dan vooralsnog ook niet officieel actief op Twitter. De ironie is natuurlijk dat een verified status bedoeld is om dit soort scenario's te voorkomen; jammer genoeg vind je de stempel enkel op de account-pagina zelf en niet onder elke tweet.

    geplaatst op
  • @Kevin & @Bas: Stelletje GS reaguurders, lees eerst eens de comments voordat je je eigen link dumpt... dan had je kunnen zien dat er al een linkje met de daders stond...

    geplaatst op
  • Volgens mij laat het idd de Kracht zien van Twitter, binnen enkele uren is ook al weer bewezen dat het niet klopte.
    Bovendien vraag ik me ook af, of dit nou idd zo'n enorme bad publicity is voor Carglass. Ze hebben
    een trending topic en iedereen is ineens into Carglass.

    Als Carglass nou zelf een werkend twitter account zou hebben hadden ze er trouwens veel sneller
    bijkunnen zijn en hierop kunnen reageren, mede door het ontbreken hiervan is het zo uit de hand gelopen !
    Wat vinden jullie ?

    geplaatst op
  • Hopelijk inspireert het prachtige (en gratis) idee van Martijn Couprie Carglass voldoende om in actie te komen. Want laten we Carglass geen groter probleem aanpraten dan dat er werkelijk is. Er zou pas echt stront aan de imagoknikker zijn als de dreiging met juridische stappen niet nep maar echt zou zijn geweest. Wel grappig dat een aantal sociale media enthousiastelingen (en 'guru's') er direct bovenop springen. Indirect hebben zij meegeholpen aan de laatste 3% aan merkbekendheid die Carglass nog ontbeerde.

    geplaatst op
  • Ik zou zeggen ride out the storm en open een helpdesk met de belofte problemen binnen x uur op te lossen, en dat dan vervolgens doen. Die reclame werkt wel hoor hoe irritant ook; carglass repareert, carglass herstelt.. krijg hem niet uit mijn hoofd en zou ook niet weten wie ik anders moet bellen als ik ze nodig heb.

    geplaatst op
  • Ach, vroeger had je blogs, tegenwoordig hebben attention whores Twitter ontdekt.
    Waait wel weer over de twitter hype.

    geplaatst op
  • Me dunkt dat Carglass hier genoeg (gratis) social media advies en ideeën aangereikt krijgt.
    Waar is de communicatiemanager van @Carglass_NL ;-)?

    geplaatst op
  • @Martijn

    Ik zal de volgende keer een screenshot maken van mijn Timeline. Er zijn altijd een paar die het sceptisch zien. Matthijs bijvoorbeeld. Die doet er goed aan dit artikel te schrijven. Complimenten voor hem, maar de mensen die er met open ogen intrappen zijn niet allemaal M! lezers. Denk toch dat iedereen begon met dezelfde reactie als die Marco Derksen had. En daar is niks mis mee. Maar er zijn ook mensen die elk bericht 20x RT-en of een wedstrijd houden om het hardst te schreeuwen zodat je eindelijk followers krijgt.

    Maar ach. Op naar de volgende hoax.

    geplaatst op
  • Het grappigste aan de hele case is het zijlijn-advies van alle specialisten op Twitter. Het was vermakelijk vanmorgen maar zullen we nu gewoon weer aan de slag gaan?

    geplaatst op
  • @timhuijbers
    Zozo, typerend nog wel. Ik heb gewoon een vergissing gemaakt, er was geen kwaad in het spel. Ik ben er gewoon ingetuind. Ben ook maar een mens. Om mijn reactie 'beschamend' te noemen, tja, dat is aan jou. Maar daar ga ik me verder niet verantwoordelijk voor voelen. Ik heb de hoax niet herkend. Beetje onhandig van me, ja. Dat wel.

    @DannyK22 Hm, er staat 'Nog niet helder' boven de screenshot van mijn tweet. Dus ik dacht: laat ik, als mijn tweet niet helder mocht zijn, mijn standpunt even toelichten. Wat ik dus gedaan heb. Maar thanks. :-)

    Nogmaals dank aan o.a. @marvindereuver en @silkdesign.

    *Miles Davis aan zet op Spotify en even tot rust probeert te komen*

    Hartelijke groet,
    Jojanneke

    geplaatst op
  • Ach, wat hier is gebeurd is echt niet nieuw binnen de Sociale Media. ook op hyves en facebook zie je dit soort dingen steeds meer voorbij komen. Bedrijven springen er niet in om hun merk en produkten te beschermen, zodat de "vandalen" er misbruik en de concurrenten gebruik van kunnen maken. Bewustwoording is slechts stap 1.....

    geplaatst op
  • 'Dit account is vanaf nu beschikbaar voor Carglass.. De volgers krijgen ze er gratis bij. HOAX afgelopen!'

    geplaatst op
  • @Phieasfox: Het is: "Carglass repareert, Carglass vervangt". Dacht ik. Zelf geloof ik meer in display advertising. Jij toch ook? ;) ;) ;)

    @gittabartling: Hij heet Johan X http://www.flickr.com/photos/28395282@N04/4878430683/
    @Jojanneke: Je bent gewoon even een van de voorbeelden. So what. Niets beschamends aan.

    geplaatst op
  • @sjefkerhofs schrijft op Molblog:

    "Mijn mening: Dit zijn een x aantal Twitteraars die proberen aandacht te scoren over iemand anders rug, puur omdat de reclames irritant zijn (welke zijn dat overigens niet...). Buiten dat dit absoluut niet mijn 'cup of tea' is betwijfel ik of de betreffende personen het potentiële effect voor anderen wel goed inschatten. Je beschadigt hiermee niet alleen een merk, maar ook de mensen achter het merk, een niet al te fraaie manier om aandacht te trekken als je het mij vraagt.

    Als Carglass zijnde zou ik hier dan ook niet te zwaar op reageren. Laat Nederland zien dat het hier 'slechts' om aandachtstrekkers gaat en maak een publiek/corporate statement. Overigens is het natuurlijk wel slordig dat de account NL_Carglass nog niet door Carglass zelf was vastgelegd. Laat dit nogmaals een waarschuwing voor alle merken in Nederland zijn!"

    geplaatst op
  • Het is boeiend, maar toch vooral kinderachtig. Een merk wordt door het slijk gehaald, omdat hun reclames sommige mensen niet aanstaat. Nu weet ik niet wat de ervaringen zijn van anderen, maar die van mij zijn louter positief. En het laatste wat wij nodig hebben is meer recht omtrent social media/internet, maar sommigen gaan graag - voor de lol - over de grens en willen aandacht trekken over de rug van anderen. Kinderachtig dus.

    geplaatst op
  • Ik vind het niet vreemd dat de account @NL_Carglass niet (al) geregistreerd was. De account @Carglass_NL bijvoorbeeld ligt veel meer voor de hand. Ik vind de 'Laat dit nogmaals een waarschuwing voor alle merken in Nederland zijn' wat potsierlijk.

    Het internet laat zich (marketingtechnisch) niet comtroleren. Wie dat suggereert verkoopt lucht of weet niet waar hij/ zij mee te maken heeft.

    Het leuke van het internet (marketingtechnisch) is dat je niet altijd alles zelf hoeft te beginnen/ verzinnen. Het is een dynamische omgeving, waar je aan deel kunt nemen (als dat relevant is). Als zoiets als #carglasszuigt gebeurt moet de internetomgeving je eigen genoeg zijn om er 'iets 'mee te doen, als bedrijf.

    geplaatst op
  • Wel een erg gemakkelijke reactie van sommige mensen hier. De opbouw van de timeline van NL_carglass was geraffineerd opgezet (complimenten daarvoor), en helemaal niet zo anders dan die van sommige andere organisaties die met twitter beginnen. Natuurlijk was mijn eerste reactie ook 'dat kan niet waar zijn'. Maar de niet onwaarschijnlijke timeline, het ontbreken van een twitteradres op de website en het ontbreken van een officiële reactie op de hashtag maakte dat ik erin tuinde. Ik zou dat niet gelijk kuddegedrag willen noemen.

    De les voor mij: nog kritischer zijn op wat je denkt te zien. De les voor organisaties: doe iets met social media, ook als je er niets mee doet.

    geplaatst op
  • Grappig dat er op posts met echt waardevolle inhoud nooit wordt gereageerd en zo iets onnozel zo veel los maakt bij het publiek bij Marketingfacts. Het gaat zelfs zo diep dat mensen gaan uitleggen wat zij/hij op twitter heeft geplaatst omtrent de actie ( briljant ).

    Het effect wat deze post ( en uiteraard de twitter actie ) los maakt zou onderzocht moeten worden, kan de marketing branche wonderen doen.

    geplaatst op
  • Wat een boel free publicity! Uiteindelijk is het een grap en daarom valt de "imagoschade" voor Carglass wel mee... Het is trending topic en niet alleen op Twitter dus!

    Blijft natuurlijk Twitter met "nieuws" of "trends" wat iedereen zomaar klakkeloos overneemt... tja!

    geplaatst op
  • Dit is toch gewoon een hele goede Virale Marketing aktie van Carglass zelf:
    1. Creëer een "buzz" wat nergens om gaat
    2. Zorg er voor dat het lijkt op een slechte studentengrap
    3. Lift mee op de "Trending Topics"
    4. gratis goede SEO dankzij alle "specialisten" die je niet hoeft in te huren
    5. zorg ervoor dat je alle sociale media controleert.
    6. de rest gaat vanzelf :)

    2 stagairs: 100 EUR 2 computers: 1000 EUR Goede marketing: Priceless

    geplaatst op
  • Bijna geheel met Sander eens alleen de stagairs mogen wel iets meer verdienen :P

    Carglass mag wel eens van dat droge imago af. De reclames konden ook in de jaren 60 op tv komen zo ouderwets en fout neergezet. Het is gelukkig nog niet zo ver dat ze alleen tijdens tellsell relcame maken, past ook in hun straatje.

    Maar over die "twitter actie". Gooi social media in je MMix en je bent meteen wat brandjaartjes jonger.

    Ik ga er geen waarde oordeel aan vuil maken, maar hoe je het wend of keert het blijft mooie Free pub. Er gaat geen imago schade plaats vinden het is te ludiek en onnozel om sirieus genomen te worden.

    geplaatst op
  • Dit fenomeen maakt weer eens duidelijk hoe groot de macht van een ontevreden consument, de 'kloteklant' is geworden. Volgens BNR’s @derkmarseille kon de woordvoeder van Carglass het even niet meer aan. Vast even tijd genomen voor een kopje slappe automatenkoffie op de zaak tussen de andere slachtoffers van gebroken ruiten.

    In minder dan 24 uur bij de belangrijkste wereldwijde Twitter-trends staan is hoe dan ook boeiend om te zien. Voor alle marketeers hier, één hashtags die 3.000 keer wordt gebrukt http://wthashtag.com/Carglasszuigt is dat in ieder geval een meetbaar resultaat ;-)

    Na de gekaapte Twitter-accounts van BP en sinds vandaag Carglass is het tijd dat de aloude stelregel uit PR, 'het maakt niet uit wat ze over zeggen, als ze maar over je spreken' een social media zusje krijgt. ‘Het maakt niet uit wat je over jezelf zegt, als je het zelf maar doet.’

    geplaatst op
  • @mac Tilma Die reclames zijn super hoor. Daar is echt over nagedacht


    Ik vind het een briljante actie, die niet nadelig uit kan pakken voor carglass.

    geplaatst op
  • Zo boeiend is al dat gedoe op en over social media: Gaaaaaaaap! Saaaaaai!

    27 MC all over.

    geplaatst op
  • Zo de grap is voorbij. Experiment afgelopen. Boze klanten zijn de wereld uit en ineens blij.
    Dit alles was een experiment naar de impact van, kort gezegd, jullie.

    Lees alles na via http://blog-magazine.nl/

    Social media 'experts' (bestaan die?) kunnen zich weer richten op andere dingen.
    Bloggers kunnen weer schrijven hoe Google de wereld verovert met hun 'wij zijn bang voor een data explosie die we zelf veroorzaken' statement.

    Case closed

    geplaatst op
  • @matthijs, ja dat en alles wat er buiten kan :-)

    geplaatst op
  • Reactie van de bedenkers (via DC):

    "Na al een paar keer een onderwerp trending te hebben gemaakt op Twitter besloten Ben W en Maikel S en ik dat het tijd werd voor het grotere werk. Tenslotte kan je op kruimels niet leven. Na een lange brainstorm sessie hebben we besloten om de reclames van Carglass als onderwerp te nemen. Dit omdat elke keer als er een dergelijke reclame op TV voorbij komt er verschillende tweets voorbij komen die voor de zoveelste keer melden dat die reclames zuigen. En dat is ook zo… Mijn gehandicapte broertje maakt nog leukere clips met Windows Movie maker. We hebben even overleg gehad over hoe we dat het beste konden doen. En dan bedoel ik een HOAX verzinnen over Carglass. Niet om ze te schaden maar om op een ludieke manier aan te tonen dat niet alles op Social Media gebied is wat het lijkt.

    We besloten om gewoon de hashtag #carglasszuigt te gebruiken en te zien waar het schip zou stranden. Toch had ik vannacht om 03:00 uur het idee dat dat niet genoeg zou zijn en heb ik op mijn initiatief (de andere twee zijn niet aansprakelijk) het nep account van Carglass aangemaakt. Dit om een discussie op gang te brengen. En ja hoor, mijn tweet over het aanklagen van mensen die de hashtag #carglasszuigt zouden gebruiken heeft zijn doel bereikt. Hij werd honderden keren geretweet en menig Twitteraar heeft ons laten lachen door de leuke reacties.

    Maar nu duikt de pers en media er op en hebben mensen het over het aanklagen van mijn persoontje. Niet dat ik daar wakker van lig. Sterker nog, het geeft me alleen maar meer het idee dat het een goede actie was. We hebben niemand schade willen berokkenen en voor Carglass is het leuke publiciteit omdat het merk na al die waardeloze flut filmpjes nu eens in een andere context besproken wordt. Als alles een beetje overgewaaid is plaatsen we een uitgebreid blog met alle reacties en gevolgen. Stay tuned!"

    geplaatst op
  • Dat is toch letterlijk de tekst die de bedenkers op hun eigen weblog hebben staan? Zie: http://blog-magazine.nl/ (Link staat 3 berichten naar boven). Is dat dan niet de bron (en niet DC, die kennelijk niet aan bronvermelding doen)?

    Over kuddegedrag en napraten gesproken!

    geplaatst op
  • Goede samenvatting Matthijs van wat een interessante case kan worden, want hoewel de hoax dan wellicht voorbij is zal de reactie van Carglass bepalen hoe de case het leven ingaat: gemiste kans of briljant opgepakt? Tijd zal het leren.

    geplaatst op
  • @Annemarie: Nou, rustig.... Ik had het gelezen op DC. Vandaar de "via" wat iets anders is dan "bron", die heb jij zojuist toegevoegd, waarvoor dank!

    @phileasfox: Kijk eens hoe goed dat werkt, advertising: http://www.flickr.com/photos/28395282@N04/4879330054/

    geplaatst op
  • @mgvandenbroek Als 'de reactie van de bedenkers!' (met uitroepteken) de hele tijd al (via een link) onder je eigen artikel staat en je pikt het pas op als iemand het kopieert en druk over gaat doen op een andere blog, dan denk ik dat je niet goed opgelet hebt ;-)

    geplaatst op
  • @Annemarie: Shit. Over. Hoofd. Gezien. Too. Many. Tweets/comments/info ;)

    geplaatst op
  • Jammer voor Carglass natuurlijk. Maar het is fantastisch om te zien hoe zo een ‘trend’ invloed kan hebben op een bedrijf. Triest dat het een grap was…

    Alle interessante bloglinks staan hier op een rijtje:
    http://sjoerdgerritsen.com/2010/08/10/carglasszuigt/

    geplaatst op
  • Gezien het aantal bezoeken, reacties en retweets op dit onderwerp moeten we ons serieus afvragen wat voor 'monster' we met z'n allen hebben gecreëerd. Nu is het nog een 'onschuldige' uit de hand gelopen grap, maar wat als er straks een malloot opstaat met een minder onschuldige 'grap'? Geenstijl kom er maar in met jullie twitterstresstest!

    geplaatst op
  • @Marco is het niet zo dat Twitter zelfregulerend werkt? Op zich was in redelijk korte tijd achterhaald dat het nep is en wie de bronnen waren. Wat weer net zo driftig werd geretweet. Dit was ook zo bij eerdere grote Twitter-topics waar i de snelheid onware informatie verspreid werd, die even zo snel weer gecorrigeerd werd door anderen.

    geplaatst op
  • Briljant om te zien hoe zelfs na deze hoax de 'goeroe's' om het hardst roepen wie het meest gelijk heeft, de meeste kennis heeft of toch echt wel het laatste woord wilt hebben......

    En laat ik het gras voor de volgende goeroe alvast wegmaaien: nee ik hoef niet het laatste woord, dus kom maar op met die reactie ;-)

    geplaatst op
  • Ben geen goeroe, toch reactie, waarop er nog zullen volgen, dus ook niet uit op het laatste woord.
    De grap is al niet zo onschuldig, maar als Bill Cosby voor een 3de of een 4de keer dood verklaard wordt, dan is het helemaal geen grap meer. Het zelfregulerende van Twitter heeft soms wat weg van communicatie rond conspiracy theories, een deel blijft toch het foute verhaal geloven...

    geplaatst op
  • Ach.. Ik was die smerige hoaxer. We zullen wel zien hoe het afloopt.

    geplaatst op
  • Nou Hilde, laat ik dan ook nog maar even reageren. Alles behalve zelfbenoemde goeroe of expert maar goed.

    Als een stormvloed aan, overigens ook grappige, tweets schadelijk is voor een bedrijf dan vraag ik me allereerst af wat je als bedrijf verkeerd hebt gedaan. Als er op een groot forum een rant-draadje is over een bepaald merk dan hoor je daar verder toch ook weinig mensen over.

    Carglass zou er gewoon leuk op in moeten springen, desnoods gooi je een leuke inhaker in de oude-boom-media. Lijkt me geen enkel probleem.

    En wellicht dat dit mensen weer een keer op het feit drukt dat wanneer iets geschreven is het niet per definitie ook waar is. Daar zijn legio (zelfs hele oude) voorbeelden van op te noemen. Dat is denk ik ook waar het mank gaat, mensen geloven alles maar. Of het nu een commercial van rimpelcrême is of een alles behalve onderbouwd onderzoek in een één of andere krant.

    Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat nu de hele wereld denkt dat Carglass zuigt. Dan schat je twitter te hoog of twitteraars te laag in imo.

    geplaatst op
  • MMM begin bijna een Dutchdress (Bavaria) gevoel ervan te krijgen. Carglass die heel hard aan het roepen is dat ze er niks mee te maken hebben, maar straks toch stiekem de brein achter de actie zijn. Staat matthijs niet stiekem gewoon op de payroll van Carglass???

    Blijft geweldig hoe snel dit opgepakt is door iedereen. Ik ben nu wel zeer benieuwd of er een gevolg aangegeven gaat worden (al dan niet weer door Carglass zelf) het biedt wel 1001 mogelijkheden. Ook voor de concurrent als Carglass niet snel genoeg is.

    geplaatst op
  • "Staat matthijs niet stiekem gewoon op de payroll van Carglass???"

    @frjvdbroek Ja, Marco Derksen heeft dat bedrijf ooit opgericht in 2002. Hij wilde eigenlijk iets met online marketing doen, maar het zijn toch autoruiten geworden. ;)

    Serieuzer: Als het inderdaad doorgestoken kaart blijkt en dit allemaal in opdracht van Carglass is gebeurt, dan vind ik het briljant. Dan is de "case" echt rond en schrijven ze geschiedenis. En dan zal ik voortaan ieder sterretje in de voorruit van mijn Vespa Ciao daar laten repareren!

    geplaatst op
  • Over de juridische gevolgen... http://bit.ly/aUq7Oj

    geplaatst op
  • @marco "Nu is het nog een 'onschuldige' uit de hand gelopen grap, maar wat als er straks een malloot opstaat met een minder onschuldige 'grap'?"
    Dat gebeurt toch aan de lopende band? Hoevaak is Justin Bieber op Twitter al niet doodverklaard met links naar goed gelijkende nep-sites? En al die keren werd de onwaarheid even snel weer rondgetwitterd, werd de onzin even snel aangetoond.
    Ik ben het met Timo eens: het zelf corrigerende aspect is groot. Bij twijfel aan bron of bericht gewoon even wachten en niet onmiddelijk retweeten.

    geplaatst op
  • @Erwin, Timo: ik hoop dat jullie echt gelijk hebben en dat de zelfreinigende werking van Twitter sterk genoeg is om serieuze problemen te voorkomen. Zoals gezegd, nu zijn het vooral nog onschuldige grappen of inderdaad idioten die iemand doorverklaren. Wat ik met minder onschuldige grappen bedoel is tweets die leiden tot bijv. faillisement van (grote) bedrijven (denk aan bankrun) of massahysterie en hetze tegen groepen mensen.

    geplaatst op
  • Wat mij betreft alleen maar kansen en een gratis lesje social media voor carglass. Leuke praktijkcase.

    geplaatst op
  • Interessant verschijnsel. Ik denk dat het nooit zo ver was gekomen, als Carglass niet al zo veel wrevel had opgeroepen. Maar Twitter is onmiskenbaar krachtiger dan blogs, zie: http://rodehond.web-log.nl/rodehond/2008/01/carglass.html

    geplaatst op
  • @Jaap van 't Kruis

    Dat vraag ik me ook af. Wat zou er gebeurd zijn als Carglass wel zelf een actief Twitter account zou hebben gehad? Was het dan in de kiem gesmoord of was het juist verder 'ontploft'. Het profiel NL_Carglass was dan waarschijnlijk wel eerder als fake bestempeld. Maar had een reactie vanuit Carglass zelf op de toenemende posts met hastag #carglasszuigt ook geen olie op het vuur kunnen gooien? Wie heeft een voorbeeld van een webcare protocol dat, bij het volgen van de juiste stappen, in alle waarschijnlijkheid had kunnen leiden tot een beperking van de 'escalatie'? En wie is er voorstander van een (zeer) actieve rol?

    Ik pleit vooralsnog voor eenzelfde aanpak als Timo voorstelt: eerst wachten op de corrigerende rol van Twitter. Voor merken en organisaties is het dan wel zaak om direct na deze correctie op juiste wijze zelf ook de zaak te ontkrachten. Zo valt een mogelijke bedrijging om te buigen in een kans. Je krijgt immers de kans om in de spotlights je boodschap nog eens krachtig over te brengen. Zo maak je van je gescheurde ruit mogelijk een veel sterker venster. :)

    geplaatst op
  • Mooie voorzet...nu alleen nog inkoppen door Carglass

    geplaatst op
  • @marco Ik vind mensen dood verklaren niet onschuldig. Maar verder is het natuurlijk zo dat Twitter of Facebook of Hyves of wat dan ook uiteindelijk simpelweg communicatiemiddelen zijn die goed of slecht kunnen worden ingezet. De mens verandert niet. Meer dan ooit moeten mensen kritisch denken, kritisch volgen, kritisch kijken. Maar het helpt in mijn beleving als je dat 'met zijn allen' kunt doen.

    geplaatst op
  • actie-reactie: die reclame is schrikbarend slecht, fake accounts aanmaken zegt wat over de dienstverlening van Twitter...

    geplaatst op
  • Dyson weet er vervolgens wel mooi in te springen met #dysonzuigt:

    http://reclametijgers.nl/2010/08/11/dyson-zuigt/
    https://twitter.com/Dyson_NL/status/20877537206

    :D

    geplaatst op
  • En dan hier het staartje: Carglass overweegt juridische stappen

    geplaatst op
  • Ja maar...carglass zuigt toch ook? :) Ik ben blij met deze actie! misschien dat Carglass inziet dat die vreselijke irritante reclames tegen ze werken! At least...I hope so! ;)

    geplaatst op
  • carglass heeft een een hele slechte service heel arrogante mensen


    theo

    geplaatst op
  • ik vind dit zo ontzettend triest. Mensen zitten gewoon serieus te discussieren over carglass,die ter informatie hun eigen naam continue verkeerd uitspreekt als je uitgaat van het Engels, want het is een Engels woord. Mensen je hebt vast wel wat beters te doen dan dit. Er is iets mis als dit je bezighoudt. Carglass repareert autoruiten! Welke reputaties dit soort stunts gebeuren veel vaker.Boeiend is het echt niet. Het leven is korter dan je denkt, doe er wat mee;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.