De definitie van een actief social media account

11 december 2011, 08:37

Het begon met een Tweet van Nedstad oprichter Michiel Berger die nu de Twittergids bijhoudt. We hebben in Nederland 1,23 miljoen accounts. Inderdaad, accounts, niet personen want 1 persoon kan meerdere accounts hebben.

Uiteraard brandt, zoals altijd met Social Media accounts, meteen de discussie los: hoeveel daarvan zijn actief? Om vervolgens een discussie te krijgen: wat is activiteit? Het valt mij altijd op dat we online een andere norm hangen aan gebruik dan offline. Is actief op Twitter dat je elke dag iets post? Of is inloggen genoeg? En waarom dagelijks? Waarom niet wekelijks? Wat is nu eigenlijk een ‘actief’ account en hoe komen we tot die definitie?

Zoals ik al zei: de eerste vraag op dit gegeven van 1,23 miljoen Nederlandse Twitter accounts was meteen: hoeveel zijn er actief, oftewel, posten dagelijks iets?

Mijn reactie hierop was: waarom moet je dagelijks iets posten om actief te zijn? Als ik een dag niet bel met mijn mobiele telefoon, ben ik dan niet meer een actief mobiele telefoon gebruiker? Of als ik mijn auto een dag laat staan, wat regelmatig gebeurt, ben ik dan geen automobilist meer? Zou ik wegenbelasting mogen terugvragen omdat ik geen actief bestuurder meer ben? Ben ik als ik op vakantie een week niet tweet ineens geen actief Twitteraar meer?

De discussie ontvouwde zich ongeveer als volgt, waarbij we eigenlijk denk ik allemaal op dezelfde conclusie uitkwamen: er zijn veel vormen van activiteit. De grote massa is ‘lurker’ en leest vooral, maar dat is ook een zeer interessante doelgroep. Die halen er veel uit en daar is veel uit te halen. Er zijn verschillende soorten van activiteit die allemaal even interessant zijn om naar te kijken. De verdeling maken, waar mogelijk en zonder waarde oordelen, geeft veel interessante informatie over het gebruik. Omdat veel organisaties zich richten om andere doelgroepen is de definitie van het begrip ‘actief’ voor iedereen anders.

Ik heb, zeker een aantal jaar geleden, wanneer er elke keer weer discussie was over het aantal actieve accounts op Hyves en Facebook vaak gezegd: het feit dat iemand niets post wil niet zeggen dat je hem of haar daar niet kan bereiken. Het feit dat ik niet bel wil niet zeggen dat je call centre mij niet kan hebben. Hetzelfde geldt, deels en met nuances, voor social media. Je kan me als ik niet inlog niet bereiken via banners, maar als je me een direct berichtje stuurt misschien wel.

We hebben nogal de neiging om naar activiteit te kijken vanuit ons eigen perspectief, waarbij adverteerders iemand niet actief vinden als hij niet regelmatig inlogt. Dan kan je hem immers geen advertentie onder zijn snufferd duwen. Recruiters hebben daar veel minder moeite mee, want die zijn toch gewend mensen persoonlijk en individueel te benaderen, als ze maar genoeg informatie kunnen verzamelen om een telefoonnummer of mail adres te achterhalen. Activiteit is een relatief begrip, geheel onderhevig aan de perceptie van de persoon die het begrip gebruikt.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

3 Reacties

    Tim de Vrind

    @Bas goed punt… is inderdaad gevaarlijk om alles en iedereen over dezelfde spreekwoordelijke kam te scheren… Ik ken idd ook mensen met een twitteraccount die alleen “volgen” en zelf nooit tweeten, eb ook mensen die alleen DM’s sturen via Twitter. De “waarheid” bestaat niet en daarnaast zou je zelfs nog een discussie kunnen gaan voeren over kwantiteit vs. kwaliteit….. en wie bepaalt dat dan vervolgens??


    11 december 2011 om 11:58
    Marcel Lücht

    Misschien zinniger te definiëren wat inactief is, bijvoorbeeld laatste xmaand niet ingelogd. Doen telco’s ook zo. Marcel. Twitter: @marcel_lucht


    11 december 2011 om 18:58
    Marcel Vergonet

    Wellicht beter om actief/inactief helemaal niet meer te noemen en mee te nemen in cijfers omdat men geen heldere definitie heeft en ook niet kan hebben. De gebruiker bepaald bij Social Media zelf welke meerwaarde het heeft en dus ook zelf wanneer deze inlogt, post, leest en uitlogt.


    13 juni 2012 om 11:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief