• Mobile
    wordt gesponsord door

Social networking 2012: Niche en mobiel

Social networking 2012: Niche en mobiel

Opschudding in social media land. Terwijl de meeste mensen rustig het jaar 2011 willen afsluiten, lijken de grote jongens maar niet stil te willen zitten. Zo is Facebook begonnen met de uitrol van de nu al gevreesde / geliefde Timeline lay-out én de ‘Subscribe’ functie voor websites, heeft Twitter zichzelf opnieuw uitgevonden met de ‘Connect & Discover’ functies en blijft Google zijn diensten verder integreren in Google+. Het gevolg: een hoop gebruikers die moeten wennen aan alle nieuwe (of het juist ontbreken van) functies en interfaces. Maar zoals alles op het interwebs snel gaat, staan de volgende niche én mobile netwerken te popelen om de wereld te veroveren: Path, Touch en Instagr.am.

Path voor je èchte vrienden

Een netwerk dat op dit moment veel buzz genereert is Path. Opgericht door oude Facebook medewerker Dave Morin, ontving Path vorig jaar met name veel aandacht door de beperking die het netwerk oplegde: je kunt namelijk maximaal 50 vrienden hebben. Daarmee wilde het netwerk zich richten op hechtere vriendschappen en zo een toevoeging zijn op Facebook en Twitter. Daarna werd het vooral stil rond Path. Tot de update naar versie 2.0.

Allereerst trekt Path vooral de aandacht door de gelikte, strakke interface. Zet alle social network apps naast elkaar en Path staat met stip op nummer één. Alles klopt. De look and feel, het gebruiksgemak, delen en het reageren. In tegenstelling tot de grote netwerken geeft Path, zeker in deze beginfase, het gevoel dat je inderdaad alleen informatie deelt met vrienden. Misschien wel een hele slimme zet van Path, gezien Twitter en Facebook zich steeds meer ontwikkelen richting openbare, publiekelijke netwerken. Een knappe kop die met al z’n vrienden en followers op first name basis is.

Verder staan updates bij Path standaard op privé, zodat niet alles meteen wereldkundig wordt gemaakt (lees: een dronken foto mág). Inmiddels is het aantal vrienden wel verhoogd naar 150, volgens professor Robin Dunbar het aantal relaties dat een mens kan onderhouden. Hoewel Path aan het begin wellicht kan aanvoelen als nóg een netwerk om te onderhouden, liggen er zeker kansen. Interessant genoeg om in de gaten te houden. Check daarbij overigens ook de andere dienst van Path: With, omdat je je beste momenten eigenlijk altijd mét vrienden beleeft.

Touch

Een ander netwerk dat veel aandacht kreeg is het omgetoverde PingChat. Eerder niet veel meer dan een goedkope manier om vrienden te sms’en, maar nu zet Touch - zoals PingChat nu heet - in op delen met vrienden. Niet alleen goedkoop tekstberichten heen en weer sturen (daar hebben we nu iMessage en WhatsApp voor), maar volledig multimediaal natuurlijk: tekst, foto’s, video’s, voicememo’s en contactgegevens.

Tot zover misschien weinig nieuws onder de zon, maar ‘Shared experiences’ en de ‘Activity stream’ moeten Touch een echt netwerk karakter geven. Uitgaande van de gedachte dat je je leven vooral deelt met je vrienden, wil Touch daar een belangrijke rol in spelen. Met zo’n 6 miljoen actieve PingChat gebruikers hebben ze in ieder geval direct massa.

Instagr.am

Tot slot misschien wel het meest bekende ‘andere’ netwerk: Instagr.am. Een soort Twitter voor foto’s, omdat een beeld soms meer zegt dan 140 tekens. Sinds de lancering in oktober 2010 krijgt het netwerk vooral veel waardering dankzij de stormachtige groei: alleen in november 2011 kwamen er al 2 miljoen nieuwe gebruikers bij. Inmiddels zijn er ruim 15 miljoen instagraphers die voornamelijk dankzij de fijne filters de topfotograaf in zichzelf naar boven halen. En dat voor een netwerk met enkel een iOS app en zonder webinterface.

Dat Instagr.am tot zover een succes is mag duidelijk zijn. Zo is Instagr.am door Apple uitgeroepen tot app van het jaar en inmiddels weten ook merken de weg naar het fotonetwerk te vinden. De eerste campagnes zijn al gesignaleerd: General Electric is bijvoorbeeld via Instagr.am op zoek naar inspiratie en nodigt mensen uit om foto’s te schieten van zaken die ze inspireert. De maker van de mooiste en meest inspirerende instagr.am wordt vervolgens uitgenodigd om een heuse fotoreportage te schieten in de GE fabriek zelf. Met nog een hele Android, Windows en Blackberry markt te veroveren, kan Instagr.am alleen nog maar (heel veel) groter worden. Blijven volgen dus.

2012: steeds meer niche én mobiel

Nu Facebook en Twitter zo groot zijn geworden, ontstaat ook meteen ruimte voor nieuwe netwerken met een duidelijke focus. Opvallend is bijvoorbeeld dat alle drie de netwerken zich toeleggen op mobiel en geen webinterface bieden. Best knap, een social netwerk anno 2011 uit de grond stampen zonder website. Tegelijkertijd creëren ze op deze wijze wel meteen het incrowd gevoel. Het geeft gebruikers het gevoel dat het ‘hun netwerk’ is en minder openbaar dan bijvoorbeeld een Twitter. Daarnaast kun je opmerken dat de netwerken zich juist toeleggen op een kleinere sociale kring van de gebruiker. Path en Touch hebben beiden een insteek die gericht is op èchte vrienden. Instagr.am heeft dat een stuk minder, maar daar vinden gebruikers elkaar op basis van één specifieke interesse: je leven vastleggen in beeld. Dus terwijl Twitter, Facebook en Google strijden om wereldheerschappij, timmeren anderen aan de weg op zoek naar heerschappij in hun eigen niche. Via de mobiel.


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Leuk verhaal. Cool dat je Path al benoemd als succes. Geheel bijelkaar benoem ik als 'Social Mobile' en is succesvol in 2012 maar eigenlijk nu in 2011 al succesvol. Een kanttekening: Instagr.am is nog niet op Android én Android kent ook in Nederland het grootste marktaandeel qua OS (Q4)

    geplaatst op
  • Thanks Patrick. Path is wat mij betreft, op basis van N=weinig, nu al een succes dankzij de UI. Ik merk dat er veel over gesproken wordt en zie inmiddels een kleine groep enthousiaste gebruikers. Ongeacht of het 'groot' wordt, opent het wel ogen dat niches interessanter zijn/worden/blijven. Overigens laten Facebook stats zien dat ze sinds de update minimaal een groei kennen van 800%: http://thenextweb.com/apps/2011/12/15/facebook-stats-show-path-has-800-growth-since-relaunch/

    Verder is Social Mobile inderdaad een succes als je kijkt naar het gebruik van de apps van bijv. Twitter / Facebook. Wat ik vooral opmerkelijk én indrukwekkend vind, is dat bij de genoemde netwerken - in tegenstelling tot Twitter / Facebook - een desktopversie volledig ontbreekt. Natuurlijk zijn inmiddels API's beschikbaar gesteld, zodat ánderen webinterfaces kunnen bouwen, maar zonder desktopversie zijn ze al succesvol geworden. Boeiend, een soort Social Mobile Kwadraat ;-)

    Instagr.am is inderdaad alleen nog beschikbaar voor iPhones, vandaar dat ik ook onder de indruk ben van 15 miljoen gebruikers (iOS app). Daarmee kan Instagr.am eigenlijk alleen nog maar groter worden zodra het ook naar Android, Blackberry en Windows (en Symbian, als we die nog meetellen ;) komt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.